۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۰۳
کد خبر: 82934714
T T
۰ نفر
آمريكا حمله به اجتماع علماي افغانستان را محكوم كرد

نيويورك- ايرنا- سخنگوي وزارت خارجه آمريكا حمله انتحاري به اجتماع رهبران مذهبي و علماي كابل كه به نام صلح گرد هم آمده بودند را محكوم كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در بيانيه مطبوعاتي هدر نوئرت آمده است: پيش از اين بمب گذاري، علماي افغانستان در فتوايي، هر گونه توجيهي براي جهاد عليه دولت افغانستان را رد كردند، مشروعيت حملات انتحاري را بر اساس قانون اسلامي مردود دانستند و از تمام طرف ها خواستند تا جنگ را متوقف كنند.
در اين بيانيه افزوده شده است: حمله امروز، غيرنظاميان و رهبران مذهبي را مورد هدف قرار داد كه براي صلح در افغانستان تلاش مي كردند كه خود، مغايرت اين اقدامات با اصول اسلامي و مشروعيت مورد ادعاي آنها را به نمايش گذاشت.
وزارت خارجه آمريكا ادامه داده است: ايالات متحده در كنار دولت، نيروهاي امنيتي افغانستان ايستاده است و از تلاش هاي علما براي صلح و ثبات در افغانستان حمايت مي كند.
در اين بيانيه آمده است: ما همچنان به حمايت از تلاش هاي مردم افغانستان براي دستيابي به صلح، امنيت و دموكراسي براي كشور خود متعهد هستيم.
در حمله انتحاري روز دوشنبه كه در نزديكي محل «خيمه لويه جرگه» در دانشگاه پلي تكنيك شهركابل و عليه گردهمايي علماي علوم ديني رخ داد ، 7 تن كشته و 9 تن ديگر زخمي شده اند.
انفجار امروز در حالي رخ داد كه نزديك به دو هزارو 500 تن از علماي ديني افغانستان در اين محل گردهم آمده بودند تا با صدور بيانيه اي جامع، نگاه فقهي جامعه علما را در مورد غير شرعي بودن حملات انتحاري و حضور در جنگ هاي داخلي افغانستان را صادر كنند.
محل نشست از شب گذشته به شدت تحت تدابير امنيتي قرار داشت و جاده هاي منتهي به آن از شب گذشته تا صبح امروز مسدود بود ، اين كه چگونه مهاجم انتحاري خود را به نزديكي محل ورودي نشست رسانده هنوز روشن نشده است.
طالبان پيش از اين اعلام كرده بود كه براي مشروعيت اقدامات خود فتواي موافق بيش از يك هزار و 500 عالم ديني را دارد ، هر چند همه آگاهان و طرف هاي درگير در افغانستان مي دانند كه از اساس جنگ افغانستان از جنس درگيري هاي ديني نيست ، بلكه تعارض منافع آمريكا و همپيمانانش با تغييرات منطقه و اعمال سياست هاي دوگانه آنها در مواجهه با تروريسم ، مردم اين كشور را به دردسر انداخته است.
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان