۴ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 82925283
T T
۰ نفر
تنها 30 درصد معتادان تحت پوشش درمان مراكز ترك اعتیاد هستند

تهران- ایرنا- رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از حدود دو میلیون و 800 هزار معتاد، حدود 800 هزار نفر یعنی حدود 30 درصد از آنها تحت پوشش برنامه های درمان مراكز ترك اعتیاد قرار دارند.

سعید صفاتیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: در سال های گذشته مراكز ترك اعتیاد توانستند تاثیر مثبت در حوزه درمان اعتیاد داشته باشند و هم اكنون حدود هفت هزار مركز در كشور فعالیت دارد به طوری كه در هر شهرستان كوچك زیر 30 هزار نفر، حداقل دو یا سه مركز ترك اعتیاد وجود دارد.
صفاتیان با بیان اینكه مراكز ترك اعتیاد از سال 1382 شروع به فعالیت كردند، یادآور شد: تا پیش از آن، تنها روانپزشكان مجوز فعالیت در این مراكز داشتند و مقاومت هایی در زمینه ورود پزشكان عمومی به این حیطه وجود داشت كه در نهایت با مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، پزشكان عمومی خط مقدم درمان اعتیاد شدند.
وی اضافه كرد: مساله دوم در مورد فعالیت مراكز ترك اعتیاد، ورود بخش خصوصی و غیردولتی بود كه براساس برنامه ریزی هایی كه انجام شد، بخش خصوصی هم توانست در این عرصه وارد شود.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: 90 درصد برنامه های درمان اعتیاد كشور در اختیار بخش خصوصی است، 7 تا 8 درصد توسط سازمان های مردم نهاد انجام می شود و كمتر از چهار درصد از طریق بخش دولتی است.

** افزایش مراكز ترك اعتیاد دیگر معنایی ندارد
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعداد مركز ترك اعتیاد را كافی دانست و گفت كه افزایش و توسعه كمی مراكز ترك اعتیاد دیگر بیش از این معنایی ندارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از این مراكز نتوانسته اند سقف مراجعه كنندگان و بیماران خود را پر كنند زیرا هر پزشك در یك شیفت می تواند 100 بیمار نیازمند برای درمان را پذیرش كند در حالی كه اكنون مراجعه بیمار و سطح پذیرش مراكز ترك اعتیاد پایین است.
صفاتیان یادآور شد: مراكز ترك اعتیاد از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت می توانند مجوزهای فعالیت بگیرند اما در مراكزی كه دارو تجویز می شود حتما باید مجوزهای لازم از وزارت بهداشت گرفته شود و در واقع، ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجوز نمی دهد بلكه فقط اجازه فعالیت به بخش خصوصی و پزشكان عمومی را صادر كرده است.

** حمایت های دولت از مراكز ترك اعتیاد افزایش یابد
وی به حمایت دولت از مراكز ترك اعتیاد تاكید كرد و افزود: هزینه هایی كه دولت برای درمان در مراكز ترك اعتیاد صرف می كند با میزان هزینه درمان واقعی یك فرد معتاد (بیمار) متناسب نیست.
صفاتیان اظهار داشت: هزینه های حمایتی دولت در شرایط فعلی باید حداقل صد در صد افزایش یابد چون اگر این مراكز نتوانند درآمد كافی داشته باشند، زیان ده می شوند و این زیاندهی باعث تعطیلی یا كاهش كیفیت خدمات به مراجعه كنندگان می شود.
وی درباره بیمه معتادان گفت: پزشكی كه امروز یك فرد معتاد را به عنوان بیمار ویزیت می كند، ممكن است هزینه آن را هشت ماه یا یك سال بعد دریافت كنند و این مساله بر انگیزه و كیفیت فعالیت ها تاثیرگذار است بنابراین باید ترتیبی داده شود تا بیمه معتادان با هدف حمایت بیشتر و شرایط مناسب انجام شود و به مراكز ترك اعتیاد كمك كند.
اجتمام**3229*1724*
۰ نفر