فعاليت هيات مديره قبلي بنياد فرهنگ آذربايجان قابل قبول است

تبريز - ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: فعاليت هيات مديره قبلي بنياد فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان قابل قبول است.

محمد محمدپور روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه به اينكه شروع هر كاري سخت و داراي زحمت است، هيات مديره قبلي اين بنياد توانست بخشي از انتظارات اهالي فرهنگ، هنر و ادب منطقه را برآورده كند.
وي تدوين كتاب فرهنگ يكسان نويسي كلمات تركي آذربايجاني را از فعاليت هاي دوره اول بنياد فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان اعلام و يادآوري كرد: اين كتاب حاصل بيش از 100 جلسه نشست علمي اعضاي هيات مديره و نخبگان علمي، هنري و ادبي منطقه است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با بيان اينكه اين بنياد به دنبال وعده رييس جمهوري در پاسخ به مطالبات مردمي براي صيانت و گسترش زبان و ادبيات تركي آذربايجاني در تبريز فعاليت خود را آغاز كرد، اظهار داشت: تاليف كتاب واليان و استانداران آذربايجان و شناسايي و استخراج يك هزار و 500 عنوان مدخل دايرالمعارف آذربايجان از ديگر فعاليت هاي هيات مديره قبلي اين بنياد است.
محمدپور با اشاره به اينكه نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مسايل اين بنياد نظارتي است، ادامه داد: اعضاي جديد هيات مديره اين بنياد در دوره جديد بايد با تدبير و برنامه‌ريزي مناسب در راستاي چشم انداز علمي و ادبي كشور براي خود جايگاه ويژه اي ايجاد كنند.
وي بر لزوم تمركز بنياد بر حوزه فرهنگستاني و لغت نويسي زبان و ادبيات تركي آذربايجاني، تدوين دانشنامه جامع آذربايجاني، شناخت ظرفيت‌هاي علمي، فرهنگي و ادبي آذربايجان و حفظ و صيانت از هويت ملي و فرهنگي تاكيد كرد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي از اختصاص رديف بودجه‌ 10 ميليارد ريالي براي فعاليت هاي بنياد فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان در سال ٩٧ خبر داد و گفت: بنياد مي تواند با جذب منابع پيش بيني شده و با مراجعه به آرا و انديشه صاحب نظران و نخبگان علمي، فرهنگي و ادبي و تشكيل گروه هاي علمي در راستاي اهداف و برنامه هاي مندرج در اساسنامه با شتاب مناسب گام بردارد.
محمدپور بر لزوم بهره گيري اعضاي هيات مديره جديد اين بنياد از ظرفيت هاي علمي و فرهنگي و پژوهشي استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل و زنجان و ساير استان هاي كشور در برنامه هاي خود تاكيد كرد.
طي آييني عباس قديمي قيداري از فعالان علمي و فرهنگي استان زنجان و عضو هيات علمي دانشگاه تبريز، هوشنگ عطاپور از فعالان فرهنگي و اجتماعي آذربايجان‌غربي و مسروره مختاري عضو هيات علمي دانشگاه محقق اردبيلي از اردبيل به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره جديد بنياد فرهنگ، هنر و ادب آذربايجان و رسول بشيري وند و ابراهيم اقبالي به عنوان اعضاي علي البدل اين هيات مديره معرفي شدند.
در اين آيين از تلاش هاي ابوالفضل عليمحمدي، عباس خورشيدي و ايزدي به عنوان اعضاي قبلي هيات مديره اين بنياد قدرداني شد.
8023/518