۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82932959
T T
۰ نفر
كنترل لحظه اي حركت نانوربات هاي مولكولي با ميدان مغناطيسي

تهران– ايرنا- محققان يك سيستم كنترل مغناطيسي ساختند كه امكان كنترل حركت ربات هاي مبتني بر DNA را با سرعت بالا فراهم مي كند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين سيستم كنترل مغناطيسي، زمان واكنش نمونه هاي اوليه نانوربات ها را از چندين دقيقه به كمتر از يك ثانيه كاهش داده است.
رويكردهاي كنترل لحظه اي ماشين هاي مولكولي مانند نانوربات هاي مبتني بر DNA امكان تعامل با اين ابزارها و سيستم هاي مولكولي را به صورت لحظه اي و با استفاده از بازخوردهاي تصويري فراهم مي كنند.
در اين مطالعه، محققان دانشگاه ايالت اوهايو ابتدا با استفاده از شيوه تازدن DNA تعدادي ستون، نانوروتور و دريچه ساختند و سپس با استفاده از اهرم هاي محكمي از جنس DNA اين اجزا را به يك پايه كوچك از جنس پلي استيرن و مواد مغناطيسي متصل كردند. آنها سپس با تنظيم يك ميدان مغناطيسي توانستند مولفه هاي اين ماشين مولكولي را به جلو و عقب حركت دهند يا آن ها را بچرخانند. اجزاي اين ماشين مولكولي، دستورالعمل ها را در زماني كوتاه تر از يك ثانيه به اجرا درآوردند.
براي مثال محققان توانستند حركت دوراني 360 درجه نانوروتور را توسط يك ميدان مغناطيسي چرخنده در مدتي كوتاه تر از يك ثانيه كنترل كنند. همچنين توانستند نانودريچه را در مدت 0.4 ثانيه باز و بسته كنند و آن را با خطاي 8 درجه در زاويه دلخواه قرار دهند. اين درحالي است كه كنترل حركت اين نانوساختارها با استفاده از روش هاي متداول فعلي چندين دقيقه به طول مي انجامد.
اين تحقيقات راه را براي ايجاد نانوكارخانه هاي متشكل از ماشين هاي مولكولي مبتني بر DNA هموار مي كند. محققان اميدوارند درآينده نزديك بتوانند نانوكارخانه هاي مبتني بر DNA بسازند كه نسبت به محرك هاي محيطي واكنش نشان مي دهند، نانومواد و نانو ساختارهاي مولكولي پيچيده را توليد كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Nature Communications منتشر شده است.
علمي (6)**9259*2017
۰ نفر