۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۱
کد خبر: 82949033
T T
۰ نفر

رسانه ها كاركردهاي خود را انجام نمي دهند

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۱
کد خبر: 82949033
رسانه ها كاركردهاي خود را انجام نمي دهند

تهران- ايرنا- فعال حوزه مطبوعات معتقد است كه رسانه ها تقريبا هيچكدام از كاركردهاي خود را در كشور انجام نمي دهند و اوضاع آنها بحراني است.

به گفته خبرنگار اجتماعي ايرنا، «عباس عبدي» امروز(پنجشنبه) در سومين همايش ملي آسيب هاي اجتماعي ايران در دانشكده علوم اجتماعي تهران با بيان اينكه رسانه نقش رگ براي نظام اورگانيك را دارد، افزود: محتوا و غذايي مناسب بايد از طريق اين رگ به همه سلول هاي آن نظام برسد.
وي ادامه داد: اگر اين محتوا و غذا دچار ايراد باشد بخشي از سلول هاي نظام دچار عدم كاركرد مي شود.
عبدي با تشريح كاركرد رسانه افزود: اطلاع رساني، سرگرمي و اجتماعي كردن از وظايف رسانه هاست كه تقريبا در ايران به دليل انحصاري بودن آنها در هر سه كاركرد دچار اختلال است.
اين فعال سياسي با بيان اينكه راديو، تلويزيون و مطبوعات شايد تا حدي در كاركرد رسانه فعال باشند، اضافه كرد: البته نقص هايي نيز وجود دارد؛ يكي از آنها همين اجازه ورود ندادن به كارشناس خارجي در برنامه ديشب رسانه ملي بود.
وي با بيان اينكه رسانه ها در اطلاع رساني و اجتماعي شدن نقص اساسي دارند، افزود: جامعه ما در سازوكار رسانه به عنوان نهاد مدرن درست عمل نكرده است و ما همچنان از نقش سنتي رسانه بهره مي گيريم.
عبدي با بيان اينكه ما در واكنش با بسياري از پديده هاي نوظهور همچون خودرو و ديگر پديده ها با نداشتن زيرساخت مواجه بوديم، گفت: در ورود اينترنت به ايران و گسترش فضاي شبكه هاي اجتماعي نيز با تاخير و نبودن زيرساخت به صوررت جدي مواجه بوديم.
اين كارشناس حوزه رسانه اضافه كرد: نبود زيرساخت و مرجعيت توليد خبر، منجر به توليد خبر اشتباه و نادرست مي شود؛ همچنين امروزه در كشور شاهديم كه 30 ميليون نفر در مورد موضوع هاي مختلف اظهارنظر مي كنند كه البته در كشورهاي ديگر اين موضوع اصلا اتفاق نمي افتد.
عبدي با تاكيد بر اينكه رسانه ها هيچ كدام از مولفه هاي استاندارد اجتماعي كردن را ندارند، ادامه داد: آنچه امروز شاهديم، بخش ها و محتواي غيركاركردي بيشتر از محتواي مفيد در جامعه منتشر مي شود كه اين سبب بروز دوگانگي اجتماعي در كشور است.
اين پژوهشگر، تنها راه حل برون رفت راديو و تلويزيون و مطبوعات را آزاد و مستقل عمل كردن آنها اعلام كرد و گفت: اگر اين اتفاق بيفتد تلويزيون خودمان مرجع اصلي نيازهاي مردم مي شود اما تا وقتي كه اين شكاف گسترده بين مردم و رسانه ها برطرف نشود وضع از اين بدتر خواهد شد.
به گزارش ايرنا، سومين همايش ملي آسيب‌هاي اجتماعي به همت انجمن جامعه شناسي ايران و مركز مطالعات و تحقيقات دانشگاه تهران و با همكاري نهادها و سازمان هاي متولي در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد.
اجتمام*3377*3061** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ