۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 82943953
T T
۰ نفر

عید فطر در چین، فرصتی برای همبستگی مسلمانان

۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 82943953
عید فطر در چین، فرصتی برای همبستگی مسلمانان

پكن - ایرنا - مسلمانان چین همانند مسلمانان سایر كشورهای جهان، امروز شنبه با حضور در مساجد و خواندن نماز عید فطر به شكرانه یك ماه روزه داری و عبادت خالصانه به درگاه خداوند، این عید بزرگ را جشن گرفتند.

به گزارش ایرنا نماز عید سعید فطر صبح روز شنبه با حضور پرشور مسلمانان چین در مساجد این كشور از جمله پكن اقامه شد نماز عید در مساجد پكن از جمله مسجد نیوجیه این شهر همیشه فرصتی برای همبستگی و وحدت مسلمانان چین بوده است.
در این روز تمام خیابان ها و كوچه های منتهی به مسجد قدیمی نیوجیه بسته شده و ماموران پلیس بعد از بازدید بدنی به مسلمانان اجازه می دهند وارد حیاط مسجد شوند، صحن داخلی و همچنین محوطه های مسجد مملو از نمازگزاران است.
شادی و همهمه خاصی بر این مسجد حاكم است تعداد زیادی از مراجعه كنندگان جا برای نشستن و نماز خواندن پیدا نمی كنند به همین دلیل مجبور می شوند مسجد را ترك كنند و در خیابان های اطراف نماز بخوانند.
مسجد نیوجیه با بیش از یك ‌هزار سال قدمت، به دلیل گستردگی آن، 11 امام جماعت وجود دارد و هر روز بیش از 200 مسلمان در آنجا نمازشان را به جماعت اقامه می‌كنند و این تعداد در روز‌های جمعه به بیش از یك‌هزار نفر می‌رسد.
از جمله آداب و سنت های مسلمانان در عید سعید فطر در چین، دید و بازدیدهایی است كه در این روز انجام می شود مسلمانان چینی در روز عید سعید فطر عمدتا به دیدار بزرگان فامیل و اقوام خویش بویژه والدین می روند و عید را به آنان تبریك می گویند.
این عید برای مسلمانان چین هم از اهمیت زیادی برخوردار است و هم برای این روز كه جزو ایام تعطیل آنها محسوب می شود برنامه های ویژه ای تدارك دیده می شود و مردم نیز آداب و رسوم خاصی دارند.
پوشیدن جامه نو، تهیه غذا و شیرینی سنتی توسط زنان مسلمان از آیین هایی است كه مسلمانان چینی در روز عید سعید فطر نسبت به انجام آن اهتمام دارند.
براساس آمارهای رسمی شمار مسلمانان چینی 21 میلیون نفر ذكر شده است اما شمار آنها در آمارهای غیر رسمی بالاتر از 50 میلیون نفر است در حال حاضر نیز حدود 45 هزار مسجد در چین وجود دارد.
هرچند شهر پكن به نسبت سایر استانها و شهرهای مسلمان نشین این كشور، میزبان شمار كمتری از مسلمانان است اما در پكن نیز 70 مسجد وجود دارد كه هر روز و بویژه در ایام ماه مبارك رمضان شاهد حضور مومنان و سالكان راه حق و حقیقت است.
از جمله آداب مسلمانان چینی در ایام عید فطر، پس از برگزاری نماز جماعت و قرائت قرآن در مساجد، صرف غذاهای سنتی و دید و بازدید است.
از دیگر آداب مردم مسلمان چین این است كه در عید فطر مسلمانان چین لباس نو می‏پوشند، غسل می‏ كنند، عطر می‏ زنند و به مسجد می‏ روند بعد از نمازعید به قبرستان می‏ روند و برای مردگان طلب مغفرت می‏ كنند.
در این روز زنان در خانه غذایی می‏ پزند كه به چینی «یوشاسنجزگواتز» می‏ گویند كه نوعی حلوا و یا كیك است از روز عید فطر تا سه روز مردم به دیدار یكدیگر رفته و سنت صله‌رحم را به‌جا می آورند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان