۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۲۴
کد خبر: 82947216
T T
۰ نفر
گوترش: برجام نقشي موثر در امنيت جهان دارد

تهران-ايرنا- دبيركل سازمان ملل در ديدار با رييس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: حفظ برجام نقشي موثر در امنيت جهاني دارد.

علي اكبر صالحي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران كه به منظور شركت در نشست اسلو به نروژ عزيمت كرده با آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل ديدار و گفت وگو كرد.
دبيركل سازمان ملل ضمن حمايت صريح از برجام به رايزني هاي دوجانبه دبيركل با كشورهاي باقيمانده در برجام جهت حفظ اين توافق اشاره و تصريح كرد كه برجام و حفظ آن نقش بسيار موثر و سازنده‌اي در امنيت جهاني و بخصوص حفظ رژيم منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي دارد.
صالحي نيز در اين ملاقات ضمن مخرب دانستن سياست هاي اخير آمريكا درقبال برجام به سابقه رفتار مشابه اين كشور در دوره هاي گذشته اشاره كرد و با ابراز ترديد در مورد امكان حفظ برجام با شرايط موجود پيشنهادهاي دريافتي از اتحاديه اروپا را براي انتظارات جمهوري اسلامي ايران كافي ندانست.
وي با خطرناك توصيف كردن شرايط خاورميانه به اهميت نقش ايران در منطقه اشاره و تاكيد كرد: اگر روند به همين گونه پيش رود، همه بازنده خواهند بود.
صالحي همچنين با يادآوري توانمندي هاي جمهوري اسلامي به ويژه در صحنه داخلي و منطقه اي سياست آمريكا براي مقابله با جمهوري اسلامي و بازگشت به دوران دنباله روي از سياست هاي غيرسازنده اين كشور را محكوم به شكست توصيف كرد.
وي همچنين نتايج حاصله از برجام در حوزه‌هاي اقتصادي، بانكي و سرمايه گذاري را بسيار كمتر از حد انتظار دانست و خواهان حمايت صريح حاميان برجام از جمله سازمان ملل و كشورهاي اروپايي از اين توافق و مقابله با سياست ترامپ شد.
دبيركل در اين ملاقات انتظارات سياسي و اقتصادي ايران از اتحاديه اروپا را قابل درك دانست و مقرر شد در نزديكترين فرصت بار ديگر خواهان جديت طرف هاي باقيمانده در برجام نسبت به برآورده كردن انتظارات ايران شود.
علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در راس هياتي روز گذشته (دوشنبه) براي شركت در اجلاس اسلوفروم وارد نروژ شد.
در نشست اسلوفروم مقامات و شخصيت هاي بيش از يك 100 كشور جهان حضور دارند و درخصوص مهم ترين منازعات جهاني و راهكارهاي تحقق صلح بين المللي تبادل نظر مي كنند.
اسلوفروم به عنوان يك نشست هم انديشي بين المللي كه از سوي وزارت خارجه نروژ برگزار و از سوي مركز گفت وگوي بشردوستانه سوييس حمايت مي شود از سال 2003 با برگزاري نشست هاي سالانه در ماه ژوئن در اسلو به كانوني براي مذاكره و تبادل نظر در خصوص درگيري هاي بين المللي از جمله در آفريقا و آسيا تبديل شده است.
اين نشست با گردهم آوري ميانجيگران، بازيگران و تصميم گيران ارشد بين المللي فضا را براي گفت وگوهاي غيررسمي و تبادل نظر و تجربه در جهت تبيين چالش هاي فرارو و دستيابي به راه حل مناسب براي آن ها براساس مدل چتم هاوس فراهم مي كند.
مركز گفت و گوي بشردوستانه از سال 1999 فعاليت خود را آغاز كرده و به عنوان يك نهاد ميانجيگري پيشرو در جهان شناخته شده است.
نروژ از ابتداي دهه 90 در تعدادي از درگيري هاي بين المللي نقش ميانجيگري و ايجاد صلح را ايفا كرده است.
شبك**1983**1392
۰ نفر