۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82940741
T T
۰ نفر
چهار بند توافق سنگاپور؛ از خلع سلاح هسته ای تا صلح پایدار

كوالالامپور- ایرنا- برخی منابع خبری گزارش دادند: توافقنامه ای كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و كیم اون جونگ رهبر كره شمالی روز سه شنبه در هتل كاپلا جزیره سنتوزا سنگاپور امضا كردند چهار ماده داشت كه براساس آن واشنگتن و پیونگ یانگ روابط جدیدی را آغاز خواهند كرد.

به گزارش ایرنا از شبكه خبر آسیا ، چهار مورد این قرارداد دوجانبه كه با حضور مقام های ارشد دو كشور به امضای ترامپ و كیم در مقابل خبرنگاران و در هتل كاپلا رسید شامل موارد ذیل است:
1. ایالات متحده آمریكا و كره شمالی متعهد شده‌اند كه روابط تازه‌ای را بنا كنند كه اساس آن تمایل مردم دو كشور بر صلح و رفاه است
2. آمریكا و كره شمالی تلاش مشترك خواهند كرد كه صلح پایدار در شبه ‌جزیره كره ایجاد شود.
3. بر اساس توافق 29 آوریل (پان مون جوم )(Panmunjom declaration)كره شمالی كه در آن بخشی از تاسیسات هسته‌ای خود را تخریب كرد، پیونگ یانگ متعهد شده كه خلع سلاح هسته‌ای را ادامه دهد.
4. آمریكا و كره شمالی متعهد می‌شوند كه بقایای سربازان كشته یا مفقود شده جنگ را در سالهای جنگ دو كره (53-1950)را شناسایی كرده و به كشورشان بازگردانند. (POW/MIA)
آمریكا در جریان جنگ دو كره از كره جنوبی و شوروی از كره شمالی حمایت كردند.
رئیس جمهوری آمریكا پس از امضای قرارداد گفت كه متن این قرارداد بزودی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
این نشست درحالی امروز در سنگاپور برگزار شد كه هیچ یك از مقام های دو طرف جزئیات، چارچوب و تعریف دقیق و مشخصی از عاری سازی شبه جزیره كره از سلاح اتمی ارائه نكردند.
دیدار رئیس جمهوری آمریكا و رهبر كره شمالی به دلیل 65 سال دشمنی دو كشور با یكدیگر، یكی از مهمترین نشست های قرن حاضر ارزیابی شده است.
رئیس جمهوری آمریكا و رهبر كره شمالی از روز یكشنبه در سنگاپور حضور دارند و قرار است آنها امروز عصر سنگاپور را ترك كنند.
آساق **241**1599

سرخط اخبار جهان