۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82950429
T T
۰ نفر
قانعی راد اعتدال را از امیدهای گفتمان جامعه ایرانی می دانست

تهران- ایرنا- دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: زنده یاد قانعی راد اعتدال را یكی از امیدهای گفتمان جامعه ایرانی برای مشاركت و توسعه می دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهیندخت مولاوردی در مراسم بزرگداشت مرحوم دكتر سیدمحمد امین قانعی راد استاد جامعه‌شناس و عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور كه امروز -شنبه- در كتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: درد قانعی راد درد جامعه بود، وی به سبب مردم داری اش هیچگاه جامعه مدنی را رها نكرد و گفتگو، دوستی و شادی را برای مردمان سرزمینش می خواست.
به گفته مولاوردی، وی با شناختی كه از مسایل عمده كشور داشت، قائل به ضرورت گفتگوی دانش یعنی روشنفكران متعهد بود.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی ادامه داد: قانعی راد تفاوت ها را حاصل هنجارها و سنت های گوناگون در جامعه می دید و به رسمیت می شناخت و بر این باور بود كه همه باید بر حول محور انسانیت باشند؛ این امر ما را به حقوق شهروندی پیوند می دهد.
مولاوردی گفت: اخلاق مداری و سعه صدر مرحوم قانعی راد از جمله درس های آموختنی برای همگان بود و توسعه علمی را توسعه چشم اندازهای متفاوت می دانست و مدافع این امر بود.
وی افزود: در زمانه ای كه بیش از هر دوران دیگر به تحلیل جامعه نگرانه و جامعه شناشی مانند قانعی راد نیاز داریم، ما در سوگ وی بنشینیم .
مولاوردی افزود: همراهی كم نظیر زنده یاد قانعی راد برای حوزه زنان، حقوق شهروندی، حقوق بشر، صلح و دمكراسی مثال زدنی بود و در زمینه اعتدال 7 جلد كتاب با تلاش وی به یادگار مانده كه می تواند منبع ارزشمندی برای این حوزه باشد.
وی گفت: از قانعی یاد گرفتیم باید پاسخ مدبرانه به مطالبات زنان داشته باشیم و اینكه جامعه دانشگاهی با این گفتمان ارتباط داشته و دیدگاه های گوناگون را مورد بررسی قرار دهد.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی افزود: قانعی راد توسعه را از طریق مشاركت گروه های گوناگون قلمداد می كرد و توسعه همزمان دولت با دانش و جامعه را مد نظر داشت.
مولاوردی ادامه داد: دغدغه مرحوم قانعی راد ارتباط و هم افزایی بین دولت و دانشگاه و جامعه بود.

**مردی مقاوم در برابر انحرافات فكری
در ادامه این مراسم رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: در سوگ مردی نشسته ایم كه در هر موقعیتی قرار می گرفت به آن جایگاه و اعتبار می بخشید.
اشرف بروجردی گفت: مرحوم قانعی راد دانشمندی ارزشمند بود كه در مقابل انحرافات فكری ایستادگی كرد و صبوریش برای رسیدن به مقصد و مقصود همراه با خرد و تعقل مثال زدنی بود.
وی همچنین یادآور شد در سازمان اسناد و كتابخانه ملی در پی آن بودیم تا پایگاهی برای تبادل فكر و اندیشه داشته باشیم، از ایشان در خواست كردیم وی هم پذیرفت و ایده های ارزشمندی ارائه كرد اما فرصت اندك بود و آن ایده ها عملیاتی نشد. اما مجموعه اندیشگاه سازمان اسناد و كتابخانه ملی با نام و یاد وی اهداف بلند ایشان را دنبال خواهد كرد.
در ادامه این مراسم فرزند دكتر قانعی نیز گفت: پدرم در فاصله و میانه بود و در هیچ دسته بندی و گروه خاصی نبود .
عزیز قانعی راد افزود: قانعی راد در دانشگاه و جامعه صدای دیگری بود كه نادیده گرفته شده بود؛ پدرم اخلاق مراقبت و مسئولیت داشت و در میانه عقل و عشق بود. او عاشق و دلسوز ایران بود.

**مرد سازش انتقاد و اعتدال
همچنین در ادامه مراسم «ناصر فكوهی» عضو هیات علمی گروه انسان شناسی دانشگاه تهران گفت: جامعه شناسان افرادی هستند كه خیلی معتدل نیستند اما اینكه اعتدال را با انتقاد سازش دهیم كار بسیار دشواری بود كه زنده یاد قانعی راد آن را به خوبی انجام داد.
وی گفت: قانعی راد جامعه شناسی را بدون ساختن ابزاری دولتی توانست رو به جلو برده و گام های موثری بردارد .
فكوهی افزود: مرحوم قانعی راد اصرار داشت كه گروهی از افراد از سایر رشته های علوم اجتماعی نیز وارد انجمن جامعه شناسی شوند و اعتقاد به علوم بین رشته ای داشت .
همچنین «جواد غلام رضا كاشی» عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: هر چند در 7 دهه گذشته جامعه شناسی متفكران زیادی داشته و داریم اما قانعی به گونه ای خاص موثر بود.
وی گفت: قانعی راد پدیده جامعه شناسی ایران بود و جامعه شناسی را یك علم چند مكتبی و چند پاردایمی می پنداشت. وی یك جامعه شناس انتقادی بهداشتی، روشنگرانه و مثبت بود كه امیدوارم راهش ادامه پیدا كند.
رضا كاشی افزود: قانعی راد بزرگترین مدیر علمی كشور بود چرا كه بیشترین كنفرانس های علمی كشور را با دستان خالی برگزار می كرد و بسیار نسبت به آن التزام داشت .
مراسم بزرگداشت مرحوم دكتر سید محمدامین قانعی راد، امینِ جامعه شناسی ایران امروز شنبه (2 تیرماه) در سازمان اسناد و كتابخانه ملی و با همكاری انجمن جامعه شناسی، انجمن ارتباطات و مطالعات فرهنگی ، مركز تحقیقات سیاست علمی كشور برگزار شد.
دكتر قانعی راد جامعه شناس و عضو هیات علمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور عصر پنجشنبه (24 خرداد) بعد از دو سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت و صبح یكشنبه 27 خرداد در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
مرحوم دكتر قانعی ‌راد سال 1334 در شهر ری متولد و دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران بود در زمینه های مختلف جامعه شناسی فعالیت داشت و از چهره های مبرز در زمینه جامعه شناسی علم به شمار می آمد.
وی كه تا زمان درگذشت بازرس اصلی انجمن جامعه شناسی و پیش از آن رئیس این انجمن بود؛ سال گذشته جایزه دهخدا را برای نگارش كتاب پیمایش علم و جامعه؛ تجربه جهانی و اجرای نسخه ایرانی دریافت كرد، همچنین جایزه فارابی را كسب كرده بود و سال 95 نیز جایزه انجمن ترویج علم را به خود اختصاص داد.
آثار زیادی از مرحوم قانعی راد برجای مانده كه از آن جمله می توان به اجتماع علمی و تولید دانش در ایران، جامعه شناسی رشد و افول علم در ایران، جامعه شناسی كنشگران علمی در ایران و بی شمار كتاب و مقالات دیگر اشاره كرد.
علمی*9187*2017
۰ نفر