۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82916518
T T
۰ نفر
هیچ قرارداد اقتصادی با ایران لغو نشد

تهران- ایرنا- رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی ایران با رد برخی شایعات مبنی بر لغو قراردادهای پسابرجامی پس از خروج آمریكا گفت: هیچگونه مكاتبه یا اظهارنظر شفاهی از سوی طرف های خارجی مبنی بر تصمیم به لغو این قرارداد به وزارت اقتصاد یا بانك مركزی اعلام نشده است.

به گزارش ایرنا، پس از خروج یكجانبه آمریكا از برجام در هجدهم اردیبهشت، گمانه زنی رسانه ها درباره آینده قراردادهای سرمایه گذاری و فاینانس های ایران با كشورهای مختلف كلید خورد و روز گذشته برخی پایگاه های خبری به نقل از منابع نامعلوم از لغو فاینانس های پسابرجامی خبر دادند كه البته وزارت امور اقتصادی و دارایی آن را تكذیب كرد.
«محمد خزاعی» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی كه سال ها نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بوده است، روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، آخرین وضعیت قراردادهای اقتصادی كشور را تشریح كرد كه به شرح زیر است:

** ایرنا: بتازگی شنیده می شود با خروج ترامپ از برجام، كشورها قراردادهای فاینانس خود با ایران را قطع كرده اند. وضعیت چگونه است؟
_ چنین چیزی را مشاهده نكرده ام و تكذیب می كنم؛ هیچ موسسه مالی یا كشوری كه با ایران و سیستم بانكی ما قرارداد مالی امضا كرده، آن را لغو نكرده است و حتی هیچگونه مكاتبه یا اظهار شفاهی مبنی بر تصمیم به لغو آن، به ما و تا جایی كه مطلعم به بانك مركزی نیز اعلام نشده و حتی مكاتبات و امور مربوط به اجرایی برخی پروژه های معرفی شده توسط بانك مركزی در جریان است.

** ایرنا: آیا به نظر شما در صورت خروج اروپا از برجام، تبعات اقتصادی آن برای كشورمان چه خواهد بود و مذاكرات آتی با آنها را چگونه می بینید؟
_ نخست اینكه تاكنون اروپایی ها و بلكه تقریباً همه كشورهای موثر دنیا اقدام غیرحقوقی و غیرمنطقی آمریكا را محكوم كرده و پایبندی خود را به ادامه برجام اعلام كرده اند؛ علاوه بر علاقه آنها به گسترش روابط اقتصادی با كشور بزرگ و قدرتمند ایران، این اقدام ترامپ در واقع صدمه بزرگی به حیثیت روابط و حقوق بین الملل وارد كرد و مبانی حقوقی سیاسی و اعتباری توافق های بین الملل را زیر سوال برد.
بویژه آنكه توافق برجام به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید كه بسیاری از این كشورها مانند فرانسه، آلمان، انگلستان و چین و روسیه از اعضای مهم آن هستند و این اقدام آمریكا در واقع بیش از پیش به جایگاه سازمان ملل و شورای امنیت صدمه زد؛ لذا تقابل كشورهای دنیا با این تصمیم و اظهار حمایت از برجام، عكس العمل قابل انتظار به این رفتار خصمانه و یكجانبه و غیرحقوقی است.
دیگر اینكه ایران اگرچه به تعهدات بین المللی همیشه پایبند بوده و به آن احترام می گذارد اما موضوع ادامه برجام با سایر كشورهای امضاكننده آن در صورتی ممكن خواهد بود كه طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد.

** ایرنا: تاكنون ده ها میلیارد دلار قرارداد فاینانس با اروپا و سایر كشورها آن امضا شده و میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است؛ آیا اروپایی ها به این توافق ها پایبند می مانند و می توان به آنها اعتماد كرد كه به تعهدهای اقتصادی و سرمایه گذاری خود پایبند باشند؟
_ همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند و ریاست جمهوری نیز تاكید كردند، باید مطمئن شویم كه آنها به تعهداتشان پایبند خواهند بود و به گونه ای این امر تضمین شود؛ همه می دانیم كه برخی از این كشورهای اروپایی در مسایل متعددی در ارتباط با ایران و منطقه ممكن است همنظر باشند و هستند و نمی توان چشم بسته به آنها اعتماد كرد؛ به قول مثلی كه خود اروپاییها دارند، «نمی توان فقط به چشم های آبی رنگ طرف مقابل اعتماد كرد بلكه باید به عملش مطمئن شد»، ما نیز همین را می گوییم كه اگر قرار است براساس برجام اقداماتی انجام دهیم و آنها بقول خودشان آن را نظارت و باصطلاح «Inspect» كنند، ما نیز باید بتوانیم تضمینهای آنها به تعهدات برجامی و قراردادهای اقتصادی و رفع موانع پیش بینی شده در برجام را باصطلاح «inspect» و نظارت و ارزیابی كنیم تا مطمئن شویم كه به آن عمل می كنند.
جاده یكطرفه نمی شود، دو طرفه است؛ در آن صورت در حركت در این جاده دوطرفه كه طرفین رعایت تعهدات و حدود خود را بكنند تصادفی رخ نمی دهد. همه بسلامتی به مقصد می رسند. در غیر این صورت اگر ایران ببیند طرف مقابل به تعهداتش پایبند نیست، دلیلی برای ادامه كار و برجام نخواهد ماند. این از نظر حقوق بین الملل نیز قابل دفاع است.

** ایرنا: آیا به نظر شما نباید به سایر مناطق جهان هم توجه كرد؟
_ بدیهی است كه هیچ كشوری همه روابط اقتصادی خود را با یك كشور و یا یك منطقه نباید طراحی و متمركز كند. باید در روابط اقتصادی و براساس منافع ملی روابطش را با كشورهای مختلف تنظیم كند. بر همین اساس روابط با چین كه در دوران تحریم نیز كنار ما بود و یا كشور دوست و همسایه بزرگ ما روسیه و یا سایر كشورهای دوست و همسایه برای ما مهم است. در آسیا كشورهای مهمی مانند اندونزی، مالزی و دیگران دارای اهمیت اند. شما از مذاكرات ما با چین، روسیه، جمهوری آذربایجان و سایر كشورهای اروپایی مطلعید. در دو سه هفته گذشته چند هیات اقتصادی و رسمی از چین، روسیه، كرواسی و بلغارستان، كه ریاست كنونی اتحادیه اروپا را عهده دار است، در ایران بودند. این خود بهترین گواه تنوع در روابط اقتصادی ماست.
اینها خود نشان می دهد اخباری مبنی بر اعلام قطع روابط اقتصادی كشورها با ایران صحت ندارد؛ نكته مهمی آنكه «آموخته ایم و رهبری نیز تاكید فرموده اند براساس موازین انقلابی و اصول اقتصاد مقاومتی باید نقطه اتكا را بر درون زائی اقتصادی و منابع داخلی و تولید داخلی قرار دهیم. در عین حالی كه با دنیا باید ارتباط داشته باشیم اما تكیه بر آن می تواند یك خطای راهبردی باشد. این دو می توانند مكمل یكدیگر باشند.»
اقتصام** 2025** 2023
۰ نفر