۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۹
کد خبر: 82928598
T T
۰ نفر
چهار چالش كنونی وزارت كشاورزی از نگاه یك نماینده مجلس

تهران- ایرنا- عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی چالش های مهم كشور در این بخش را «افزایش جمعیت انسانی، كاهش جمعیت دامی، ورود و شیوع بیماری های دام و طیور از كشورهای منطقه و تهدیدهای بیولوژیك» اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «یوسف داودی» امروز(دوشنبه) در نشست خبری مشترك با رئیس سازمان دامپزشكی كشور، چالش كنونی وزارت جهاد كشاورزی و سازمان دامپزشكی را «افزایش قابل توجه قیمت گوشت قرمز گوسفندی و تنظیم بازار آن» دانست.
این نماینده مجلس اضافه كرد: براساس گزارش های رسیده، اكنون هر كیلوگرم گوشت گوسفندی با قیمتی بیش از 60 هزار تومان عرضه می شود.
به گزارش ایرنا، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی شنبه این هفته اعلام كرد كه صادرات دام زنده تا اطلاع بعدی برای تنظیم بازار گوشت قرمز متوقف شده است.
«مرتضی رضایی» دلایل گرانی گوشت قرمز را «افزایش قاچاق دام زنده، حضور واسطه گران متعدد، محدودیت عرضه دام سبك، وزن كم بره ها برای عرضه و تاخیر در فروش دام به دلیل بارندگی های مناسب» اعلام كرده است.
به گفته وی، مدتی است قاچاق دام زنده رواج پیدا كرده كه برای جلوگیری از خروج دام به همكاری نیروی انتظامی و مرزبانی نیاز است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد كشاورزی همچنین گفت كه امسال برای متعادل كردن بازار گوشت قرمز، شرایط صادرات دام زنده به ازای واردات گوشت قرمز را در دستور كار قرار دادیم اما دوباره شاهد افزایش قیمت ها در بازار گوشت قرمز بودیم؛ براین اساس جلوی صادرات گرفته شد.

** تلف شدن بیش از 35 میلیون قطعه مرغ
این نماینده مجلس در ادامه به احتمال تهدیدهای بیولوژیك علیه كشورمان نیز اشاره كرد و گفت: تلفات مرغداری ها در پی شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان در 2 سال گذشته بیش از 35 میلیون قطعه جوجه و مرغ بود كه خسارت هنگفتی به مرغداران و اقتصاد كشور زد.

** قانون تشكیل سازمان دامپزشكی بازنگری می شود
این عضور كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی براین باور است كه باید به سازمان دامپزشكی از نظر تامین مالی، بودجه، تحقیقاتی و پژوهشی توجه می شد كه تاكنون چنین مهمی رخ نداده است.
وی اضافه كرد: این سازمان در بخش پیشگیری از بیماری ها نقش بسزایی در سلامت كشور دارد بنابراین باید بخشی از بودجه سلامت به این سازمان اختصاص یابد.
داودی، با انتقاد از قدیمی بودن قانون تشكیل سازمان دامپزشكی، گفت: تلاش داریم برای بعد از ماه مبارك رمضان قانون این سازمان مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
وی ادامه داد: كمیسیون كشاورزی مجلس توانست مصوبه ای را برای 100 میلیارد تومان اعتبار برای تامین واكسن رایگان به این سازمان اختصاص دهد كه امسال این بودجه برای واكسن رایگان دام ها اختصاص می یابد.
وی، بخشش جرایم و سود وام های بانكی دامداران را از دیگر مصوبه های حمایتی مجلس برشمرد و افزود: با توجه به محدودیت مالی و اعتباری دولت، برخی مصوبه ها اجرا نمی شود؛ این نیز از آن موارد است.

** سرمایه گذاری ایران در فرانسه برای تولید واكسن دام و طیور
این عضو كمیسیون كشاورزی مجلس در ادامه گفت: در پی سفر اخیر مسئولان ایران به فرانسه برای حضور در اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام، ایران اقدام به سرمایه گذاری مشتركی در تولید واكسن دام و طیور در شهرك های اقماری فرانسه كرده است.
وی افزود: این سرمایه گذاری با همكاری وزارتخانه های اقتصاد و جهاد كشاورزی ایران انجام شده است تا برای سال 1399 بخشی از واكسن مورد نیاز دام و طیور كشور از این محل تولید و تامین شود.
به گفته وی، مالكیت این كارخانه تولیدی واكسن با ایران است.
داودی یادآور شد: سالیانه 32 میلیارد دُز واكسن در فرانسه تولید می شود.
وی درباره تجارت ایران و فرانسه گفت: در نیمه دوم سال 2017، مبادلات تجاری دو كشور نزدیك به چهار میلیارد یورو بوده كه نیمی از آن مربوط به صادرات نفت ایران به این كشور است.
این نماینده مجلس ادامه داد: از 2 میلیارد یورو مبادلات غیرنفتی، دوسوم مربوط به واردات كالا از فرانسه و یك سوم نیز صادرات محصولات ایران به آن كشور است.
به گفته وی، در سال 2014 مبادلات تجاری ایران و فرانسه 450 میلیون یورو بوده است.
اقتصام**9186** 2023
۰ نفر