۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۵۸
کد خبر: 82948272
T T
۰ نفر
انديشمندان اجتماعي به نقش زنان در توسعه كشور پرداختند

ايرنا- تهران- پژوهشگران علوم اجتماعي در همايش ملي آسيب هاي اجتماعي ايران بر اين باور هستند كه براي توسعه هر كشور نمي توان نقش زنان را ناديده گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا روز چهارشنبه در سومين همايش ملي آسيب هاي اجتماعي ايران كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزارشد، پژوهشگران علوم اجتماعي در پنل مسائل و آسيب هاي اجتماعي زنان پرداختند.

*زنان الويت مطالباتشان را اقتصادي كنند
محمدعلي محمدي استاد دانشگاه بهزيستي و توانبخشي سخنراني خود را با عنوان « نقش سلامت اجتماعي و روان در توسعه زنان ايران» آغاز و با بيان اين آموزش بدون بازار كار براي زنان ايراني تله است، گفت: در حالي كه بخش زيادي از دانشگاهيان ما را زنان تشكيل مي دهد كه سهم آنان از بازار كار بسيار ناچيز است.
وي با اشاره به اين كه حدود 60 درصد زنان تحصيل كرده كشور بي كار، هستند، اضافه كرد: بر خلاف تئوري هاي اجتماعي در ايران دانش سبب قدرت نمي شود.
اين استاد دانشگاه با بيان اين كه اين شرايط سبب شده زنان دچار اضطراب شوند، گفت: زنان بايد در مطالباتشان اولويت را به به اقتصاد بدهند و مسئولان كشور شغل را طلب كنند، زيرا داشتن شغل و در ادامه توانمند شدن مالي مي تواند سبب دفع استرس از زنان شود.
علي محمدي افزود: بسياري از فعالان حوزه زنان در حالي پيگير حقوق مدني شان از جامعه هستند كه هنوز وابستگي به سلطه اقتصادي دارند كه اين سبب استرس مي شود.

*معايب ازدواج كودك عروسان به جامعه مي رسد
زهرا ميرزايي دانشجوي دكتراي مددكار اجتماعي دانشگاه علوم پزشكي و توانبخشي در سخنراني با عنوان « پيامدهاي ازدوواج هاي زود هنگام دختران » با بيان اين دختران و پسران هر دو به دليل ازدواج زودهنگام با مشكلات متعدد رو به رو مي شوند اما مشكلات ناشي از ازدواج براي دختران بيش از پسران است، گفت: مطابق با آخرين اخبار منتشر شده از سوي يونيسف نرخ ازدواج ثبت شده زير 15 سال در ايران سه درصد است.
وي با بيان اين كه ازدواج زنان در سنين پايين نه تنها عوارض و پيامدهايي براي خود و كودكانشان دارند بلكه عواقب و پيامدهاي منفي كلان براي خانواده ها و جوامع به همراه دارد.
وي افزود: ازدواج كودك عروسان با تحصيلات پايين و كاهش سطح سواد همراه است كه به نوبه خود منجر به ازدواج اجتماعي و كاهش مشاركت اقتصادي و اجتماعي زنان منجر مي شود.
اين پژوهشگر اجتماعي اضافه كرد: زنانه شدن فقر، به حاشيه رانده شدن زنان يكي ديگر از عواقب ازدواج كودك عروسان است.

* ازدواج زود هنگام در پاره از خانوارهاي تنگ دست تنها راه است
شيرين احمدنيا پژوهشگر حوزه جامعه شناسي در اين پنل يكي از يكي از مشكلات را خشونت مبتني بر فرهنگ نام برد و گفت: در برخي مواقع خشونت بهنجار و در چهارچوب ارزش هاي فرهنگي پذيرفته مي شود.
وي افزود: بسياري از خشونت ها عليه زنان و قتل هايي كه در چارچوب قتل هاي ناموسي شناخته مي شود از اين نوع است.
اين پژوهشگر با بيان اين كه برخلاف صحبت هاي رايج ميانگين سواد در ايران زير ديپلم ست، افزود: ازدواج هاي زودهنگام در پاره اي مواقع تنها چاره خانواده فقير و تنگ دست است و بايد براي جلوگيري از اين اتفاق ناخوشايد سازوكارهايي انديشده شود.

*يك سوم زنان جهان خشونت را تجربه كرده اند
ليلا فلاحتي در سخنراني با عنوان «بررسي وضعيت آسيب هاي اجتماعي زنان و دختران در عرصه جهاني» با بيان اينكه آسيب ها و مشكلات اجتماعي پديده اي فراگير در همه كشورها و جوامع دنيا است، افزود: با وجود پيشرفت هاي زياد، جهان نابرابرتر شده و زنان در چرخه و در معرض آسيب هاي جدي تري قرار دارند.
وي گفت: فقر، نابرابري، فقدان دسترسي به منابع و فرصت ها بخشي از عوامل موثر در آسيب هاي اجتماعي است و بنا به شواهد و مستندات زنان جزو گروه هايي هستند كه بيشتر در معرض آسيب هستند.
وي ادامه داد: نتايج تحقيقات نشان مي دهد در حالي كه در جوامع و كشورهاي مختلف مسائل و آسيب هاي مختلفي در صدر مشكلات وجود دارد اما به صورت كلي چالش هاي مشتركي در سطح جهان قابل مشاهده است.
فلاحتي نخستين چالش را موضوع آموزش دانست و گفت: در حالي كه روندها نشان مي دهد زنان و دختران دسترسي گسترده اي به آموزش پيدا كرده اند اما بر اساس آخرين آمار يونسكو 263 ميليون كودك، جوان و بزرگسال در سراسر جهان مدرسه نرفته اند و اين بدان معناست جمعيت جهان در موضوع آموزش چالش دارند.
اين پژوهشگر افزود: از مجموع اين تعداد 131 ميليون نفر زن هستند. بيشترين تعداد آنها مربوط به آفريقا و سپس آسياي غربي است هچنين دومين چالش مربوط به مشاركت اقتصادي و كسب فرصت هاي شغلي است به طوري كه زنان در مجموع دو سوم از ساعات كاري را در جهان انجام مي دهند و فقط يك دهم از مجموع درآمدها را كسب مي كنند.

*يك درصد كارفرمايان در ايران زن هستند
الهه كولايي در سخنراني با عنوان «كليشه هاي جنسيتي آموزش اشتغال و زنان » با بيان اينكه نبايد مشكلات و آسيب هايي اجتماعي زنان ايران را با ديگر كشورهاي آفريقايي و آسيايي كمتر توسعه يافته مقايسه كرد، گفت: سرمايه هاي اجتماعي و علمي در ايران بسيار مطلوب است.
وي گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي حكم فقهي مبني بر الزام حضور زنان درعرصه اجتماعي مطرح شد اما امروز برخي با احكام، عرف يا ساز و كارهاي اجتماعي - فرهنگي سعي بر محدوديت حضور زنان در جامعه دارند.
وي افزود: سخنان پژوهشگران و اساتيد دانشگاهي از سوي سياستگذاران شنيده نمي شود و هنگامي كه در باره موضوع زنان حرف زده مي شود، شائبه سياسي بودن مطرح مي شود.
كولايي با بيان اينكه 40 سال پيش يكي از فقها با حكمي الزام حضور سياسي، عمومي، اجتماعي زنان را در جامعه صادر كرد و خواهان اين امر بود، زنان در مقدرات سياسي كشور حضور داشته باشند، ولي امروز شاهد مقابله با اين حكم از طريق ديگر احكام يا سازگار اجتماعي و فرهنگي هستيم.
اين استاد دانشگاه افزود: امروز شاهد هستيم در برنامه هاي تلويزيوني و حتي كتاب هاي درسي دانش آموزان، حضور زنان در حوزه هاي خصوصي همچون خانه تبليغ مي شود.
وي اضافه كرد: يك درصد كارفرمايان در كشور زنان هستند. در پست هاي سياست ورزي نيز حضور زنان به همان ميزان ناچيز است در حالي كه براي توسعه يافتگي توجه به حضور زنان در عرصه هاي مختلف الزام آور است.
اجتمام*3377*1724

سرخط اخبار جامعه