۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 82921413
T T
۰ نفر

خريد تضميني كلزا در خوزستان به 29هزار تن رسيد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 82921413
خريد تضميني كلزا در خوزستان به 29هزار تن رسيد

اهواز - ايرنا - مديركل تعاون روستايي خوزستان گفت : 29هزار تن دانه روغني كلزا از كشاورزان خوزستاني از ابتداي برداشت اين محصول تاكنون به نرخ تضميني خريداري و به سيلوها و انبارهاي مسقف حمل شده است.

مهدي صياحي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ميزان خريد تضميني محصول كلزا در مقايسه با كل خريد سال گذشته زراعي 96-95 حدود 11هزار تن افزايش نشان مي دهد.
وي گفت: پيش بيني جهادكشاورزي و تعاون روستايي خوزستان براي خريد دانه روغني كلزا در سال زراعي جاري 30هزار تن بود و به نظر مي رسد با توجه به ادامه برداشت اين محصول اساسي ، پيش بيني ميزان خريد محقق شود.
صياحي با بيان اينكه برداشت كلزا در سطح 15هزار هكتار از اراضي بهبهان ، ايذه ، باغملك ، دزفول ، شوش ، شوشتر و گتوند به صورت پراكنده ادامه دارد افزود:خريد كلزا در مقايسه با سال گذشته زراعي ، حدود 12هزار تن افزايش خواهد داشت كه اين رقم يك ركورد بي سابقه محسوب مي شود.
مديركل تعاون روستايي خوزستان نرخ تضميني هركيلوگرم دانه روغني كلزا را 30هزار و 330ريال بيان كرد و افزود: بهاي خريد محصول كلزا به حساب كشاورزان واريز مي شود.
صياحي با بيان اينكه برداشت كلزا در استان از اوايل ارديبهشت ماه شروع شده پيش بيني كرد برداشت اين محصول تا چند روز آينده در مناطق سردسير نيز ادامه داشته باشد.
محصول كلزا در خوزستان امسال همچون ساير محصولات زراعي با پديده خشكسالي و تنش آبي رو به رو شد به همين دليل ميزان برداشت محصول در واحد سطح كاهش يافت.
كشت كلزا به دليل مقاوم بودن در برابر كم آبي و درآمدزايي بهتر نسبت به ساير محصولات كشاورزي، چند سالي است مورد استقبال بي نظير كشاورزان خوزستاني قرار گرفته است.
روعن كلزا به دليل داشتن اسيدهاي چرب اشباع نشده و نداشتن كلسترول از كيفيت تغذيه‌اي بالايي برخوردار است.
بنا به اعلام سازمان جهادكشاورزي خوزستان با وجود آنكه سالانه حدود 15.8ميليون تن انواع محصولات زراعي و باغي در استان توليد مي شود ولي با اين حال خوزستان از نداشتن واحدهاي فراوري و بسته بندي مناسب در مضيقه است و اين موضوع سبب كاهش ارزش افزوده محصولات توليدي و در نهايت كاهش درآمد كشاورزان شده است.
در استان خوزستان با 1.2ميليون هكتار اراضي زيركشت حدود 120نوع محصولات زراعي و باغي سردسيري و گرمسيري توليد مي شود كه از حيث تنوع توليدات خوزستان رتبه نخست كشوري را دارا است.
ارزش كل محصولات كشاورزي خوزستان 70تا 80هزار ميليارد ريال برآورد شده است.
6065/6002

سرخط اخبار استان‌ها