توافق احتمالی با كره شمالی باید مثل برجام بانظارت كنگره باشد

تهران- ایرنا- دمكرات های مجلس نمایندگان آمریكا در بیانیه ای مشترك همزمان با دیدار رئیس جمهوری این كشور با رهبر كره شمالی تاكید كردند كه هرگونه توافق احتمالی با پیونگ یانگ باید مثل برجام تحت نظارت و با مشورت كنگره باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در حالی كه دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و كیم جونگ اون رهبر كره شمالی به همراه مقام های دو كشور در حال برگزاری است، دمكرات های مجلس نمایندگا ن آمریكا بیانیه ای مشترك در این خصوص منتشر كردند.
این بیانیه از سوی «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دمكرات، «استنی هویر» معاون دمكرات ها، «الیوت انگل» معاون كمیته روابط خارجی، «آدام اسمیت» معاون كمیته نیروهای مسلح و «آدام شیف» معاون كمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریكا منتتشر و خواستار نظارت كنگره این كشور بر توافق احتمالی با كره شمالی شده است.
این بیانیه تاكید كرد توافقی كه باعث تداوم وضع جاری توانمندی هسته ای كره شمالی شده و امكان مقابله با اشاعه هسته ای این كشور را از آمریكا بگیرد، مورد قبول دمكرات های كنگره نیست.
اقلیت دمكرات مجلس نمایندگان آمریكا همچنین با اشاره به این واقعیت كه این كشور در حال حاضر در كره جنوبی سفیر، نداشته و وزارت خارجه اش معاون آسیا و متخصص كره شمالی ندارد، از به حاشیه رفتن دیپلماسی در دولت ترامپ عمیقا ابراز نگرانی كرد.
این بیانیه همچنین از بیگانه سازی ترامپ از متحدان واشنگتن در نشست سران گروه 7 در هفته جاری انتقاد كرد.
دمكرات های مجلس نمایندگان آمریكا در پایان بیانیه مشترك خود، با تاكید بر اینكه دولت این كشور درباره هر توافقی با پیونگ یانگ باید با كنگره مشورت كند، تصریح كردند: كنگره بر نظارت شدید روی توافق برجام با ایران پافشاری كرد و در ارتباط با كره شمالی نیز نباید خواسته كمتری داشته باشد.
ترامپ و اون در حال حاضر در جزیره سنتوزا در سنگاپور به همراه مقام های آمریكایی و كره شمالی در حال مذاكره پیرامون وضعیت هسته ای شبه جزیره كره هستند.
شبد**9416**9122

سرخط اخبار جهان