۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82929271
T T
۰ نفر
تولیدكنندگان طیور، ذرت و كنجاله سویا انبار نكنند

تهران- ایرنا- معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزی با تاكید بر اینكه هیچ كمبودی در زمینه تامین نهاده های طیور وجود ندارد، گفت: تولیدكنندگان صنعت طیور، بیش از نیاز تولید ذرت و كنجاله سویا خریداری و انبار نكنند زیرا این اقدام موجب التهاب بیشتر بازار می شود.

به گزارش ایرنا، با اجرای نظام تك نرخی ارز از بیستم فروردین ماه تاكنون، قیمت نهاده های اولیه صنعت طیور از جمله كنجاله سویا و ذرت بیش از 30 درصد افزایش یافت كه به تازگی با كاهش قیمت مرغ سبب زیان تولیدكنندگان و اعتراض آنها شده است.
تولیدكنندگان طیور می گویند كه قیمت هر كیلوگرم ذرت و كنجاله سویا در بازار به ترتیب به 1150 و 2600 تومان رسیده است.
با وجود اینكه شركت پشتیبانی امور دام بارها اعلام كرده، نهاده های صنعت طیور تامین است و با قیمت های مناسب در اختیار تولید كنندگان قرار می گیرد اما همچنان بازار ملتهب است.
برخی كارشناسان صنعت طیور بر این باورند كه حضور دلالان و واسطه گران نقش بسزایی در التهاب بازار نهاده های این صنعت دارد كه برخورد با آن اقدام های فوری دولت و وزارت جهاد كشاورزی را می طلبد.
در این باره «مرتضی رضایی» معاون امور دام وزارت جهادكشاورزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت تامین نهاده های صنعت طیور اظهار داشت: وزارت جهادكشاورزی اقدام های لازم در بحث تامین ارز و ثبت سفارش تجار را انجام داده و حتی محموله نهاده های شركت پشتیبانی امور دام كشور در بندر پهلوگیری كرده است.
وی التهاب فعلی و حباب قیمتی بازار نهاده های طیور را ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده ها، اجرای نظام ارز تك نرخی و تاثیر آن بر تغییر قیمت نهادها دانست و تاكید كرد كه حضور دلالان و واسطه گران و تشویش تولیدكنندگان برای انبار نهاده های مورد نیاز خود نیز بر مشكلات بازار افزوده است.
رضایی تاكید كرد: چنین اقدام هایی از سوی دلالان و تولیدكنندگان می تواند تبعات منفی و غیرقابل جبرانی در صنعت داشته باشد.
به گفته وی، اكنون ذرت و كنجاله سویا مورد نیاز كشور تامین است و تولیدكنندگان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
وی با بیان اینكه اكنون بیش از یك میلیون و 600 هزارتن ذرت در كشور موجود است، گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه ذرت به تولید كنندگان نداریم.
وی اضافه كرد: در بحث كنجاله سویا نیز علاوه بر واردات مورد نیاز این صنعت بخشی از این محصول از طریق كارخانه های روغن كشی وارد و به بازار عرضه می شود.
معاون وزیر جهادكشاورزی به تولیدكنندگان پیشنهاد داد: «از خرید غیرضروری نهاده های دامی ذرت و كنجاله سویا بپرهیزند تا بازار متعادل شود».
رضایی گفت: اكنون شركت پشتیانی امور دام نیز نهاده های مورد نیاز این بخش را با قیمت مناسب و بدون هیچ محدودیتی به تولید كنندگان عرضه می كند.
شركت پشتیبانی امور دام قیمت هر كیلوگرم ذرت را 1100 تومان و هر كیلو كنجاله سویا را 1950 تومان به تولیدكنندگان می فروشد.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد