۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82950541
T T
۰ نفر
قانعي راد از پيشروهاي انتقال علم به جامعه بود

تهران- ايرنا- رئيس فرهنگستان علوم گفت: مرحوم دكتر قانعي راد از پيشروهاي آوردن علم به جامعه بود، اين كار شرايط خاصي مي خواهد كه وي از آن برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، رضا داوري اردكاني عصر شنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم سيدمحمدامين قانعي راد جامعه شناس برجسته كشور افزود: علوم به طور كلي به صورت انتزاعي وارد كشور ما شد؛ زماني كه خيلي انتزاعي فكر مي كنيم از ياد مي بريم كه علم با اخلاق چه مناسبتي دارد.
وي ادامه داد: اخلاق نه به منزله فضايل و فضيلت بلكه اخلاق حقيقت دولت و بالاترين فضيلت، فضليت حقيقت است و كسي كه ميل به اين حقيقت دارد، در واقع جهت گيري او به سمت تعلق اخلاقي است.
رئيس فرهنگستان علوم تاكيد كرد: علم با اخلاق ارتباط تنگاتنگي دارد كه دكتر قانعي به خوب از آن برخوردار بود.
اردكاني بيان كرد: اكنون ما وارد زماني شده ايم و يا در حال ورود به آن هستيم كه ناگزير بايد به علوم اجتماعي و انساني متوسل شويم زيرا تحول جامعه و نزديك شدن به جامعه مدني اقتضاي مراجعه به علوم اجتماعي و انساني است.
رئيس فرهنگستان علوم اظهار داشت: قانعي راد مي دانست كه جامعه ما بايد با علم و با آگاهي در راه پيشرفت و توسعه قرار گيرد. از اين رو مي خواست موانع اين راه را همواره و شرايط و امكان رسيدن به آن را درك كند.
رئيس فرهنگستان علوم با اشاره به علاقه مرحوم قانعي راد به انديشه بين رشته اي، گفت: اينگونه افراد از جامعيتي برخوردار هستند كه قانعي هم از آن بهره مند بود.
اردكاني يادآور شد: علم امروز علم نظري صرف نيست از رياضي و فيزيك تا جامعه شناسي و علوم همواره تحول را در نظر دارند و به تحول در جامعه نگاه مي كنند بنابر اين جامعه شناسان ما به تحول جامعه و به نقش علم در تحول جامعه توجه داشته باشند.
رئيس فرهنگستان علوم با بيان اينكه امين قانعي راد، امين جامعه شناسي ايران بود، خاطرنشان كرد: تاثري كه درگذشت قانعي در ما ايجاد كرد، بسياري از روشنفكران ايجاد نكردند.

**زندگي قانعي، قانعانه بود
همچنين مصطفي ملكيان جامعه شناس نيز در اين مراسم گفت: قانعي راد از معدود متفكران كشور بود كه استادي دانشگاه را شغل خود نمي دانست بلكه حرفه خود مي دانست.
اين جامعه شناس افزود: قانعي معتقد بود آنچه را جامعه از دانش به آن نياز دارد بايد از جامعه شناسان ياد بگيرد و هيچ گاه به درآمدزايي در اين زمينه فكر نمي كرد. بر اثر همين ويژگي بود كه زندگي قانعي، قانعانه بود و تجملاتي نبود، قانعي راد علاوه بر اينكه راد بود قانع نيز بود.
ملكيان ادامه داد: قانعي نسبت به دانشجويان بسيار شفقت داشت و اين ديد را نسبت به جامعه نيز داشت، صداقت از ديگر ويژگي هاي اين استاد برجسته بود.
اين استاد دانشگاه بيان كرد: عزت نفس از ديگر خصوصيات بارز قانعي راد بود كه امروز جامعه ما به آن نياز مبرم دارد. اگر فردي قانعي را درست نمي شناخت عزت نفس وي را به غرور تشبيه مي كرد در حالي كه اينگونه نبود.
ملكيان گفت: قانعي هيچ چشمداشتي به درآمد از راه دانش خود نداشت او براي اينكه به قدرت يا ثروت برسد هيچ وقت به كودك درون پاك و الهي خود پشت نمي كرد.

**نسبت نبود قانعي با نبود جامعه
همچنين جواد غلامرضا كاشي عضو هيات علمي گروه علوم سياسي دانشگاه علامه گفت: نمي توان گفت نبود قانعي يعني مرگ جامعه اما نقش او به عنوان روشنفكر اين شان را دارد كه بگوييم بود و نبودش با بود و نبود جامعه نسبت دارد.
وي افزود: قانعي به عنوان يك سياستگذار، محقق، استاد دانشگاه و جامعه شناس برجسته همواره با زبان سر و كار داشت و زبان هر كدام از اين شئون را به خوبي مي شناخت كه رمز موفقيت و ماندگاري قانعي همين بود، زيرا هر شاني يك نوع ارتباط با زبان برقرار مي كند.
مراسم بزرگداشت مرحوم دكتر سيد محمدامين قانعي راد، امينِ جامعه شناسي ايران امروز شنبه (2 تيرماه) در سازمان اسناد و كتابخانه ملي و با همكاري انجمن جامعه شناسي، انجمن ارتباطات و مطالعات فرهنگي ، مركز تحقيقات سياست علمي كشور برگزار شد.
دكتر قانعي راد جامعه شناس و عضو هيات علمي مركز تحقيقات سياست علمي كشور عصر پنجشنبه (24 خرداد) بعد از دو سال مبارزه با بيماري سرطان درگذشت و صبح يكشنبه 27 خرداد در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
علمي*9014*3061*
۰ نفر