۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82945462
T T
۰ نفر

مخالفت با FATF مغایرت آشكار با منافع ملی است

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82945462
مخالفت با FATF مغایرت آشكار با منافع ملی است

ایلام - ایرنا - مخالفت با لایحه الحاق ایران به كنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF) هیچگونه پشتوانه كار كارشناسی ندارد و در ضدیت آشكار با منافع ملی است.

جلال میرزایی در دیدار با رئیس و كاركنان خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز ایلام تصریح كرد: مخالف خوانی های ایجاد شده پیرامون این موضوع فاقد عمق كارشناسی و حاكی از برخورد شعارگونه با این موضوع مهم تحلیل می شود اگرچه با توجه حساسیت سیاسی این مقطع، كانون نهایی و نهانی این موضعگیری ها را از حیث سلامت امنیتی مشكوك می داند.
وی ابراز نگرانی كرد: شاید پشت این قضایا جریانی وجود داشته باشد كه با ابزار قرار دادن جریان های اصیل و داخلی اعم از دانشجویی و غیر ان ، همسو با امریكا ، اسراییل و عربستان درصدد تقویت رفتارهای منجر به اجماع علیه ایران باشد.
این تحلیلگر سیاسی افزود: مخالفان این معاهده درحالی امنیت ملی را دستاویز قرار دادند كه دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در مجلس تصریح كرد كه این لایحه نگرانی امنیتی ندارد. نماینده مردم ایلام در مجلس شورای افزود : این لایحه در مجلس شورای اسلامی، مركز پژوهش های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با چشمان باز بررسی شده است اما عده ای، تشكل های دانشجویی را برای اظهار نظر در خصوص این موضوع، ابزار كرده اند.
وی نتیجه توصیه به پیام مخالفان را تقویت خط تبلیغی نظام سلطه كه سعی می كند منابع مالی تروریسم را با ایران پیوند دهد عنوان و تصریح كرد: سزاوار نیست ایران به عنوان یكی از اصلی ترین قربانیان تروریسم اكنون به واسطه برخی مفروضات ناصواب در معرض تهمت حمایت از پولشویی به نفع تروریسم قرار گیرد.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: در عرصه بین المللی شاهد تغییراتی هستیم و درحالی كه تا پیش از این تنها نهادهای رسمی قادر به تصمیم گیری بودند از دهه 90 به بعد برخی نهادهای غیردولتی در عرصه بین المللی شكل گرفته اند كه كشورهای مختلف ناچار به تبعیت از آنها هستند.
میرزایی اظهار كرد: یكی از این نهادهای غیردولتی سازمان مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم است كه مشروعیت زیادی در سطح بین المللی پیدا كرده است و تمامی كشورهای دنیا بجز پنج كشور عضو آن هستند.
وی با بیان اینكه چین، عربستان و روسیه نیز عضو این سازمان هستند، یادآور شد: تاكنون تنها ایران، كره شمالی و چند كشوری كه دولت ندارند به عضویت این سازمان درنیامده اند.
وی با اشاره به نگرانی برخی منتقدان در خصوص كمك مالی به جریان مقاومت و ملت مظلوم فلسطین، تاكید كرد: آرمان حمایت از مردم مظلوم فلسطین موضوعی مردمی و در ردیف آرمان های انسانی ، انقلابی و اسلامی قرار دارد و تحت تاثیر هیچ معاهده محدود كننده ای برای ملت ایران قرار نمی گیرد .
وی با ذكر خروج امریكا از برجام و حساسیت تقابل و تغییر بلوك هایی كه این موضوع برانگیخته است اظهار كرد: هر نوع رفتاری كه اقدام های متجاوزانه نظام سلطه را در جهت انزوای ایران اسلامی موجه نشان دهد همسویی مطلق با امریكا و متحدان منظقه ان یعنی عربستان و اسرائیل است.
عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی در خصوص سناریو ترامپ درخروج از برجام عقیده دارد: تاكتیك امریكا و همپیانان منطقه آن در مواجهه با ایران اسلامی براساس آرایش صحنه سیاسی به شكلی تحریك آمیز كه ایران را به سمت اقدام های عكس العملی هدایت كند طراحی و درحال اجرا است كه درصورت تحقق كمترین دستاورد برای آنها به عنوان گام بعدی سناریو تقابل ، ایجاد اجماع جهانی برضد ایران است.
نماینده مردم ایلام گفت: نظام اسلامی متكی به رهبری مدبر و بصیر ، دولت فعال و مجلس هشیار همچون تمام مقاطع توطئه امیز چهار دهه اخیر این بار نیز بازی آمریكا و اذناب منطقه ای ان را برهم می زند.
دكتر میرزایی افزود: انچه تامل برانگیز است اعمال فشار به دولت ومجلس برای اتخاذ مواضع وعملكردهایی در جهت انجام رفتارهای ناصواب سیاسی است كه مواضع عجیب ومنفی كه درخصوص پیوستن ایران به گرو اقدام مالی مطرح شد از جمله انها است .
به عقیده وی كانون اصلی و نهانی این دست موضعگیریها از جهت امنیتی و اطلاعاتی باید شناسایی و بررسی شوند.
به گزارش ایرنا، گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال 1989 میلادی از سوی كشورهای گروه 7 شكل گرفت و یك گروه بین دولتی است كه هدف توسعه و پیشرفت واكنش بین المللی نسبت به پولشویی را دنبال می كند.
گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) تیر ماه سال 95 و به دنبال اجرای برجام و نیز برخی اقدام های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، نام ایران را از فهرست كشورهایی كه لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود برای مدت یك سال تعلیق كرد.
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در 30 اردیبهشت 97 به صورت غیرعلنی در مجلس با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسعود كرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسئولان دولتی در این جلسه با تشریح این لایحه از ضرورت تصویب آن سخن گفتند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهایتا در جلسه علنی یكم خرداد ماه وارد بررسی این لایحه شدند ولی این جلسه با حاشیه های فراوانی از سوی برخی نمایندگان همراه شد كه خواهان مسكوت ماندن این لایحه بودند.
6032/6034

سرخط اخبار استان‌ها