۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82947747
T T
۰ نفر
جهاد و شهادت طلبی در راه وطن شالوده تفكر شهید چمران

تهران- ایرنا- مصطفی چمران، اسوه جهاد و مجاهدی سترگ بود كه با پایه گذاری مقاومت اسلامی در منطقه به مبارزه با طاغوت‌ ‌زمان پرداخت و توانست با پایه گذاری ستاد جنگ های نامنظم به مبارزه با ضد انقلاب بپردازد و اینگونه به عنوان شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ این مرز وبوم ماندگار شود.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ تاریخ مبارزات مردم ایران زمین، سرشار از گفتار، رفتار و اندیشه خلاق نخبگان و سرآمدان سترگ تاریخ است كه در این میان تنها راه برای رسیدن به سعادت، بررسی زندگی و روح اندیشه آنان به شمار می رود. مصطفی چمران از جمله این نخبگان بود كه با توجه به اوضاع نابسامان فكری و سیاسی جامعه آن روزگار توانست با شجاعت به تمامی تعهدات ملی و اسلامی خود عمل كند.

وی در 1311 خورشیدی در خانواده ای مذهبی در تهران به دنیا آمد. هوش و نبوغ وی از همان كودكی زبانزد همگان بود و در مسیر علم آموزی، موفق و ممتاز به شمار می رفت. مهدی بازرگان از استادان دانشكده فنی درباره شهید چمران می گوید «یكی از دانشجویان ممتاز دانشكده مصطفی چمران بود، استعداد كم نظیری داشت، یك بار نمره امتحانش را 22 داده بودم! آن قدر كارش عالی بود كه دیدم طلبكار است. گفتم این دو نمره طلبت را در امتحانات آخر سال حساب می كنم، اما این كار هرگز صورت نگرفت زیرا همیشه در نمره گرفتن، او طلبكار بود و من بدهكار ماندم.»

این مجاهد نستوه در 1332 خورشیدی با بورس تحصیلی به دانشگاه بركلی در ایالت كالیفرنیا آمریكا رفت و به همراه شماری از دانشجویان همفكر خود انجمن اسلامی را ایجاد كرد و همین عاملی برای قطع بورسیه وی به وسیله رژیم پهلوی شد اما این موضوع نتوانست مانع از ادامه تحصیل وی شود و پس از انجام دادن تحقیقات ‏علمی فراوان در جمع مشهور‏ترین دانشمندان جهان با ممتازترین درجه علمی به كسب دكتری الكترونیك و فیزیك پلاسما موفق شد.

** شهید چمران و شروع فعالیت های سیاسی
چمران فعالیت های سیاسی خود را زمانی آغاز كرد كه فضای فكری و سیاسی غالب بر مراكز دانشگاهی در اختیار برخی از افراد تندرو بود. وی به عنوان عضو فعال كمیته نهضت مقاومت ملی پس از كودتای 28 مرداد بسیجِ مردم در مقابل اهداف كودتا را بر عهده گرفت و با حضوری فعال و شورانگیز در تمامی صحنه ها و با سخنرانی های پرشور در جمع دانشجویان و محافل جبهه ملی در چندین راهپیمایی كه علیه رژیم پهلوی صورت گرفت، نقش موثر و تعیین كننده ای داشت. پس از قیام 15 خرداد 1342 خورشیدی، شهید چمران و بعضی از همفكران وی برای فراگیری فنون جنگ های پارتیزانی و آماده سازی برای نبرد مسلحانه و رویارویی با رژیم پهلوی به مصر رهسپار شدند و مدت 2 سال به صورت مخفیانه سخت ترین دوره های چریكی و جنگ های پارتیزانی را فرا گرفتند.

این مبارز نستوه در اواخر 1349 خورشیدی بنا به دعوت امام موسی صدر و به منظور ایجاد پایگاه مبارزاتی جدید، راهی لبنان شد و به هر طریق ممكن كه می توانست فریاد مظلومیت شیعیان لبنان را به گوش همگان رساند و گفت: «من با ایمان به انقلاب قدم به این راه گذاشته ام و همه روزه در معرض مرگ و نیستی قرار گرفته ام ولی بر پایه ایمان به هدف و آزادی فلسطین از مرگ نهراسیده ام و همه خطرات را با آغوش باز استقبال كرده ام.»

درباره اینكه چرا شهید چمران جهاد در میدان نبرد را بر فعالیت های دانشگاهی خود مقدم می دانست، «محمدحسن قدیری ابیانه» كارشناس عالی امور استراتژیك، بنیانگذار نخستین انجمن اسلامی دانشجویی در ایتالیا و عضو انجمن علمی علوم راهبردی، معتقد است: «حزب الله كنونی شیعیانی هستند كه به قدرتی تبدیل شده اند كه نه تنها اسراییل بلكه هیچ قدرت خارجی دیگری توان مبارزه با آنها را نخواهند داشت. در لبنان نام و آوازه شهید چمران برای افرادی كه حتی او را هرگز ندیده اند، تصویری از دلیرمردی را ترسیم می كند كه از درس و دانشگاه خود گذشت و برای دفاع از اسلام و رهنمودهای آن به میدان های جنگ حق علیه باطل رفت.»

** فعالیت های سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
شهید مصطفی چمران در جریان مبارزات انقلابی با شوری وصف ناپذیر برای دیدار امام خمینی(ره) و پیوستن به امواج خروشان مردم، پس از سال ها به وطن بازگشت و پس از پیروزی این نهضت مردمی، نخستین دوره های آموزشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را راه اندازی كرد و خود به تربیت كادر آن مبادرت ورزید و پس از آن در سِمت معاونت نخست وزیر در امور انقلاب مشغول حل و فصل مسایل نقاط بحرانی كشور شد.

گروه های ضد انقلاب با پیروزی انقلاب اسلامی درصدد تجزیه مناطق مختلف كشور به ویژه استان مرزی كردستان بودند، در چنین شرایطی شهید چمران وارد صحنه شد و برای نخستین بار در غائله منطقه مرزی با كمك دیگر نظامیان به پاكسازی منطقه پرداخت. با صدور اعلامیه تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر عزیمت نیروهای ارتشی به منطقه پاوه، آنان به طور رسمی وارد معركه شدند و تمامی مناطق اِشغال شده در كردستان پاكسازی شد و شهید چمران به تهران بازگشت. در اینباره «مهدی چمران» برادر این شهید والا مقام می گوید:‌ «وی همواره رمز موفقیت خویش را حمله به نقطه اصلی و مركز خطر می دانست. او آنجا را با عملیات چریكی خویش نابود و منافقان را مجبور به فرار یا تسلیم می كرد و در برابر برنامه های حساب شده و تاكتیك های قوی و رزمی این مبارز، افرادی كه به انسان كشی در كردستان شهرت داشتند، توان مقاومت خویش را از دست می دادند.»

** شهید چمران و ساماندهی ارتش
شهید چمران در آبان 1358خورشیدی به پیشنهاد شورای انقلاب و به فرمان امام خمینی(ره) به عنوان نخستین فرد غیر نظامی در وزارت دفاع منصوب شد. وی پاكسازی ارتش را بر پایه اصول منطقی و صحیح در صدر كارهای خود در وزارت دفاع قرار داد. این مبارز نستوه در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد و تصمیم گرفت تا در تدوین قوانین و نظام جدید انقلابی،به ویژه در ارتش تمام تلاش خود را به كار بندد و با ارایه گزارش كار ارتش به امام (ره) ماموریت خود را به سرانجام برساند. «ابراهیم گلفام»‌ جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح در این زمینه می گوید: «یكی از كارهای مهم و اساسی شهید چمران از همان روزهای اول، ایجاد هماهنگی بین ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود.»

** حمله های چریكی علیه دشمن در جنگ تحمیلی
شهید مصطفی چمران با شروع جنگ تحمیلی و حمله ارتش بعث به مرزهای ایران با كسب اجازه از امام راحل به همراه آیت الله خامنه ای به اهواز رفت و شب بعد از ورود، نخستین حمله چریكی را علیه تانك های دشمن كه تا چند كیلومتری شهر در حال سقوط اهواز پیش روی كرده بودند، آغاز كرد. وی سپس با آموزش گروهی از رزمندگان داوطلب ستاد جنگ های نامنظم را در اهواز تشكیل داد. «عادل عون» یكی از همرزمان شهید چمران از فعالیت‌های انقلابی، علمی و چریكی این مجاهد عارف در لبنان و ایران می گوید: «من با چمران زمانی كه در مصر دوره‌های چریكی را می‌گذراندم آشنا شدم. به دلیل علاقه‌اش به «جمال عدالناصر» كه یك انسان انقلابی بود، «ابوجمال» لقب گرفته بود و تا انتهای آموزش دوره های چریكی ما نام حقیقی یكدیگر را ندانستیم.»

همچنین «محمدحسن قدیری ابیانه» تاكتیك های چریكی بهنگام شهید چمران در تقابل با رژیم بعث را بسیار اصولی دانست و گفت: «با شروع جنگ تحمیلی عراق و حمله های بی رحمانه ارتش بعث به مرزهای كشور، شهید چمران نتوانست آرام بماند و با كسب اجازه از امام راحل به میدان جنگ و منطقه جنوب رفت. در آنجا به تربیت و سازماندهی رزمندگانی كه به صورت داوطلب به میدان نبرد آمده بودند پرداخت و گروه منسجمی را تشكیل داد.»

** حركت به طرف قربانگاه عشق
سرانجام این مبارز راه حق در 31 خرداد 1360 خورشیدی در منطقه دهلاویه نزدیك شهر سوسنگرد، بر اثر اصابت تركش خمپاره های دشمن شهد شیرین شهادت را نوشید. شهادت سردار پرافتخار سپاه اسلام، تمامی امت مسلمان ایران و شیعیان محروم لبنان را در غمی شگرف فرو برد.

**آثار شهید مصطفی چمران
«بینش و نیایش، انسان وخدا، خدا بود و دیگر هیچ نبود، كردستان، لبنان،رقصی چنین میانه میدانم آرزوست و زیباترین سروده هستی» از جمله آثار این شهید مبارز است كه به صورت كتاب تاكنون منتشر شده اند.

** فرجام سخن
مطالعه شخصیت و زندگی این شهید می تواند نگاه جوانان امروز را متحول كند. این رزمنده سپاه اسلام كه در تمام صحنه ها شكرگزار خداوند بود، از ارزش های غیرالهی و ضدخدایی دوری می كرد و با شخصیتی عدالت طلب، همواره نسبت به اجرای تعالیم اسلام حساس بود. وی بهترین نمونه الگو و اسوه است و باید چمران را به جامعه شناساند.

پژوهش**9117**2002**9131
۰ نفر