۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۴۲
کد خبر: 82925131
T T
۰ نفر
آمریكا دعوت از چین را برای برگزاری رزمایش مشترك پس گرفت

پكن - ایرنا - در ادامه اختلافات چین و آمریكا بر سر فروش های تسلیحاتی واشنگتن به تایوان و حضور نظامی این كشور در دریای جنوبی، آمریكا دعوتش از چین برای حضور در یك رزمایش مشترك نظامی را پس گرفت.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، وزارت دفاع چین بی درنگ با انتشار بیانیه ای از این اقدام آمریكا ابراز تاسف كرد و بستن درهای گفت و گو را برای هیچ طرفی سودمند ندانست.
وزارت دفاع چین در بیانیه منتشره در تارنمای خود آورده است كه با این حركت و مسدود كردن مسیر مذاكرات، دو طرف هیچ وقت فرصتی برای افزایش همكاری و اعتماد نخواهند داشت.
رزمایش 'ریم و پاسیفیك' موسوم به 'ریم پاك' كه چین قبلا هم در آن شركت داشته است بزرگترین رزمایش دریایی جهان محسوب می شود كه هر دو سال یك بار در ماه های ژوئن و جولای در هاوایی برگزار می شود.
حضور چین در این رزمایش در سال های قبل باعث شده بود تا دو قدرت اقتصادی دنیا بتوانند بسیاری از مشكلات و تنش های نظامی و سیاسی میان خود را نیز مورد رایزنی قرار دهند.
به نظر می رسد كه حضور نظامی قوی تر چین در منطقه دریای جنوبی و فرود بمب افكن های این كشور در جزایر این دریا و همچنین تمرینات نظامی بیشتر چین بر فراز تنگه تایوان از علت های اصلی پس گرفتن دعوت آمریكا بوده است.
دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا تبحر خاصی در پس گرفتن دعوتنامه ها و شكستن پیمان های بین المللی و خروج از معاهدات جهانی و نقض آنها دارد و از جمله تازه ترین نمونه های آن هم لغو نشست سران آمریكا و كره شمالی بود كه برای ماه آینده میلادی در سنگاپور برنامه ریزی شده بود.
پنتاگون صراحتا تایید كرده كه علت باز پس گرفتن این دعوتنامه، حضور فزاینده نظامی چین در جزایر دریای جنوبی بوده است كه می تواند كشتیرانی آزاد را به خطر بیندازد.
وزارت دفاع چین اقدام آمریكا را غیرسازنده توصیف كرده و آورده است كه این یكی از بهانه هایی بود كه واشنگتن مطرح كرد تا پس گرفتن دعوتنامه اش را توجیه كند ولی به هر صورت چین از جزایر دریای جنوبی كه تحت مالكیت این كشور هستند حراست خواهد كرد.
لغو این دعوت در شرایطی است كه 'وانگ یی' وزیر خارجه آمریكا امروز با 'مایك پمپئو' همتای آمریكایی خود ملاقات كرد و گفت كه تقویت سامانه های دفاعی چین در دریای جنوبی حق مشروع این كشور است.
چین بارها تاكید كرده است كه به هر قیمتی حتی رویارویی نظامی با آمریكا از حق حاكمیت و تمامیت ارضی اش در دریای جنوبی حراست خواهد كرد.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان