۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82942967
T T
۰ نفر

چشم انداز مبهم خیابان تاریخی مولوی قزوین

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82942967
چشم انداز مبهم خیابان تاریخی مولوی قزوین

قزوین-ایرنا-خیابان مولوی را باید بخشی از بافت تاریخی و تجاری شهر قزوین دانست كه چشم انداز آن بدلیل تعارض اهداف دستگاه های اجرایی و تصمیم های چندگانه مدیریتی در وضعیتی مبهم قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مولوی از قدیمی ترین خیابان های شهر قزوین به شمار می رود و در دل خود آثار تاریخی ارزشمند و گرانبهایی را همچون مسجد مدرسه صالحیه، گرمابه صفا،بخشی از بازار سنتی قزوین و حسینیه امینی ها را جای داده است و همچنین در مجاورت بسیاری از ابنیه تاریخی این شهر قرار دارد.
تغییر بافت تاریخی و اجتماعی در این خیابان همراه با كمبود پاركینگ، بی انضباطی در عبور و مرور خودروها و فقدان ساماندهی مناسب ترافیكی از تهدیدهای این محله قدیمی به شمار می روند كه رونق گردشگری در این نقطه از شهر قزوین را با اما و اگر روبرو ساخته است.
مدیریت شهری و میراث فرهنگی به عنوان 2 نهاد تصمیم گیر در ترسیم چشم انداز این خیابان اهداف متفاوتی را دنبال می كنند كه در تضاد یكدیگر قرار دارند.

**ارزش خیابان مولوی تنها با تغییر سیاست های شهری افزایش می یابد
مدیركل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص وضعیت خیابان تاریخی مولوی گفت: از این خیابان به عنوان یك منطقه برخوردار تاریخی نام برده می شود و در مقطعی خانواده های اعیان قزوینی در آن ساكن بوده اند.
محمد علی حضرتی ها افزود: متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های غلط شهری ارزش افزوده این منطقه كاهش یافته و مردم اصیل آن به مناطق دیگر كوچ كرده اند.
این مسئول گفت: اكنون بخش هایی از خیابان مولوی و محله پیرامون آن به تبع سیاست گذاری های صورت گرفته دچار معضل حاشیه نشینی شده كه این مساله بسیار نگران كننده است.
وی ادامه داد: برای تغییر این روند باید سیاست گذاری های شهری قزوین بازنگری شوند و مجموعه مدیریت شهری به جای تراكم فروشی و سیاست گذاری های نادرست برنامه های منطبق بر اساس بافت تاریخی منطقه را برای ایجاد ارزش افزوده اجرایی كنند.
حضرتی ها افزود: اگر این خیابان به یك محور گردشگری تبدیل شود بدون شك پلاك های مسكونی آن ارزش یافته و انگیزه مردم برای زندگی و مشاركت در پروژه ها و میزان اشتغال در آن افزایش می یابد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: حل این مسایل دشوار نیست اما چون نظام مدیریت شهری ما جز تراكم فروشی برای تامین درآمد خود تقریبا كار دیگر بلد نیست به این گونه راهكارها تن نمی دهد.
وی اضافه كرد: مجموعه مدیریتی استان باید نظام بانكی را مكلف كنند كه برای سرمایه گذاران در این گونه مناطق بسته های تشویقی قرار دهند تا با دریافت تسهیلات در بازآفرینی شهری و تغییر روند اجتماعی منطقه نقش آفرین باشند.
حضرتی ها گفت: به عنوان مثال سرمایه گذاری صورت گرفته در حسینیه امینی ها و فضای روبه روی آن موجب ایجاد ارزش افزوده در خیابان مولوی شده است و اگر ایجاد ارزش افزوده به همین شكل در این محور ادامه یابد قطعا شاهد تغییر در زندگی و فضای اقتصادی و اجتماعی خیابان مولوی خواهیم بود.
وی افزود: هم اكنون مرمت مسجد حاج ابراهیم و تبدیل كاروانسرای اردكانی به هتل كاروان سرا با 20 میلیارد ریال اعتبار در این خیابان توسط بخش خصوصی در حال انجام است و اگر به همین شكل مرمت و بهسازی این منطقه دنبال شود قطعا ارزش افزوده و تحول در زندگی اجتماعی این منطقه شكل خواهد گرفت.
مدیركل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین گفت: 20 درصد بناهای تاریخی قزوین در محور مولوی و محله های اطراف آن قرار گرفته و این میزان بناهای تاریخی نشان دهنده اهمیت این منطقه است.

**خیابان مولوی كلكسیون آثار تاریخی است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در خصوص خیابان مولوی گفت: از بالا تا پایین خیابان مولوی آثار تاریخی متعددی از مسجد مدرسه صالحیه گرفته تا مجموعه حمام ها،كاروان سراها،حسینیه امینی ها وجود دارد كه مجموعه و كلكسیون تاریخی بی نظیری را پیش روی گردشگران و میهمانان قرار می دهد.
ابوالفضل یاری افزود: اگر مدیران شهری اهتمام لازم را برای ساماندهی این منطقه داشته باشند، خیابان مولوی به كریدور اصلی گردشگری شهر تبدیل می شود و می تواند باری بیشتر از دیگر آثار تاریخی مشهور قزوین مانند كاروانسرای سعد السلطنه و دولتخانه شهر قزوین بر دوش بكشد.
وی همچنین گفت: ظرفیت لازم برای ایجاد كریدور تاریخی در قزوین وجود دارد كه گردشگران بتوانند با پیاده روی در عرض 10 دقیقه آثار تاریخی متنوع از آب انبارها،حمام ها،كاروان سراها و حسینیه ها را تماشا كنند.
یاری خاطرنشان كرد: در حال حاضر چون این آثار تاریخی در دل مجموعه بازار قرار گرفته اند به چشم بسیاری از مردم دیده نمی شوند اما وقتی كالبد و بدنه سازی مناسب در این منطقه صورت گیرد این منظره بصری دیده شده و به یك محور اصلی گردشگری تبدیل می شود.
وی اضافه كرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاضر است به مجموعه مدیریت شهری قزوین برای تبدیل كردن این منطقه به رینگ اصلی گردشگری قزوین كمك كند تا در كنار آثار تاریخی قزوین از قبیل مجموعه های سعدالسلطنه، دولتخانه صفوی و امامزاده حسین در جذب گردشگران موثرتر واقع شود.
استان قزوین حدود هزار و 300 اثر تاریخی ثبت شده دارد.

**طرح بازآفرینی شهری به وضع خیابان مولوی بهبود می بخشد
پیمان پژمان فر مدیر یك منطقه شهرداری قزوین نیز در خصوص وضعیت خیابان مولوی و اطراف آن با رد اظهارات مدیركل میراث فرهنگی در خصوص پایین آمدن ارزش افزوده خیابان مولوی بدلیل سیاست های شهرداری،گفت: چنین چیزی درست نیست و در این خصوص باید مستند صحبت كرد.
مدیر منطقه یك شهرداری قزوین با بیان اینكه با اجرای طرح بازآفرینی شهری وضعیت خیابان مولوی بهبود می یابد،افزود: در اجرای این طرح نیاز به مشاركت همه دستگاه ها وجود دارد.
وی به طرح های نوسازی و خیابان كشی جدید در اطراف خیابان مولوی توسط شهرداری اشاره كرد و با بیان اینكه زندگی امروزی شهروندان نیازها و اقتضائات خاص خود را می طلبد،افزود: زندگی امروزی به زیرساخت های مناسب خود نیازمند است و شهروندان دوست دارند تا در خانه های نوساز كه دارای پاركینگ بوده و در كوچه هایی با عرض زیاد ساكن شوند.
پژمانفر با بیان اینكه مخالفت با تراكم فروشی در خیابان مولوی به بهانه تاریخی بودن ارزش این منطقه را كاهش داده است،افزود: ساكنان این محله باید توجیه اقتصادی برای نوسازی و بهسازی خانه های خود پیدا كنند وگرنه شاهد كوچ آنان و تغییر در بافت اجتماعی خواهیم بود كه البته این اتفاق در این نقطه از شهر رخ داده است.
وی با ذكر اینكه ما مخالفتی با حفظ بافت تاریخی مولوی نداریم اما این مساله باید با اقتضائات امروزی دنبال شود،اظهار داشت: راهكار اینكه خیابان مولوی ارزش تاریخی و تجاری خود را حفظ كند این است كه یك بسته تشویقی برای ساكنان و مجاوران آن در نظر گرفته شود تا انگیزه زندگی و فعالیت در این منطقه را دوچندان كند كه این مساله نیازمند تلاش و تصمیم مدیران ارشد استان و البته در بخشی نیز كشور است.
6101*3013

سرخط اخبار استان‌ها