۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۵
کد خبر: 82933983
T T
۰ نفر
جامعه بین الملل باید در برابر قانون گریزی آمریكا بایستد

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه در نامه های جداگانه ای كه به همتایان خود نوشت تاكید كرد : تك تك اعضای جامعه بین المللی موظف اند تا در برابر قانون گریزی، روش های قلدرمآبانه و بی اعتنایی آمریكا به حكومت قانون، بایستند.

به گزارش یكشنبه ایرنا از مركز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در ادامه رایزنی‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سایر كشورها در خصوص اقدام غیرقانونی و یكجانبه دولت آمریكا از جمله در خروج از برجام، محمد جواد ظریف هفته گذشته در نامه‌ های جداگانه به همتایان خود در كشورهای مختلف، ضمن تشریح پیامدهای خطرناك این اقدام ایالات متحده، خواستار محكومیت زیاده‌خواهی و اقدامات غیرقانونی آمریكا از سوی این كشورها و تداوم اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی آنها شد.
وزیر امور خارجه در نامه خود، خروج آمریكا از برجام را نقطه اوج تلاش های مسبوق به سابقه آمریكا در نقض و تضعیف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و با اشاره به اینكه برجام همانند هر توافق بین المللی دیگری، تابع قاعده وفای به عهد و مبتنی بر تعهدات متقابل كلیه طرف‌هاست، تاكید كرد كه گستره، مقررات و چارچوب زمانی این توافق، نتیجه مذاكرات دقیق، حساس و متوازن چندجانبه است كه افزایش، تغییر و یا مذاكره مجدد در باره آنها ممكن نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: بهره حاصل از این توافق برای ملت ایران نیز نمی‌تواند به هیچ شرطی به غیر از اقدامات داوطلبانه مرتبط به موضوع هسته‌ای - كه به طور مشخص و منحصراً در برجام و ضمائم آن درج شده‌اند - مشروط شود.
وی یادآورشد: خروج نامشروع دولت آمریكا از برجام و خصوصاً روش‌های قلدرمآبانه‌ای كه این دولت برای همراه كردن سایر دولت ها استفاده می‌كند، اصل وفای به عهد را نقض، حاكمیت قانون و حقوق بین‌الملل را در سطح بین‌المللی بی‌اعتبار، و اهداف و اصول منشور ملل متحد و كارآیی نهادهای بین‌المللی را به چالش می كشد.
وزیر خارجه در این نامه، با تأكید بر اینكه برجام بحرانی غیرضروری كه بیش از یك دهه به درازا كشیده بود را خاتمه بخشید، خاطرنشان كرد: برجام به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمیمه و به موجب آن تائید شده است. لذا برجام فقط به امضاء كنندگان آن تعلق ندارد تا یك طرف بتواند بر اساس سیاست داخلی و یا اختلافات سیاسی با هیأت حاكمه سابقش، دلخواهانه و غیرمسئولانه آن را رد كند.
ظریف خاطرنشان كرد:جمهوری اسلامی ایران، علیرغم كارشكنی های مداوم و اجرای معیوب تعهدات آمریكا از ابتدای اجرای این توافق، به تعهدات خود وفق برجام كاملاً پایبند مانده است، و اگر قرار باشد برجام ادامه یابد، اعضای باقی‌مانده در برجام و سایر شركای تجاری باید به كشورمان اطمینان دهند خسارات ایران ناشی از خروج آمریكا از برجام، بی قید و شرط از طریق اقدامات ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران می‌شوند.
وزیر خارجه همچنین تأكید كرد:جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است تا با حسن نیت از سازوكارهای برجام برای یافتن راه حل مناسب و تعیین امكان و چگونگی تضمینِ بهره برداری كامل مردم ایران از برجام از سوی طرف‌های باقی مانده در این توافق و سایر شركای اقتصادی استفاده كند.
وی تاكید كرد: چنانچه پس از به كار بستن راهكارهای موجود، حقوق و بهره مندی مردم ایران جبران نشود، ایران همانگونه كه در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز آمده، حق دارد تا اقدامات متناسب در پاسخ به اقدامات غیرقانونی مستمر و متعدد آمریكا، به ویژه خروج این كشور از توافق هسته ای و اعمال مجدد تمامی تحریم‌های یكجانبه علیه ایران انجام دهد.
ظریف با اشاره به سخنان اخیر مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا مبنی بر این كه در صورت عدم تسلیم ایران به خواسته های غیرقانونی ایالات متحده، كشورمان را 'هدف شدیدترین تحریم های تاریخ' قرار خواهند داد، متذكر شد: این سخنان نه تنها برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت و قواعد حقوق بین الملل را نقض می كند، بلكه با تعهد صریح آمریكا در بیانیه الجزایر در سال 1981 نیز تعارض آشكار دارد. ایالات متحده در بیانیه مذكور متعهد شده است كه از مداخله در امور داخلی ایران خودداری ورزد.
وزیر امور خارجه یادآور شد: تك تك اعضای جامعه بین المللی موظف اند تا در برابر قانون گریزی، روش های قلدرمآبانه و بی اعتنایی آمریكا به حكومت قانون بایستند. نباید به ایالات متحده اجازه داد تا دیگر كشورها را تهدید كند یا خلاف مفاد قطعنامه شورای امینت گام بردارد.
وی با تاكید بر اینكه آمریكا نمی تواند سایر كشورها را به نقض قطعنامه ای وادار كند كه بر اساس ماده 25 منشور ملل متحد صادر شده است، اظهار داشت: این ماده از همه دولت ها می خواهد كه «اقدامات مناسب برای حمایت از اجرای برجام را انجام دهند، از جمله انجام اقدامات متناسب با برنامه اجرایی در برجام و این قطعنامه، و اجتناب از اقداماتی كه اجرای تعهدات بر اساس برجام را تضعیف می‌كند.»
سیام**2021**1449
۰ نفر