۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۴۶
کد خبر: 82948263
T T
۰ نفر
نیروی انسانی مازاد از عمده مشكلات مدیریت كلانشهرها است

تهران- ایرنا- شهرداران كلانشهرها وجود نیروی انسانی مازاد و مسئله چگونگی كسب درآمد را از عمده مشكلات موجود اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نود و ششمین مجمع شهرداران كلانشهرهای كشور با حضور شهرداران شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، قم، اراك، ارومیه، اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، كرج، كرمان، كرمانشاه و همدان در سالن جلسات ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
در این نشست شهرداران كلانشهرهای كشور علاوه بر وجود نیروی انسانی مازاد، درآمد، كمبود آب را از جمله مشكلات حوزه كاری خود اعلام كردند.
شهردار تهران در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران بر توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش واگن در ناوگان مترو تهران تاكید كرد و گفت: برای كاهش آلودگی هوا باید توسعه حمل و نقل ریلی را در تهران و سایر كلانشهرها تقویت كنیم.
سید محمد علی افشانی تصریح كرد: نوسازی ناوگان تاكسیرانی و اتوبوسرانی و برقی كردن موتورسیكلت ها از دیگر اقدامات مهم در راستای كاهش آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور از جمله تهران است كه باید با همكاری دولت این اقدامات انجام شود.
وی با بیان اینكه هدف اصلی‌‌‌ام ارتقای كیفیت زندگی و افزایش رضایت شهروندان از زندگی است، اظهاركرد: روش من نگاه به جلو است و تمام برنامه‌‌‌‌های من حول این دو هدف می‌‌‌گذرد.

*انتظارات را با شرایط كشور تطبیق دهید
شهردار تهران درباره اختلافات وزارت راه و شهرسازی با شهرداری تهران گفت: هر چند پرداختن به برخی مسایل می‌تواند حاشیه‌ساز باشد اما مساله اساسی این است كه مبنا باید براساس قانون باشد. متاسفم برخی افراد كه اهل توئیتر هستند بدون آن‌كه از قانون اطلاع داشته باشند اظهارنظر می‌كنند.
افشانی با بیان اینكه اختلاف اصلی بر سر این است كه ناظر بر ساختمان باید توسط سازنده معرفی شود یا نظام مهندسی افزود: براساس قانون این وظیفه به عهده سازمان نظام مهندسی است. كمیسیون عمران مجلس هم در این‌باره گزارش‌هایی را تهیه كرده كه باید تفاهم كنیم كه با تخاصم مساله حل نمی‌شود.
شهردارتهران با انتقاد از اظهارنظرهای غیر تخصصی افزود: من به آخوندی وزیرراه و شهرسازی هم گفتم كه قانون صریح چه می‌گوید. از وی خواستم اگر نظری دارند درخواست تغییر قانون را بدهند. خبر به معنای آگاهی است در نتیجه انتشار اخبار به صورت صحیح دارای اهمیت است.در همین راستا به معاونت حقوقی رییس‌جمهور نامه نوشتم تا مشخص كند بالاخره چه كسی باید ناظر را تعیین كند.
افشانی درباره اقدامات شهرداری در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی تصریح كرد: محدودیت منابع باعث كندی برنامه‌ها می‌شود اما توسعه خطوط ریلی اولویت اول ماست و در مناقصه‌ای با یك شركت چینی به زودی 630 واگن وارد خواهد شد.
وی با اشاره به وعده‌های دولت درباره حمل‌ونقل عمومی افزود: درست است كه رییس‌جمهور مهمترین برنامه خود را نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی عنوان كرده اما باید همه شرایط كشور را ببینید. اینكه روزی این تعهدات ابلاغ شد چه تفاوتی با امروز دارد. باید انتظارات را با شرایط كشور تطبیق دهید.
شهردار كلانشهر مشهد در ادامه این نشست با بیان اینكه شهرداری عموما با دو مشكل جدی درآمد و نیروی مازاد انسانی روبرو است، گفت: این مساله همه جای كشور مشترك است. شورای‌شهر نزدیك به دو دهه است كه تشكیل شده اما هر سال از اختیارات آن كاسته می‌شود.
قاسم تقی‌زاده خامسی افزود: تمام اختیارات توسط دستگاه‌های دیگر در حال تضعیف است و قادر به ادامه روش‌های جاری نیستیم.
وی ادامه داد: ما هیچی نمی‌خواهیم. مگر نمی‌گویند شهرداری‌ها باید روی پای خود بایستند؟ پس بگذارید شهرداری‌ها روی پای خود باشند. در شهرداری تنها خدمتی كه ادامه دارد شهرها همه نسبتا تمیز بوده و پارك‌ها به كار خود ادامه می‌دهند.
شهردار مشهد تصریح كرد: این شهر سالیانه 30 میلیون زائر دارد و شهرداری مسئول تمیز كردن و گل‌كاری شهر است. عایدات این میزان زائر برای شهرداری چیست و اجازه بدهید شورای‌شهر عوارض تعیین كند و به استان‌ها و شهرها اجازه بدهید كارشان را انجام دهند. منظور این بود كه اجازه دهید شورای‌شهر قدرتمند شده و نیازی به كمك دولت هم نداریم.
خامسی تنها راه‌حل شهرداری را برای مبارزه با كم آبی استفاده از چرخه تصفیه فاضلاب دانست.
شهردار اصفهان نیز عصر امروز در نودوششمین مجمع شهرداران كلانشهرهای ایران با اشاره به مشكل كم آبی اصفهان گفت: این مصیبتی است كه اصفهان دچار آن شده است. صنایع سنگین همچون خوره اصفهان را می‌خورند. اصفهان با دو و نیم میلیون جمعیت فقط پنج هزار هكتار فضای سبز دارد.
قدرت الله نوروزی با بیان اینكه تحلیل‌های عیسی كلانتری(رییس سازمان محیط زیست) درباره بالا بودن سرانه فضای سبز در اصفهان گفت: این تحلیل‌ها براساس اطلاعات صحیح صورت نگرفتند. بخش عظیمی از فضای سبز اصفهان به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و این آبیاری یك قطره آب شرب نبوده و همه پسآب است.
نوروزی با تاكید بر اینكه اصفهان شهری جهانی است، افزود: سرانه فضای سبز اصفهان مازاد نیست. كلانشهرها باید نگاه خود را به اصفهان تغییر دهند. اصفهان یك سرمایه بزرگ برای كشور است كه بدترین صنایع را در اطراف آن ایجاد كردند كه موجب ایجاد بیماری میان ساكنان اصفهان شده است.
وی در پایان خاطرنشان كرد: درخت‌ها هویت اصفهان هستند و حتی اگر شده من به‌عنوان شهردار با سطل هم آب بیاورم نمی‌گذارم درختان اصفهان خشك شوند.
تهرام/7243//1348
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه