۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۲
کد خبر: 82941486
T T
۰ نفر

برندگان و بازندگان ديدار ترامپ و كيم

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۲
کد خبر: 82941486
برندگان و بازندگان ديدار ترامپ و كيم

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، پيش از آنكه براي ديدار با رهبر كره‌شمالي عازم سنگاپور شود، گفته بود كه در همان دقايق نخست مي‌تواند بفهمد كه اين ديدار موفقيت‌آميز خواهد بود يا نه. شايد همين مسئله باعث شده بود كه ترديدها درباره ثمربخش‌بودن اين ديدار قوت گيرد؛ به‌ويژه آنكه ترامپ يد طولايي در اتخاذ تصميمات خلق‌الساعه نيز دارد.

عده‌اي نيز اين اظهارنظر ترامپ را به بي‌اطلاعي او از كره‌شمالي نسبت مي‌دادند. با‌اين‌حال اين نشست در عمل ثابت كرد كه ترامپ براي توافق با كيم به دانش وسيعي از برنامه هسته‌اي كره‌شمالي نيازي ندارد؛ زيرا به نظر در همان مذاكره رودرروي نخست، اين دو بر سر بسياري از موارد به توافق رسيده‌اند. فارغ از اينكه اين توافق چه ميزان ضمانت اجرائي دارد و تا چه زماني دوام خواهد آورد؛ اما تا همين‌جا نيز بحث‌هاي زيادي بر سر اينكه كدام طرف از اين توافق سود برده و كدام طرف متضرر مي‌شود، درگرفته است. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به اينكه چه كساني از اين ديدار سود برده و چه كساني متضرر شده‌اند.

**برندگان
اعتبار بازيافته كره‌شمالي: صحنه خوش‌وبش گرم كيم جونگ اون با رئيس‌جمهور آمريكا در مقابل پرچم‌هاي اين دو كشور، دقيقا همان چيزي بود كه پيونگ‌يانگ همواره آرزوي آن را داشت. اين صحنه‌ها را حتي در بهترين فيلم‌هاي تبليغاتي رژيم كره‌شمالي نيز نمي‌توان سراغ گرفت. با اين اوصاف بايد گفت، جست‌وجوي ديوانه‌وار كره‌شمالي براي دستيابي به سلاح هسته‌اي در نهايت امر، اعتباري را كه اين كشور هميشه به دنبال آن بود، براي پيونگ‌يانگ به ارمغان آورده باشد و اين تصاوير بر اين مسئله صحه مي‌گذارند. هر دو رهبر قبلي كره‌شمالي آرزوي ديدار با يكي از رؤساي جمهور آمريكا را به گور بردند. بعد از اين ديدار، كره‌شمالي به نظر ديگر شباهت چنداني به منزوي‌ترين كشور جهان نخواهد داشت.

دونالد ترامپ: از ديگر سو، اين ديدار تاريخي با واكنش بسيار مثبتي از سوي حاميان ترامپ مواجه شد كه آن را نشانه قدرت، عزم و اراده او براي درهم‌شكستن هنجارهاي ديپلماتيك قديمي توصيف كرده‌اند. حتي چارلي كيرك، فعال سياسي محافظه‌كار، ترامپ را به علت دست‌دادن با كيم شايسته دريافت جايزه نوبل دانسته است. البته هنوز ترديدهاي زيادي در‌اين‌باره وجود دارد كه ترامپ چگونه مي‌تواند كره‌شمالي را به برداشتن گام‌هايي عملي در راستاي خلع سلاح هسته‌اي مجاب كند. با‌وجود‌اين به نظر، قانون‌گذاران آمريكايي به‌ويژه جمهوري‌خواهان در مذاكره با كره‌شمالي به ترامپ آزادي و اختيار كامل داده‌اند. او مي‌تواند ديدارهاي بيشتري را با رهبر كره‌شمالي ترتيب دهد. اين فرايند را به تعليق درآورد يا اينكه كلا با يك توييت زير ميز مذاكره بزند. در‌اين‌باره لايحه‌اي مبني بر اينكه ترامپ بايد درباره مذاكرات با كره‌شمالي به نمايندگان سنا گزارش دهد، نيز مورد استقبال نمايندگان واقع نشد.

فعالان ضدجنگ: اين ديدار هيچ دستاوردي هم كه نداشته باشد، سايه جنگ ميان اين دو كشور را دست‌كم در آينده نزديك، از سر جهان برداشته است. يادمان نرفته است كه همين چند ماه پيش در نتيجه جنگ لفظي ميان رهبران اين دو كشور، گروهي از جنگ‌طلبان در واشنگتن، احتمال انجام يك حمله پيشگيرانه را زمزمه مي‌كردند. هرچند پيچيدگي شرايط بين‌المللي و همچنين دمدمي‌مزاجي ترامپ باعث نمي‌شود كه در ثبات اين وضعيت ترديد نكنيم؛ اما همين كه وقوع جنگ تا اطلاع ثانوي نيز به تعويق بيفتد، يك اتفاق و خبر خوب است.

**بازندگان
هنجارها و قواعد ديپلماتيك: ديدار ترامپ و كيم را بيشتر از آنكه بتوان پيامد و نتيجه قواعد و قوانين بين‌المللي دانست، بايد به كيش شخصيت اين دو رهبر نسبت داد. اين در حالي است كه همه ابزارهاي جامعه جهاني براي جلوگيري از جنگ، توسعه اقتصادي و حمايت از جوامع آسيب‌پذير بر پايه ساختارها، تعهدات، اعتماد و صبر شكل گرفته است و اين مسئله بدون دليل نيست؛ در واقع رهبري مبتني بر كيش شخصيت كه امروز ترامپ و كيم آن را نمايندگي مي‌كنند، همان عامل شومي است كه در قرن گذشته جهان را به ورطه دو جنگ ويران‌كننده كشاند.

قربانيان نقض حقوق بشر: پيش از ‌اين نشست، منابع دولتي از اين خبر داده بودند كه ترامپ قصد ندارد در اين ديدار به سوابق وحشتناك رژيم كيم در نقض حقوق بشر اشاره كند و به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور آمريكا به اين وعده خود عمل كرده است. او پيش‌تر در جريان سخنراني سالانه خود در نشست مشترك سنا و كنگره وعده داده بود كه ياد و خاطره اتو وارمبير را زنده نگه دارد؛ اما روز گذشته او هيچ نامي از او نبرد. اتو وارمبير، دانشجوي آمريكايي بود كه در سفر به كره‌شمالي زنداني شد و بعد از بازگشت به آمريكا بر اثر يك ضايعه مغزي درگذشت.

* منبع: روزنامه شرق، 1397.3.23
گروه اطلاع رساني**2002**
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش