۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82948212
T T
۰ نفر
روند مهاجرت هاي نامتعارف از روستاها به شهرها كند شده است

تهران- ايرنا- مديركل پيشگيري هاي وضعي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه از كند شدن روند مهاجرت هاي نامتعارف و بي­رويه ازروستاها به شهرها، خبرداد.

به گزارش ايرنا از معاونت اجتماعي وپيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، عليرضا ساوري با بيان اين مطلب اظهار كرد: طي دو سال گذشته معاونت اجتماعي قوه قضاييه با همكاري و هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط طرح ها و برنامه هايي را با هدف توانمندسازي جامعه روستايي و با هدف پيشگيري از مهاجرت هاي بي رويه در دستور كار قرار داد و اجرا كرد.
وي افزود: درهمين ارتباط، معاونت اجتماعي قوه قضائيه به عنوان رئيس كارگروه پيشگيري از گسترش مناطق جديد بافت هاي ناكارآمد (ذيل ستاد ملي بافت هاي ناكارآمد) اقداماتي را در سه حوزه انجام داده است.
ساوري، پيگيري مديريت يكپارچه منابع آب و خاك از طريق پيگيري طرح ها و برنامه هاي مرتبط با كشت گلخانه اي، گسترش فعاليت هاي مربوط به آبياري هاي هوشمند قطره اي، باراني و كانال كشي و زهكشي، كشت گياهان با مصرف كم آب به جاي گونه هاي گياهي با مصرف فراوان آب، كشت گياهان داراي توجيه و صرفه اقتصادي مانند كشت زعفران به جاي هندوانه را يكي از سه حوزه اقدامات انجام شده اعلام كرد.
اين مقام مسئول در دستگاه قضايي اضافه كرد: اين طرح با پيگيري هاي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه در 300 روستا در سال 96 اجرايي شد.
وي در رابطه با دسته دوم اقدامات انجام شده ادامه داد: اين دسته از اقدامات متمركز بر حرفه آموزي به صورت هدفمند به روستاييان با تمركز بر روستاهاي در معرض تخريب و خطر بود و تلاش شد از طريق حرفه آموزي هاي تخصصي به افراد ، نيازهاي اوليه آنان را در حوزه هاي فني ، تجهيزات و تعميرات مانند لوله كشي، آب، برق، مكانيك ادوات كشاورزي، تعمير تراكتور انجام و به نوعي براي آنان شغل ايجاد شده است.
ساوري افزود: با اجراي اين طرح، نياز مردم روستا رفع و مراجعه آنان به صاحبان تخصص ها در شهر قطع شد.
مديركل پيشگيري هاي وضعي قوه قضاييه دسته سوم فعاليت ها را متمركز بر صنايع دستي و توسعه گردشگري روستايي (اكوكمپ) برشمرد و اظهار داشت: با پيگيري هاي كارگروه پيشگيري از گسترش مناطق جديد بافت هاي ناكارآمدو با همكاري دستگاه هاي ذي ربط 50 روستا در سال 96 مشمول اين طرح شدند و اقدامات و فعاليت هايي در جذب و جلب گردشگران داخلي در اين 50 روستا انجام شد.
وي افزود: اين پيگيري با همكاري و هماهنگي موثر دستگاه ها مي تواند گام بلندي در پيشگيري از مهاجرت هاي بي رويه و در نتيجه كاهش جمعيت حاشيه نشيني باشد.
ساوري تصريح كرد: به طور طبيعي افرادي كه در سال هاي گذشته به نداشتن شغل و از دست رفتن منابع مانند آب و خاك به شهرها مراجعت كرده اند ، با پيگيري اين موارد در روستاهاي خود، قطعا به بازگشت موطن ترغيب و تشويق مي شوند.
مديركل پيشگيري هاي وضعي قوه قضاييه همچنين درباره اقدامات انجام شده در مقصد گفت: پيشگيري از پديده زمين خواري به عنوان مبنا و بستر شكل گيري و گسترش حاشيه نشيني و جلوگيري از تخريب و تصرف اراضي ملي، دولتي و انفال و پيگيري رفع تصرف اراضي، جلوگيري از تغييركاربري هاي غيرقانوني اراضي و املاك در محدوده هاي گسترش مناطق جديد حاشيه نشيني، پيشگيري از تفكيك غيرقانوني رااضي با تمركز بر نقاط در خطر گسترش حاشيه نشيني و الزام دستگاه ها به حفظ صيانت از اراضي خود و نظارت بر حسن اجراي و تكاليف قانوني آنان از طريق الزام مسئولان ذيربط به نصب تابلوهاي هشداردهنده از جمله اقدامات انجام شده در مقصد به شمار مي رود.
به گفته وي، كنترل و محدودسازي فعاليت عوامل و عناصر تسهيل كننده پديده زمين خواري و تخريب اراضي ملي دولتي، تعيين وضعيت اراضي بدون تكليف از طريق پيگيري اجراي ماده 90 قانون كاداستر و پيگيري اجراي طرح كمربندسبز در راستاي برنامه پنجم توسعه كشور از ديگر اقدامات انجام شده در مقصد براي پيشگيري از گسترش حاشيه نشيني بود.
اجتمام/ع.ي/7329 **1724
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه