۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 82947422
T T
۰ نفر

استاد دانشگاه:

نقدینگی سرگردان ضدتولید عمل می كند

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 82947422
نقدینگی سرگردان ضدتولید عمل می كند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشكده اقتصاد علامه طباطبایی نقدینگی سرگردان را عامل بروز نابسامانی در بازار خودرو، مسكن و طلا دانست و گفت: نقدینگی سرگردان همواره در اقتصاد ضد تولید عمل می كند.

«امرالله امینی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از لزوم جراحی اقتصاد كشور سخن گفت و تاكید كرد: جهت گیری های اقتصاد كشور تولیدی نیست كه از جمله مصداق های آن می توان به تعدد شعبه های بانكی، افزایش واردات و افزایش نقدینگی سرگردان اشاره كرد.
وی با تاكید بر اینكه اقتصاد كشور نیازمند جراحی است و در این پیوند باید هرگونه رو دربایستی را كنار گذاشت، اظهار داشت: با اینكه دولت برای اصلاح این روند به سمت تولید تلاش می كند، اما تحقق این امر نیازمند هدایت همه جهت گیری های كشور به سمت تولید است.
امینی ادامه داد: با وجود تحریم ها، اما اقتصاد كشورمان به شرط اصلاح روندهای نادرست و عوامل كند كننده حركت خود قادر به حركت و رشد است، اقتصاد ایران می تواند سرپا بماند به شرط اینكه «دولت كارای در خدمت تولید» داشته باشیم؛ اما دولت از عوامل حركت دهنده تولید برخوردار نیست.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: پتانسیل اصلی كشورمان در مقوله تولید است، اما تولیدی خوب است كه قابلیت تجارت داشته باشد؛ در این صورت حتی با شرایط تحریم، اقتصاد كشورمان تا سال ها قادر به ادامه حیات است.
وی اضافه كرد: اقتصاد كشور به برنامه ریزی و باور تكیه بر سرمایه های انسانی خود نیاز دارد، باید جلوی قاچاق گرفته شود، تولید كننده در تولید اجحاف نكند و مصرف كالای ایرانی را ترویج كنیم.
امینی اظهار داشت: باید دولت، مجلس و قوه قضائیه به صورت هماهنگ با یكدیگر در جهت تولید حركت كنند.
به گزارش ایرنا و بنا بر آمار بانك مركزی میزان نقدینگی در كشور با رشد 22.1 درصدی در سال گذشته اكنون از رقم 1500 هزار میلیارد تومان عبور كرده است.

**خودرو به ابزار سفته بازی تبدیل شده است
عضو هیات علمی دانشكده اقتصاد علامه طباطبایی در ادامه درباره چرایی افزایش قیمت خودرو و بروز نابسامانی در بازار آن به ایرنا اظهار داشت: امروز خودرو از یك كالای مصرفی به كالایی سرمایه ای و ابزاری برای سفته بازی تبدیل شده است.
امینی افزود:: بازار خودرو در ایران از 2 جنبه عرضه و تقاضای آن قابل بررسی است كه در هر 2 زمینه با مشكل مواجه است زیرا به دلیل عملكرد انحصاری خودروسازان، این صنعت در ایران همواره مشكل ساز است، زیرا انحصارگر همواره به دنبال بالا بردن قیمت است نه بهبود كیفیت.
این استاد دانشگاه یادآور شد: بروز مشكلاتی همچون نگهداری خودروها در انبار، كاهش عرضه، باز نشدن سایت فروش اینترنتی و غیره از جمله مواردی است كه خودروسازان برای دستیابی به اهداف انحصارگرایانه خود بهره می برند.
وی خاطرنشان كرد: اكنون با وضعیتی رو به رو هستیم كه نقدینگی های سرگردان زیادی در دست افراد است و نمی دانند چگونه سرمایه گذاری كنند، تولید در كشور قفل شده و هر روز افراد به كانال های مختلفی از جمله طلا، سكه، ارز، خودرو و غیره برای حفظ ارزش پولشان سرك می كشند.
وی به استقبال مردم از پیش فروش سكه اشاره كرد كه گفته می شود نیمی سكه های پیش فروش شده را 50 نفر خریداری كرده اند و تاكنون بیش از 100 میلیارد تومان سود كرده اند.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به افزایش قیمت زمین در برخی مناطق تهران كه از پیش از عید تاكنون حتی 100 درصد رشد داشته است، تاكید كرد: این موارد و سایر موارد مشابه نشان دهنده یك اقتصاد بیمار است كه علت اصلی بروز آن نقدینگی است.
به گزارش ایرنا، بازار خودروی كشور در هفته های گذشته روزهای پرالتهابی را تجربه كرد كه همچنان ادامه دارد؛ درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان كه در نهایت با حداكثر متوسط افزایش قیمت 7.18 درصد، 7.01 درصد و 5.62 درصدی به ترتیب برای محصولات ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو برای خودروهای كمتر از 45 میلیون تومانی مورد تایید مركز ملی رقابت قرار گرفت، بخشی از سلسله مسائلی بود كه آشفته بازار قیمتی خودرو را رقم زد.
اقتصام*3065*2025
۰ نفر