۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82943698
T T
۰ نفر

قیمت نفت در بازارهای جهانی ثابت ماند

۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82943698
قیمت نفت در بازارهای جهانی ثابت ماند

تهران-ایرنا- قیمت نفت روز جمعه در بازارهای جهانی به دلیل اعلام آمادگی روسیه و عربستان برای افزایش تولید، ثابت ماند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز انگلیس، قیمت نفت برنت دریای شمال كه دو سوم نفت های جهان از جمله نفت سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك) بر اساس آن قیمت گذاری می شوند در ساعت 07:50 امروز به وقت گرینویچ در بازار لندن به 75 دلار و 74 سنت رسید كه نسبت به دیروز (پنجشنبه) تنها 20 سنت كاهش داشت.
نفت سبك وست تگزاس اینترمدیت آمریكا نیز در ساعت یاد شده در بازار نایمكس این كشور به قیمت 66 دلار و 79 سنت معامله شد كه تنها 10 سنت از آخرین قیمت دیروز كمتر بود.
قیمت نفت های پایه اروپا و آمریكا در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) به بالاترین سطح خود در سه سال و نیم گذشته رسیدند اما از آن پس به دلیل افزایش تولید نفت در آمریكا و بررسی افزایش تولید نفت توسط روسیه و عربستان در نشست 22 ژوئن (اول تیر) اوپك در وین، رو به كاهش گذاردند.
به گزارش ایرنا، عربستان و روسیه در آستانه نشست وزیران نفت اوپك در وین كه اول و دوم تیر برگزار می شود، تاكید كردند حتی اگر توافق كاهش تولید نفت اوپك و غیراوپك هم تمام شود آنها با یك توافق جامع دوجانبه به تلاش هایشان در زمینه مدیریت بازار انرژی ادامه می دهند.
عربستان و روسیه علاقه مند هستند با افزایش تولید نفت اوپك و غیراوپك، كسری عرضه نفت در بازارها به دلیل كاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا را جبران كنند تا تحریم های آمریكا در مورد این دو كشور با موفقیت اجرا شود.
ایران، ونزوئلا و عراق با افزایش تولید نفت اوپك مخالفت كرده اند.
هفته گذشته رویترز با اعلام اینكه یك روز پیش از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای خروج این كشور از برجام، یك مقام ارشد دولت وی، تلفنی از عربستان خواسته است با حفظ ثبات قیمت های نفت به اجرای موفقیت آمیز این تصمیم برای محدود كردن صادرات نفت ایران كمك كند، از تبانی میان آمریكا و عربستان پرده برداشت.
اوپك در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با كاهش تولید موافقت كرد تا با كاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها كمك كند.
روسیه و 9 تولید كننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق كاهش تولید اوپك پیوستند. بر اساس این توافق، كشورهای امضاكننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشكه در روز بكاهند كه این میزان، حدود 2 درصد كل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.
اقتصام**1063*1724
۰ نفر