۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82914873
T T
۰ نفر
خیر صندوق ذخیره فرهنگیان به خیلی ها رسید اما به مدارس نه

تهران-ایرنا- مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش گفت : میلیاردها تومان منابع درآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان نصیب بسیاری از شركت های تعاونی شد اما مدارس از حداقل امكانات بهره ای نبردند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، منصور مجاوری روز دوشنبه در مراسم برگزاری مرحله پایانی انتخابات اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان افزود : خیلی از شركت های تعاونی با بهره گیری از صندوق ذخیره فرهنگیان میلیاردر شدند اما مدارس ما از حداقل امكانات بی بهره هستند.
وی افزود: همچنین میلیاردها تومان منابع درآمدی صندوق ذخیره فرهنگیاین است كه هنوز آمارگیری و شناسایی نشده و املاك بسیاری وجود دارد كه بدون سند هستند.
وی با یادآوری اینكه 200 فرصت درآمدی شناسایی شده اما تاكنون مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: چرا آموزش و پرورش با دارا بودن بیمه معلم باید از سایر بیمه ها استفاده كند، چنین مسائلی موجب شد بیمه ایران كه از آموزش و پرورش 414 میلیارد تومان طلبكار بود در نهایت با دریافت 250 میلیارد تومان رضایت داده و تسویه حساب كند.
مجاوری با اشاره به اینكه 85 هزار مدرسه دولتی دارای كد یكپارچه هستند، افزود : در مجموع از این مدارس 10 هزار میلیارد تومان كمك های مردمی جمع آوری شد و این در حالیست كه برای 50 میلیارد تومان باید به سراغ سازمان برنامه و بودجه برویم.
وی همچنین گفت : هم اكنون از 106 هزار مدرسه در سراسر كشور 85 هزار مدرسه دارای كد مالی هستند كه تمامی درآمد ها و كمك های مردمی در قالب حساب یكپارچه سازی تجمیع می شود و مسئولان وزارت آموزش و پروش درجریان گردش مالی و دخل و خرج مدارس قرار می گیرند.
مشاور اقتصادی وزیرآموزش و پرورش اظهار داشت : این وزارتخانه از منابع مختلف می تواند درآمد زایی كند؛ به عنوان مثال یكی از شركت های بیمه در سال 94 درخواست كرد آرم تبلیغ شركت خود را در پشت كتاب اجتماعی دانش آموزان درج كند اما آموزش و پرورش با پیشنهاد رقم 20 تا 30 میلیارد تومانی این شركت موافقت نكرد حتی این وزارتخانه پیشنهاد چاپ رایگان 140 میلیون جلد كتاب درسی را رد كرد.
وی ادامه داد: معلم به عنوان اولین فردی كه با آموزش و تربیت دانش آموزان سر و كار دارد باید باور تفكر اقتصادی را در كنار پرورش و تربیت اسلامی فرا گیرد.
مجاوری با اشاره به اینكه امروز با برگزاری انتخابات فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره و ورود سه نفر از معلمان به این صندوق به عنوان یك موسسه غیر دولتی حركتی خوشایند آغاز شده است، افزود : بر اساس ماده 63 قانون برنامه و بودجه تمامی كارمندان دولت حق السهم می گیرند به همین دلیل آموزش و پرورش نیز از سال 73-74 به دنبال لحاظ شدن این حق السهم برای فرهنگیان بود.
وی گفت : براساس لایحه ای كه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد فرهنگیان نیز قرار شد به میزان 5درصد حقوق خود را در صندوق ذخیره سرمایه گذاری كنند و به همین میزان نیز دولت اختصاص دهد.
مجاوری افزود: براین اساس تاكنون هزار و 700 میلیارد تومان سهم كاركنان آموزش و پرورش به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شده و سهم دولت فقط 750 میلیارد تومان پرداخت شده است و ما از دولت طلبكار هستیم.
وی تصریح كرد : علت این طلب از دولت آن است كه در قانون برنامه پنجم توسعه حق السهم دولت به صندوق ذخیره حذف شد اما در برنامه ششم توسعه بار دیگر این قانون گنجانده شد.
مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه صندوق ذخیره فرهنگیان یك موسسه هلدینگ اقتصادی است كه دارای شرایط سرمایه گذاری است، اظهار داشت: اگر اكنون تصمیم بر این شده تا از فرهنگیان نیز در هیات امنای این صندوق حضور داشته باشند به دلیل افزایش امنیت و نظارت بر عملكرد موسسه است.
مجاوری اضافه كرد : منتخبان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره در كنار بزرگان متفكر اقتصادی قرار می گیرند از این رو وظیفه سنگینی بر عهده دارند زیرا باید تحلیل ها، ارزیابی ها و گزارش ها را برای معلمان بازگو كنند.
وی با اشاره به اینكه اكنون موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان دارای 30 شركت زیر مجموعه است كه تابع قوانین شركت ها هستند كه منتخبان فرهنگیان باید گزارش های ماهانه و فصلی از فعالیت های این شركت ها ارائه دهند،
وی با بیان اینكه آموزش و پرورش به عنوان یك دستگاه عظیم سرمایه دار و سرمایه گذار نتوانسته از ظرفیت نیروی انسانی خود استفاده كند، تصریح كرد : جوامع مختلف امروز به دنبال منابع زیرزمینی و در آمد كارخانجات نیستند بلكه به دنبال بهره گیری از نیروی انسانی خود هستند.
علمی *1883 * 1836 **1440
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ