۱۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82936628
T T
۰ نفر
2 هزار دهيار زن به خدمت رساني در كشور مشغولند

تهران-ايرنا- معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت: 36 هزار و 165 دهيار در كشور خدمت رساني مي كنند كه از اين تعداد 2 هزار و 393 نفر زن هستند.

سعيد رضا جندقيان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سهم‌ بانوان دهيار طي سال 1393 با رشد 43 درصدي به 2 هزار و 167 نفر و با آغاز دوره پنجم شوراهاي اسلامي تاكنون به 2 هزار و 393 نفر افزايش يافته است.
وي اضافه كرد: استان هاي خراسان رضوي، كرمان، مازندران، سيستان و بلوچستان و گيلان به ترتيب داراي بيشترين دهياران زن در پنجمين دوره شوراهاي اسلامي هستند.
جندقيان گفت: يكي از شرايط لازم براي دستيابي به توسعه پايدار، مشاركت زنان در سطح مديريت است؛ زنان با حضور در نقش‌هاي مديريتي در عرصه شهر و روستا مي‌توانند در توسعه متوازن و پايدار نقش بسزايي داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي در جامعه، شاهد هستيم كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، همواره زنان ايران اسلامي توانسته‌اند با پيشرفت در عرصه تحصيل و كسب مدارج علمي و دانشگاهي، حضوري فعال و گسترده در جامعه داشته‌ باشند.
معاون امور دهياري هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها خاطرنشان كرد: اين مشاركت در تمام سطوح مديريتي (ملي، منطقه اي، ناحيه‌اي و محلي) قابل ملاحظه و چشمگير است و نظام مقدس جمهوري اسلامي، تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي در كشور را با بهره‌گيري از ساختارهاي قانوني، فرادستي و بهره‌گيري هرچه بيشتر از اين ظرفيت‌هاي موجود در كشور فراهم كرده و بر همين اساس بستر لازم براي مشاركت و حضور بيش از پيش زنان در جامعه ايجاد شده است.
وي گفت: يكي از عرصه‌هاي قابل تامل براي حضور زنان در حوزه مديريت روستا، نهاد دهياري‌ است كه با شروع به كار دهياري‌ها بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي تحقق يافت.
جندقيان اظهار داشت: پس از تصويب «قانون تاسيس دهياري‌هاي خودكفا» و در راستاي تقويت بنيان مديريت روستايي، وزارت كشور سياست را‌ه‌اندازي، تقويت و ساماندهي تشكيلات دهياري‌ها را در پيش گرفت.
وي با بيان اينكه سهم‌ بانوان دهيار در سال‌هاي 86-84 با رشد 156 درصدي، از 150 به حدود 400 نفر، از سال 90-86 با رشد 123 درصدي از 400 به 888 نفر و از سال 90-93 با رشد 74 درصدي به هزار و 544 نفر رسيده است، افزود: اين موضوع حاكي از رشد و بالندگي فكري و فرهنگي روستاييان و توانمندي زنان در عرصه مديريت روستايي است.
به گفته اين مسئول در سازمان شهرداري ها و دهياري ها، دهياران زن، به عنوان نمايندگان دو اجتماع بزرگ از ايران شامل اجتماع زنان و اجتماع مديران روستايي، بار سنگين مسئوليت مديريت روستايي را بر دوش مي‌كشند.

** مهمترين انتظارات از مديران زن روستايي (دهياران زن)
جندقيان گفت: تلاش براي به نمايش گذاشتن قدرت، توانايي، انگيزه و ظرفيت‌هاي زن مسلمان ايراني براي حضور در عرصه‌هاي مختلف خدمت‌رساني، بهره‌گيري از تمام توان و ظرفيت‌هاي انساني روستا به ويژه زنان در عرصه توسعه و آباداني روستا، كمك به توسعه و ترويج فرهنگ و تعاليم اسلام ناب محمدي در مناطق روستايي كشور و تقويت روحيه خودباوري در خود و ساير زنان روستايي براي حضور و نقش‌آفريني در عرصه‌هاي مختلف، مهمترين انتظارات از مديران زن روستايي (دهياران زن) است.
وي ادامه داد: تلاش در توانمندسازي خود براي موفقيت در انجام وظايف محوله از طريق شركت در دوره‌هاي آموزشي، حضور فعال و موثر در تمام عرصه‌هاي توسعه روستايي با حفظ شعائر ديني و مذهبي و برنامه‌ريزي در راستاي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار روستايي و فراهم‌ كردن زمينه‌هاي مشاركت آنان در عرصه‌هاي مختلف، ديگر انتظارات از دهياران زن است.
در حال حاضر 21 ميليون 366 هزار و 914 روستايي در 61 هزار و 724 روستا در كشور زندگي مي كنند كه 28.43 درصد از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند.
اجتمام **2181**1834
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه