۵ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 82925837
T T
۰ نفر
100 میلیون دلار برای تولید 2 واكسن در كشور اختصاص یافت

زنجان - ایرنا - رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: 100 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی در بودجه سال جاری با موافقت مقام معظم رهبری و تصویب مجلس شورای اسلامی، برای ایجاد زیر ساخت های لازم در تولید 2 واكسن ضروری كشور اختصاص یافت.

دكتر علیرضا بیگلری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زنجان افزود: با این بودجه 2 واكسن پنومنوك (عامل عفونت های تنفسی) و واكسن روتا ویروس (اسهال كودكان) طبق زمان بندی در نظر گرفته شده توسط محققان و پژوهشگران انستیتو پاستور ایران تولید خواهد شد.
وی اظهار داشت: تولید واكسن مورد نیاز كشور با تاكید سیاستگذاران ارشد نظام مبنی بر تولید ملی آنها در دستور كار این موسسه قرار گرفته كه در برنامه سه تا پنج ساله به سرانجام خواهد رسید.
بیگلری خاطرنشان كرد: محققان و پژوهشگران برجسته انستیتو پاستور ایران اكنون در حوزه های مختلف خدمات تشخیصی، آموزشی، پژوهشی و تولیدی فعالیت می كنند و تلاش دارند رسالت ملی خود را با تولید واكسن های مورد نیاز با هدف خوداتكایی كشور و منطقه انجام دهند.
رئیس انستیتو پاستور ایران بیان كرد: ساخت واكسن به دلیل فرآیندهای طولانی مدت آن در بازه زمانی كوتاه مدت امكان پذیر نیست و به مطالعات، تحقیقات و آزمایش های زیادی نیاز دارد.
بیگلری ادامه داد: تولید واكسن هاری مورد نیاز كشور نیز توسط محققان این مركز از حدود سه سال گذشته به صورت جدی آغاز شده كه پیش بینی می شود تا 2 سال آینده وارد بازار شود.
وی افزود: واكسن هاری یك نمونه تولید كامل ملی به شمار می رود و این موضوع بیانگر آن است كه دانشمندان جوان و نخبه ایرانی بدون كمك گرفتن از خارج در زمینه بهره گیری فناوری پیچیده برای تولید انواع واكسن ها توانمندی لازم را دارند.
این مسئول ادامه داد: موسسه پاستور ایران توانسته با مجموعه تولیدات از جمله كیت های تشخیصی با اهمیت به عنوان نمونه در بیماری تب مالت سهم بسزایی در تولید ملی و خود كفایی كشور داشته باشند و مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد.
وی اضافه كرد: این مركز در قرن گذشته فعالیت های چشمگیری داشته و در سلامت كشور نقش آفرین بوده كه كنترل همه گیر طاعون، تولید واكسن «ب ث ژ» و داروهای بایولوژیك از جمله دستاوردهای مهم آن محسوب می شود.
بیگلری افزود: موسسه پاستور در مدت فعالیت خود 50 نوع محصول به بازار سلامت كشور عرضه كرده كه این مهم بیانگر ظرفیت های آن در خدمات تشخیصی و در زمنیه های تولید، آموزش و پژوهش است.
وی یادآوری كرد: اكنون در این مركز 250 دانشجو در مقطع دكترای تخصصی مشغول آموزش هستند كه سنگ بنای توسعه خدمات در حوزه سلامت كشور را برای سال های آینده بنیان می گذارند.
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: 14 آزمایشگاه این مركز به عنوان آزمایشگاه های مرجع ملی یا همكار مرجع در زمینه های مختلف با مركز مدیریت بیماری های وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان بهداشت جهانی (who) همكاری می كنند.
به گزارش ایرنا، انستیتو پاستور ایران موسسه ای تحقیقاتی تولیدی و آموزشی است كه با هدف بهداشت و سلامت جامعه در سال 1299 آغاز به كار كرد.
7320/8068
۰ نفر