۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۴۶
کد خبر: 82948087
T T
۰ نفر
جامعه ايران تحولات متنوعي را تجربه كرده است

تهران- ايرنا- دبير علمي سومين همايش ملي آسيب‌هاي اجتماعي ايران گفت: جامعه بزرگ ايران تحولات و تغييرات متنوعي را تجربه كرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، ميرطاهرموسوي، روز چهارشنبه درسومين همايش ملي آسيب‌هاي اجتماعي ايران افزود: در سده اخير جامعه ايران با مطالبات گسترده‌اي رو به رو شده كه در نتيجه آن فرصت و آسيب‌هايي نيز ايجاد شده است.
وي خاطر نشان كرد: سرعت، تنوع و چندلايه بودن اين تغييرات در دهه‌هاي اخير الزاماتي را براي سياستگذاران اجتماعي فراهم مي‌كند تا اين مسير را به صورت منظم رصد و با پرداختن به آسيب‌ها، روند امكان‌شناسي در بهبود شرايط جامعه را جست و جو كنند.
وي ادامه داد: در اين راستا، طي دو دهه اخير همايش آسيب‌هاي اجتماعي ايران در دو نوبت (1380 و 1391) به‌وسيله انجمن جامعه‌شناسي ايران برگزار و نتايج آن در 14 جلد كتاب منتشر شد. اين همايش كانوني به منظور بحث و تبادل نظر وضعيت آسيب‌ها، فرصت‌ها، راهكارها و توصيه‌هاي سياستي است كه مي‌تواند به تقليل و تعديل آسيب‌ها كمك كند.
دبير علمي همايش ملي آسيب هاي اجتماعي با اشاره به محورهاي اين همايش اظهار كرد: از جمله محورهاي اين همايش مي‌توان به دستاوردهاي مفهومي نظري و رويكرد تاريخي تحليلي به آسيب‌هاي اجتماعي، وضعيت موجود آسيب‌هاي اجتماعي، سبب‌شناسي آسيب‌هاي اجتماعي، آثار و پيامدهاي آن، روند تغييرات و تحولات آسيب‌هاي اجتماعي در دهه‌هاي اخير و آينده‌نگري آن، ارزيابي سياستگذاري‌ها، برنامه‌ها و ساختار مديريت آسيب‌هاي اجتماعي، راهكارهاي پيشگيري، مداخله، كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، شناسايي بسترها، فرصت‌هاي موجود و امكان‌سنجي آن‌ در كاهش آسيب‌ها و تحولات جهاني و آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از آن اشاره كرد.
ميرطاهرموسوي اضافه كرد: آسيب‌هاي خانواده، جامعه زنان، شهري و سكونتگاهي، كودكان، نوجوانان، جوانان، سالمندان، حوزه سلامت اجتماعي و رواني و بزهكاري، جرم و جنايت، اعتياد و قاچاق مواد مخدر، آسيب‌هاي نوپديد، اقتصادي و رفتارهاي جنسي نابهنجار، فراتحليل آسيب‌هاي اجتماعي در هريك از موضوعات دهگانه فوق از جمله موضوعات پيشنهادي اين همايش است.
وي با اشاره به برگزاري 10پنل و ارائه بيش از 50مقاله در آنها، گفت: از جمله نشست‌هايي كه در اين همايش بررسي مي‌شود، مي‌توان به نشست‌هاي تخصصي مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي زنان، نقد و ارزيابي سياستگذاري در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، سلامت رواني و اجتماعي، مسائل و آسيب‌هاي اقتصادي، آسيب‌هاي حوزه خانواده، آسيب‌ها و مسائل جمعيتي، مسائل و آسيب‌هاي شهري با تاكيد بر شهرهاي جديد، تجارب سازمان‌هاي مردم نهاد در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، ارزيابي انتقادي كاركرد نظريه پژوهش اجتماعي در حل مسائل اجتماعي و آسيب‌هاي فضاي مجازي اشاره كرد.
در آيين افتتاحيه اين همايش رئيس انجمن جامعه‌شناسي ايران، رئيس مركز زنان دانشگاه تهران، احمد مسجد جامعي، عضو شوراي شهر تهران، سخنراني كردند و از مرحوم دكتر محمد عبداللهي، رئيس اسبق انجمن جامعه‌شناسي ايران نيز تجليل شد. بخش ويژه اي از مراسم افتتاحيه اين همايش نيز به نكوداشت دكتر محمد امين قانعي راد، رئيس فقيد انجمن جامعه شناسي ايران اختصاص خواهد يافت.
اجتمام *2181 * 3063

سرخط اخبار جامعه