۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 82914636
T T
۰ نفر

محقق بلژیكی:

كاربرد آرتمیا در زیست شناسی گسترده است

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 82914636
كاربرد آرتمیا در زیست شناسی گسترده است

ارومیه - ایرنا - پژوهشگر مركز رفرانس جهانی آرتمیا در دانشگاه گنت - Gent - بلژیك گفت: بر اساس یافته های جدید، آرتمیا در تحقیقات بیولوژیكی - زیست شناسی - شامل مطالعات ژنتیكی و میكروبیولوژیكی - میكروب شناسی - كاربردهای گسترده ای دارد.

پروفسور ژیلبرت وان استاپن (Gilbert Van Stappen) روز دوشنبه در حاشیه همایش و كارگاه بین المللی غذای زنده آبزیان كه در دانشگاه ارومیه در حال برگزاری است، به خبرنگار ایرنا افزود: آرتمیا همچنین در كشاورزی و تحقیقات مرتبط با علم تغذیه نیز استفاده می شود.
وی با اشاره به اینكه ایران منابع آرتمیای مختلفی دارد اما هیچ یك به اهمیت و بزرگی دریاچه ارومیه نمی رسد، اضافه كرد: تولید آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه و در مناطق كم عمق مستعد در زمان حاضر از لحاظ علمی ممكن به نظر می رسد اما به مطالعه دقیق تر نیاز دارد.
وی بیان كرد: طبق دیدگاه محققان احیای قسمتی از دریاچه ارومیه منطقی تر و عملی تر به نظر می رسد و البته این تصمیم حیاتی به ملاحظه های سیاسی و سرمایه گذاری های مالی مطلوب بستگی دارد.
وی با اشاره به اینكه محققان حاضر در این همایش بین المللی با مشاركت در كارگاه تخصصی اشتیاق خود را برای انجام تحقیقات بر روی آرتمیا و غذای زنده آبزیان نشان دادند، گفت: دانشجویان و محققان از رهگذر این همایش با جدیدترین یافته های علمی در حوزه آرتمیا آشنا می شوند اما حضور متخصصان بیشتر در این حوزه، اطلاعات بیشتری را در اختیار پژوهشگران ایرانی قرار می دهد.
وی ادامه داد: این نوع كارگاه ها و همایش ها شروع مهم برای محققان ارزنده ایرانی محسوب می شود تا پژوهشگران دانشگاه های داخلی یافته های علمی خود را به صورت مداوم به اشتراك بگذارند.
به گزارش ایرنا آرتمیا یا میگوی آب شور، موجود ظریف و كوچكی از رده سخت پوستان بوده كه به زندگی در آب های شور عادت كرده است اما در شرایط طبیعی به دلیل بالا رفتن غلظت نمك دریاچه، این موجود زنده امكان حیات در بخش عمده ای از این دریاچه را ندارد.
به گفته محققان داخلی، آرتمیا در شوری حداكثر 220 گرم در لیتر می تواند زیست كند ولی اكنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل افزایش دما و كاهش بارندگی به 348 گرم بر لیتر رسیده است.
میزان آرتمیای زنده موجود در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه به صفر رسیده است و در آخرین پایشی كه در اول اردیبهشت سال جاری در دریاچه ارومیه انجام شد، در هر لیتر از آب دریاچه 28.8 عدد سیست آرتمیا، 0.3 عدد جلبك /غذای آرتمیا/ و 348 گرم نمك مشاهده شد.
سالانه 20 تن آرتمیا از مركز تحقیقات آرتمیای كشور در آذربایجان غربی و 180 تن نیز در تنها مركز بخش خصوصی واقع در كرمان برداشت می شود؛ در حالی كه در اوایل دهه 1380 از محل مجوزهای صادره برای بهره برداری از پنج درصد دریاچه ارومیه، سالانه پنج هزار تن آرتمیای زنده و یك هزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.
به گفته كارشناسان قیمت هر كیلوگرم آرتمیای زنده در زمان حاضر یك میلیون و 200 هزار ریال و منجمد آن 450 هزار ریال است و در صورت بسته بندی مناسب، قیمت هر كیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به حدود پنج میلیون ریال می رسد.
همایش ملی و كارگاه بین المللی غذای زنده (آبزیان) از 22 اردیبهشت در ارومیه آغاز شده است و امروز، 24 اردیبهشت با حضور محققان ملی و بین المللی پایان می یابد.
60 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود كه 12 مقاله به صورت شفاهی و چندین مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه شد‌؛ همچنین هشت مقاله از محققان خارجی از كشورهای تركیه، اسپانیا، بلژیك و ویتنام به این همایش ارسال شده است.
3072/7129
۰ نفر