۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۵۳
کد خبر: 82924427
T T
۰ نفر

جنجال آفريني دوباره آمريكا در قدس

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۵۳
کد خبر: 82924427
جنجال آفريني دوباره آمريكا در قدس

تهران - ايرنا - تصوير 'ديويد فريدمن' سفير آمريكا در سرزمين هاي اشغالي درحال دريافت تابلويي كه درآن به جاي مسجدالاقصي معبد سليمان به تصوير كشيده شده، خشم فلسطيني ها را برانگيخت.

به گزارش رسانه هاي فلسطيني، يك سازمان يهودي در شهرك 'بني براك' تل آويو سه شنبه شب با دعوت از سفير آمريكا در يك مراسم شام، يك تابلو به وي هديه كرد كه در اين تابلو به جاي مسجدالاقصي، معبد مورد ادعاي يهوديان به تصوير كشيده شده بود.
ديويد فريدمن نيز در حالي كه لبخند بر لب داشت هديه خود را با خرسندي كامل از اين گروه تندرو دريافت كرد.
رسانه فلسطيني اين اقدام ديويد فريدمن را پيامي خطرناك درباره آينده مسجدالاقصي ارزيابي كردند.
يكي از نزديكان اين سازمان يهودي اعلام كرد كه اين دعوت به منظور قدرداني از فريدمن به خاطر انتقال سفارت آمريكا به شهر قدس انجام شده بود و او هديه خود را با خوشحالي و رضايت دريافت كرد.
رسانه هاي صهيونيستي نيز درباره اين حركت سفير آمريكا نوشتند: اين يك تصوير غيرعادي از ديپلمات آمريكايي است كه با لبخند خود نشان مي دهد كه از دريافت تصوير دستكاري شده مسجدالاقصي راضي است.
دبيركل كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين با اعتراض به اين اقدام سفير آمريكا نسبت به سقوط ديپلماسي دولت كنوني آمريكا ابراز تاسف كرد.
صائب عريقات در گفت و گو با رسانه ها اظهارداشت: كار سفير ترامپ به جايي رسيده است كه تابلويي هديه مي گيرد كه درآن معبد ادعايي صهيونيست ها به جاي مسجدالاقصي به تصوير كشيده است و قبه الصخره و مسجدالاقصي ويران شده است و او مي خندد و اين تصوير را تاييد مي كند.
وي افزود: آن ها به نخستين قبله مسلمانان تجاوز مي كنند و درگيري كنوني را به يك درگيري ديني تبديل مي كنند.
عريقات اضافه كرد: تا كي بايد اقدامات زشت فريدمن كه به تجاوز به مسجدالاقصي نيز رسيده است از سوي كشورهاي اسلامي و عربي بي پاسخ بماند.
سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) نيز گفت: سفير آمريكا در تحريك صهيونيست ها به تخريب مسجدالاقصي شريك است.
'فوزي برهوم' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه كرد: خوشحالي ديويد فريدمن از دريافت تصوير شهر قدس از تندروهاي صهيونيست كه معبد ادعايي آن ها را بر ويرانه هاي مسجدالاقصي به نمايش گذاشته است يك اقدام نژاد پرستانه و خطرناك است.
وي اظهارداشت: اين رفتار سفير آمريكا نشانه مشاركت اين كشور با اشغالگران اسرائيلي در تجاوزها و جنگ ديني عليه مقدسات ملت فلسطين و امت اسلامي است.
برهوم افزود: اين اقدام سفير آمريكا به معناي تحريك و تشويق براي تخريب مسجدالاقصي است كه نيازمند واكنش هاي جدي عربي و اسلامي در حمايت از مسجدالاقصي و تقويت پايداري ساكنان قدس و درپيش گرفتن راهبردي فعال و قوي براي مقابله با همه نقشه هاي آمريكايي و اسرائيلي است.
جنبش فتح نيز با محكوم كردن رفتار سفير آمريكا را يك اقدام غيراخلاقي از استعمارگر اسرائيلي دانست.
عضو شوراي انقلابي جنبش فتح در اين باره گفت: اين رفتار و اين تصوير و اين خرسندي فريدمن استعمارگر نشانگر وجود نقشه هاي پليد براي تخريب مسجدالاقصي و بناي معبد و وارد كردن منطقه در آتش درگيري هاي ديني است.
'اسامه القواسمي' افزود: اين يك اتفاق بسيار خطرناك است. سياست ترامپ براي منطقه و جهان ويرانگر است و تنفر و كينه را افزايش مي دهد و تروريسم و انديشه تندروانه را تقويت مي كند.
صهيونيست ادعا مي كنند كه معبد حضرت سليمان(ع) در صحن شمالي مسجدالاقصي يا محل كنوني قبه الصخره و يا صحن جنوبي ميان مسجدالاقصي و قبه الصخره قرار داشته است.
رژيم صهيونيستي با ادعاي تلاش براي يافتن بقاياي اين معبد، تونل هايي را زير مسجدالاقصي حفر كرده است كه اين مكان مقدس را با خطر ويراني روبرو كرده است.
27 سازمان يهودي از سال ها پيش براي بناي اين معبد ادعايي به جاي مسجدالاقصي تلاش و از 6 وزارتخانه اسرائيلي كمك دريافت مي كنند.
آمريكا دوشنبه گذشته (24 ارديبهشت) همزمان با روز نكبت (اشغال فلسطين توسط صهيونيست ها) در مراسمي سفارت خود را از تل آويو به قدس منتقل كرد.
انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به قدس بر خلاف تمامي موازين و قوانين بين المللي و قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد است.
شبك**6116**3404
۰ نفر