۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82938434
T T
۰ نفر
نمایندگان لایحه پالرمو را تصویب كردند

تهران-ایرنا-نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی(پالرمو) را رفع و آن را تصویب كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی كه پس از تصویب به لحاظ عدم تطابق ترجمه با متن اصلی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود امروز باردیگر در مجلس بررسی و نمایندگان با 136 رأی موافق، 89 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر با اصلاح آن موافقت كردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده واحده این لایحه و به منظور تامین نظر شورای نگهبان تصویب كردند: به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود با لحاظ شروط زیر به كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی به شرح پیوست مصوب كنفرانس دیپلماتیك 21 دسامبر 2000 میلیادی برابر با 21 آذر 1379 در پالرمو ایتالیا ملحق شده و سند تصویب را نزد امین كنوانسیون(دبیر كل سازمان ملل متحد) تودیع كند.
بر اساس ماده واحده این لایحه، جمهوری اسلامی ایران مفاد كنوانسیون حاضر از جمله مواد 2،3،5،10و 23 آن را بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود به ویژه اصول قانون اساسی تفسیر و اجرا خواهد كرد.
نمایندگان مجلس همچنین تصویب كردند: جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به ترتیبات بند 2 ماده 35 این كنوانسیون در خصوص ارجاع هر گونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای مفاد كنوانسیون كه از طریق مذاكره حل و فصل نشود، به داوری یا دیوان بین المللی دادگستری نمی داند، ارجاع اختلاف به داوری یا دیوان بین المللی دادگستری در رابطه با جمهوری اسلامی ایران تنها با رعایت مفاد اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممكن است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این اصلاحیه تصویب كردند: جمهوری اسلامی ایران در مورد مبنا قرار دادن مواد 15، 16، 18 كنوانسیون در خصوص همكاری در زمینه استرداد یا معاضدت قضایی، حسب مورد تصمیم گیری می كند.
خانه ملتی ها همچنین تصویب كردند از نظر جمهوری اسلامی ایران این كنوانسیون خدشه ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت ها یا گروه های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد كرد.
نمایندگان همچنین تصویب كردند پذیرش این كنوانسیون به معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی در كنفرانس دیپلماتیك 21 دسامبر 2000 میلادی برابر با 21 آذر 1379 هجری شمسی در پالرمو ایتالیا مصوب شد و از این رو موسوم به كنوانسیون پالرمو است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارم بهمن 96، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی(پالرمو) را با 132 رای موافق تصویب كردند.
عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری 15 اردیبهشت این شورا اعلام كرد: براساس بررسی شورای نگهبان اشكال های شكلی از جهات مختلف به این مصوبه وارد است و ایرادهای شكلی موجود در لایحه پالرمو به مجلس ارجاع شد تا بعد از اصلاح اعلام نظر نهایی انجام شود.
نسخه اصلی ترجمه در جلسه 30 اردیبهشت كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و پس از ایجاد اصلاحات و تصویب به مجلس ارائه شد.

**با تصویب لایحه پالرمو، كشور دچار مشكل می شود
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در این جلسه در اخطاری با استناد به اصول 94 و 153 قانون اساسی گفت: برای تایید مصوبات مجلس از سوی شورای نگهبان و ممنوعیت تصویب هرگونه قراردادی كه موجب سلطه بیگانه می‌شود، ضرورت وجود دارد.
وی اظهار داشت: در محتوا و متن كنوانسیون‌ها اشكالاتی وجود دارد، به همین دلیل دولت یا كمیسیون ذیربط شروطی را بیان كردند، اصل كنوانسیون یعنی استرداد مجرمین و به این معنی است كه آمریكایی‌ها كسی را مجرم تشخیص دهند و ما هم آن را تحویل بدهیم.
وی تصریح كرد: طبق ماده 19 معاهده 1969، هیچ شرطی پذیرفتنی نیست. آنها می‌گویند موضوعی كه مشروط می‌شود نباید در آن لایحه منع شده باشد و فقط در موارد خاص می‌توان شروطی را تعیین كرد، این در حالی است كه استثنائاتی كه ما در كنوانسیون بیان كردیم قابل پذیرش نیست.

**لایحه پالرمو موجب تحقیر ملت ایران می شود
محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مجلس نیز در تذكری گفت: ما برجام را امضا كردیم و در این راستا بسیار امتیاز دادیم اما اتفاقی نیفتاد بلكه آنها بدعهدی هم كردند.
وی ادامه داد:تصویب لوایح سه‌گانه پالرمو، مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم موجب تحقیر ملت ایران است.
نماینده مردم بافق در مجلس افزود: قبل از اینكه ترامپ اعلام كند از برجام خارج می‌شود، چهار لایحه به مجلس آمد چرا كه احساس می‌شد این لوایح موجب جلب نظر غرب و آمریكا می‌شود و انگار ما با تصویب آنها می‌گوییم از برجام خارج نشویم، اما هم اكنون آمریكا از برجام خارج شده و اروپا هم جواب خاصی نداده است.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذكرگفت: لایحه پالرمو پیش از این در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان ایرادات شكلی نسبت به آن گرفته بود كه بر همین اساس مجددا در مجلس مطرح شد.

**اصلاحات در لایحه پالرمو انجام نشده است
همچنین حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فرنماینده مردم مشهد در تذكری خاطرنشان كرد: مردم امروز ناراضی هستند، مساله اصلی ما لوایح سه گانه بین المللی نیست بلكه مشكلات مردم، مشكلات اقتصادی و معیشتی است.
وی افزود: اینطور نیست كه شورای نگهبان فقط ایرادات شكلی به لایحه پالرمو گرفته باشد، متاسفانه اصلاحات لازم در مورد این لایحه انجام نشده و اگر آن را تصویب كنیم شورای نگهبان برمی‌گرداند، لذا اجازه دهید اگر مصلحت است قبل از این كه شورای نگهبان دوباره بخواهد آن را برگرداند اصلاحاتی روی آن اعمال كنیم.
این نماینده اصولگرای مجلس دهم تصریح كرد: ایرادات لایحه پالرمو مربوط به محتوا و ترجمه آن است در حالی كه كمیسیون فقط چند كلمه آن را اصلاح كرده است.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذكر گفت: شورای نگهبان ایرادات عبارتی گرفته و ترجمه این لایحه هم مشكلی ندارد.
سیام**9121**1058**1553
۰ نفر