۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۲:۳۵
کد خبر: 82934763
T T
۰ نفر
مكزيك از آمريكا به سازمان تجارت جهاني شكايت مي كند

تهران – ايرنا – مكزيك اعلام كرد كه به سازمان تجارت جهاني عليه تصميم آمريكا براي وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومينيوم، شكايت خواهد كرد.

به گزارش سه شنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت اقتصاد مكزيك گفت كه در سازمان تجارت جهاني «روند حل اختلاف» را كليد خواهد زد.
اتحاديه اروپا و كانادا هم چالش هاي حقوقي مشابهي را در سازمان تجارت جهاني عليه آمريكا آغاز كرده اند.
دولت آمريكا از جمعه گذشته تعرفه واردات آلومينيوم و فولاد را افزايش داده و به ترتيب به 10 و 25 درصد رساند. اين اقدام با مخالفت گسترده كشورهاي صادركننده از جمله انگليس، كانادا، مكزيك و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا روبرو شد.
مكزيك در شكايت خود اعلام خواهد كرد كه وضع اين تعرفه ها به بهانه تهديد امنيتي عليه آمريكا برخلاف روندهاي مربوطه در سازمان تجارت جهاني و موافقتنامه عمومي تعرفه و تجارت «گات» است.
مكزيك پيشتر گفته بود كه در پاسخ به اقدام آمريكا تدابير تلافي جويانه در نظر خواهد گرفت. اين كشور اعلام كرده است بر برخي كالاهاي آمريكايي از جمله فولاد و بعضي محصولات كشاورزي مانند سيب، پنير و گوشت خوك تعرفه وضع مي كند.
بنا بر اعلام دولت مكزيك، «تا زماني كه آمريكا تعرفه ها را حذف نكند» اين مجازات ها به قوت خود باقي خواهد بود.
كانادا هم گفته كه 12.8 ميليارد دلار تعرفه بر فولاد و آلومينيوم و كالاهاي مصرفي آمريكا وضع مي كند.
اقدام آمريكا و خشم و تلافي جويي متحدان واشنگتن از اين تصميم كاخ سفيد، نگراني ها در مورد بروز جنگ جهاني تجاري را افزايش داده است.
شبك**9423**3404

سرخط اخبار جهان