۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۱
کد خبر: 82943176
T T
۰ نفر
مجازات سنگين در انتظار تخريب كنندگان محيط زيست است

كرمان - ايرنا - رئيس كل دادگستري استان كرمان گفت: مخاطرات فراواني با منشاء طبيعي و انساني آينده بشري را با چالش و خطر مواجه كرده لذا مجازات سنگيني در انتظار تخريب كنندگان محيط زيست است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي دادگستري استان كرمان، يدالله موحد در نشست هم انديشي مسئولان قضايي استان با مديركل حفاظت محيط زيست كرمان افزود: تمام مديراني كه در حوزه حفاظت از محيط زيست به عنوان يكي از مهمترين حقوق عمومي بطور مستقيم چه در عرصه اجرا و چه قضا مسئوليت دارند بايد به اين مخاطرات توجه و آن را سرلوحه سياست گذاري، برنامه، تصيمات و تدابير خود قرار دهند.
نماينده عالي قوه قضائيه در استان كرمان بيان كرد: امروز خيزش ريزگردها و آلايندگي هوا ناشي از ذرات معلق در محدوده تنفس يك پيش بيني نيست بلكه يك بحران موجود است و حيات جامعه و انسان ها را به مخاطره انداخته است.
وي ادامه داد: ديگر خشكسالي، بحران آب، نوسانات دما و آسيب هاي ناشي از آن به محصولات كشاورزي يك فرضيه نيست بلكه يك بليه محقق است.
وي ادامه داد: بايد بپذيريم حجم عظيمي از مخاطرات وجود دارد و زنجير وار به آنها اضافه مي شود و بر ميزان و پيچيدگي آنها در تمام حوزه هاي طبيعي و البته انساني افزوده مي شود.
موحد ادامه داد: بدون شك اگر از كنار اين مخاطرات و عوامل ايجاد آنها بدون اعتنا عبور كنيم و در مقابل آنها هوشمندانه رفتار نكنيم، حيات اجتماعي، اقتصادي چه در قلمرو جهاني، منطقه اي، كشوري، استاني و حتي شهرستاني زير و رو خواهد شد و خسارات بزرگ مادي و انساني در پي دارد و به توقف فعاليت هاي انساني منجر خواهد شد.
رئيس شوراي قضايي استان كرمان گفت: انسان ها در راستاي تامين منافع فردي و گروهي خود تغييرات بزرگي را بر كره خاكي تحميل مي كنند برخي از اين تحولات موجب برهم خوردن نظام طبيعي و مساله مخاطرات انساني مي شود.
وي با اشاره به آيه 205 سوره بقره كه منتهي به فساد و افساد در زمين خدا و خونريزي به ناحق نيز مي شود اظهار داشت: از تعابير بليغ قرآن كريم مخاطره را هر چيزي مي توان دانست كه بنحوه بالقوه و يا بالفعل جسم و جان و محصول تلاش انسان را به خطر اندازد.
موحد در ادامه با اشاره به آيه 30 سوره بقره 'مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء...' بيان كرد: به تعبير حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي كه در مقاله اي در باب افساد في الارض مي فرمايد مقصود از افساد في الارض اين است كه قابليت زمين را براي زندگي بشر از آن گرفته شود و زمين فاسد به معناي اين است كه قابليت حيات اجتماعي انسان از آن سلب شود.
رئيس كل دادگستري استان كرمان گفت: در ماده 286 قانون مجازات اسلامي، احراق و تخريب و پخش مواد سمي و ميكروبي و خطرناك بگونه اي كه موجب ورود خسارت به اموال عمومي و خصوصي بطور گسترده شود مفسد في الارض محسوب و مجازات مرتكب را اعدام تعيين كرده است.
وي ادامه داد: اين قبيل اقدامات آگاهانه و با توجه به دانش به پيامدهاي رفتاري كه براي حيات انساني مخاطره آميز است.
رئيس شوراي قضايي استان كرمان با تاكيد بر اينكه امروز بايد باز تعريفي از مقوله امنيت داشته باشيم هشدار داد: بحران هاي زيست محيطي به ليست تهديدات جدي جامعه بشري افزوده شده و اين بحرانها نيز همانند تهديدات امنيتي حتي امنيت ملي جوامع بشري را با خطر مواجه كرده است.
وي با طرح اين سئوال كه آيا فقط شرارت و اقدامات ايذايي و مسلحانه مصداق ناامني هستند و تخريب محيط زيست پيامدهاي مشابهي ندارد؟ افزود: به طور قطع ناامني ظرفيت زيست اجتماعي را سلب مي كند و گاهي اين قبيل اقدامات لطمات سنگين تري به حيات اجتماعي وارد مي كند.
رئيس شوراي حفظ حقوق بيت المال استان كرمان بيان داشت: در گذشته ظرفيت خود اصلاحي طبيعت براي جبران كافي بود اما امروز آلايندگي هاي ناشي از توسعه صنعتي و بيولوژيكي، اتمي و غيره به مراتب بيشتر از ظرفيت خود اصلاحي طبيعت بوده و بر آن فايق آمده است.
3029/7440

سرخط اخبار استان‌ها