۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۰
کد خبر: 82941101
T T
۰ نفر
جهت گیری ارگانیك كشاورزی مازندران با كاهش مصرف كود شیمیایی

ساری- ایرنا- كشاورزی مازندران كه استخوان بندی اصلی امنیت غذایی كشور محسوب می شود در سال های اخیر از طریق كاهش مصرف كودهای شیمیایی و سموم گام بلندی به سمت سالم سازی تولیدات و حركت به سمت كشت ارگانیك برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی كه تا یك دهه پیش روند افزایشی مصرف كودهای شیمیایی زنگ خطر را برای سلامت محصولات كشاورزی استان به صدا در آورده بود ، در سال های اخیر با برنامه ریزی ، آموزش كشاورزان و ایجاد محدودیت های قانونی میزان مصرف انواع كود شیمیایی و سموم در استان به كمتر از نیاز استاندارد رسیده است .
بر اساس آمار رسمی جهاد كشاورزی مازندران، امسال میزان كود شیمیایی كه وارد استان شد یك سوم كمتر از نیاز استاندارد بوده است و سال گذشته هم بیش از 20 درصد كمتر از حد نیاز كود در زمین های كشاورزی استان مصرف شد.
با وجود داده های مشخص و مستند در باره سلامت محصولات كشاورزی مازندران ، همچنان گاه و بیگاه همزمان با به بار نشستن بخشی از محصولات استان ، گمانه زنی در باره سالم نبودن آنها در فضای مجازی و رسانه ای دستاویزی برای ضربه زدن به منافع كشاورزان استان قرار می گیرد.
بسیاری از كارشناسان اقتصادی این گونه جهت گیری ها علیه تولید داخلی را باز كردن راه واردات محصولات برای عده ای می دانند ، در حالی كه بازنده اصلی در این میان منافع ملی و امنیت غذایی كشور است .
تازه ترین نمونه در این زمینه آن هم در آستانه به بار نشستن خوشه های شالی مطرح شده ، ادعای آلودگی خاك كشاورزی مازندران به خاطر رسوخ مواد مضر موجود در كودهای شیمیایی است ، ادعایی كه به لحاظ علمی نیز وجاهت ندارد .
مسئول بخش خاك و آبیاری تحقیقات كشاورزی مازندران با نادرست خواندن هرگونه آلوده سازی خاك اراضی این استان با مصرف كودهای شیمیایی ، به خبرنگار ایرنا گفت : تاثیر منفی مصرف كودهای شیمیایی بر عناصر ریز مغزی خاك در حد صفر است.
دكتر علی اسدی ادعای مطرح شده به نقل از یك كارشناس خاك شناسی در این زمینه را رد كرد و افزود : وضعیت خاك زمین های زراعی و باغی و عرصه های طبیعی استان برای هر گونه فعالیت های كشاورزی و تولید پایدار در نقشه جامع استان مشخص شده است.
وی با بیان این نكته كه در یك دهه گذشته مصرف كودهای شیمیایی در استان بسیار منطقی شده و كاهش محسوسی داشته است ، گفت : بررسی ها نشان می دهد كه مصرف بهینه كودهای شیمیایی هیچ اثر منفی بر روی ریز مغزی خاك های زراعی و باغی ندارد.
اسدی توضیح داد : به لحاظ فیزیكی و شیمیایی خاك های عرصه های كشاورزی و طبیعی در غرب استان مازندران آهك كمتری دارد و هر چه به سمت شرق استان پیش می رویم خاك های استان آهكی تر و سنگین تر می شود.
وی افزود : در یك دهه اخیر با گسترش و ترویج دانش كشاورزی و به كارگیری آن در بین كشاورزان ، وضعیت حاصلخیزی خاك مازندران مطلوب تر شده است ، اما به رغم این كه نقشه حفاظت از حاصلخیزی خاك استان وجود دارد ، فقط جنبه بهره برداری آن انجام می شود.

** كود شیمیایی مازاد بر مصرف در مازندران وجود ندارد
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی مازندران هم آلودگی خاك زمین های كشاورزی این استان را تكذیب كرد و به خبرنگار ایرنا گفت : تحقیقات كشاورزی استان نقشه جامع حاصلخیزی خاك استان را در اختیار دارد .
عزیزالله شهیدی فر با بیان این كه از 6 سال پیش تا كنون مصرف انواع كودهای شیمیایی در مازندران بهینه و حتی كمتر از نیاز مصرف وارد می شود ، توضیح داد : سهمیه انواع كودهای شیمیایی برای 72 نوع محصول كشاورزی استان 175هزار تن است كه سال گذشته فقط 129 هزار تن تامین شد.
وی با بیان اینكه امسال نیز از سهمیه 175هزار تن فقط 115 هزار تن وارد استان شده است، ادامه داد : یعنی كود های شیمیایی مازاد بر مصرفی وجود ندارد و از طرفی به این معنا نیست كود در مازندران پیدا نمی شود.
شهیدی فر با اشاره به این نكته كه اقبال كشاورزان به انجام آزمایش خاك در سال های اخیر دوچندان شده است ، گفت : در حال حاضر بیشتر شهرهای استان داری آزمایش خاك هستند و مدیریت های جهاد كشاورزی تكلیف انجام آزمایش خاك از سوی كشاورزان را در دستور كار دارند.
معاون جهاد كشاورزی مازندران به گسترش آگاهی كشاورزان به كشاورزی فنی و مهندسی اشاره كرد و بیان داشت : جهاد كشاورزی نیز نیمی از بهای آزمایش خاك را متقبل می شود.
وی از محققان و كارشناسان مختلف خواست تا اظهارات خود را بر اساس معیارهای تحقیقات علمی و عملی شده مطرح كنند و تاكید كرد : مازندران به لحاظ ظرفیت های تولیدات كشاورزی ، محور امنیت ملی غذایی است و شانتاژ بی مبنای رسانه ای سبب تشویش اذهان عمومی و آسیب زدن به توان و ظرفیت تولیدی استان می شود .
شهیدی فر گفت : اگر چنانچه محققان و كارشناسان مداركی دال بر آلودگی خاك كشاورزی و باغی مازندران دارند ، یا نگران موضوعی هستند ، جهاد كشاورزی به عنوان متولی این بخش آمادگی دارد تا مدارك و نتایج تحقیقات و حتی اظهارات كارشناسی و علمی آنان را دریافت و بررسی كند .

** نسخه عمومی مصرف كودهای شیمیایی در مازندران
مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی مازندران نیز در این خصوص گفت : در حال حاضر هر چند اندك اما آزمایش خاك برای مصرف فنی انواع كودهای شیمیایی در زمین های زراعی و باغی استان انجام می شود .
مجید سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاكید بر این نكته كه انجام آزمون خاك موجب ارتقای سطح كمی و كیفی محصولات كشاورزی می‌شود ، افزود : این شركت با هدف ساماندهی توزیع و مصرف كودهای شیمیایی ، در 10 نقطه از زمین های كشاورزی استان آزمون خاك انجام داده است.
وی به عنوان مثال توضیح داد : نسخه عمومی از نتایج آزمایش های خاك كشاورزی مازندران این است كه برای هر هكتار 100كیلو گرم كود اوره ، 50 كیلوگرم فسفات و 100كیلوگرم كود پتاس نیاز است.
مازندران با 460هزار هكتار زمین زراعی باغی سالانه حدود حدود هفت میلیون تان انواع محصولات كشاورزی تولید می كند.
مازندران در تولید 15 نوع از 72 نوع محصولات كشاورزی استان از جمله برنج، مركبات، كیوی ، گل و گیاه ، مرغ و آبزیان رتبه اول تا سوم كشور را دارد.
6990/1654
۰ نفر