۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 82911434
T T
۰ نفر
مجازات تجاوز به عرصه های ملی بازدارندگی ندارد

ایلام - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خواستار افزایش میزان مجازات قانونی علیه تجاوز به اراضی و تصرف عرصه های ملی شد و تصریح كرد: میزان مجازات ها و جریمه های كنونی فاقد بازدارندگی موثر است.

مسعود منصور روز پنجشنبه در حاشیه كارگاه آموزشی معاونان حفاظت و اراضی سراسر كشور در ایلام به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه به طور میانگین بین 20 تا 30 درصد تخلفات مربوط به منابع طبیعی را تصرف، تخریب و یا تغییر غیرقانونی كاربری اراضی ملی تشكیل می دهد.
وی اضافه كرد: میزان اندك جرایم پرداختی و مجازات های قانونی برای مرتكبین تصرف و تجاوز به عرصه های ملی از مواردی است كه زمینه تخلف سودجویان و زمین خواران شده است.
وی در عین حال خاطر نشان كرد: سال گذشته با تصویب مجلس شورای اسلامی میزان جرایم و مجازات های متخلفان بعد از 10 سال افزایش یافت كه البته این افزایش هنوز هم متناسب با جرم نیست و باید بیشتر شود.

** اجرای طرح كاداستر در اراضی ساحلی و جنگلی
وی یكی از راه های موثر پیشگیری و حفظ اراضی ملی را اجرای طرح كاداستر(حدنگار) عنوان كرد و گفت: در صورت تامین اعتبار امسال طرح كاداستر در عرصه های جنگلی و ساحلی كشور نیز اجرا می شود.
وی با ذكر اینكه تاكنون طرح كاداستر در سطح 30میلیون هكتار از اراضی كشور انجام شده است، یادآورشد: با تكمیل نهایی طرح كاداستر دست رانت خواران، زمین خواران و معارضان از اراضی ملی كوتاه می شود.
منصور افزود: اتمام عملیات كاداستر در مجموع اراضی ملی اعم از جنگل، مرتع، بیشه، آب و بیابان نقش تعیین كننده ای در جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و متصرفان عرصه های طبیعی كشور دارد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای سال جاری نیز اجرای و تهیه كاداستر و سند رسمی 29 میلیون و 800 هزار هكتار عرصه جنگلی و ساحلی كشور پیش بینی شده است.
وی توضیح داد : براساس این طرح امسال باید كاداستر چهار هزار و 800 هكتار عرصه های ساحلی جنوب و شمال كشور ، 14میلیون هكتار اراضی جنگلی و 11 میلیون هكنار مراتع، بیشه زارها و زمین های ملی كشور تهیه شود.
وی با یادآوری اینكه طرح كاداستر در همه كشورهای جهان اجرا شده است، ابراز امیدواری كرد: با تامین اعتبار مناسب هرچه سریعتر مجموع اراضی كشور تحت پوشش و مستند سازی كاداستر قرار گیرند.
معاون سازمان جنگل ها هزینه تهیه كاداستر و صدور سند هر هكتار زمین را بین 60 تا 80 هزار ریال عنوان كرد .
وی یكی از مشكلات و موانع تهیه كاداستر و صدور سند برای اراضی ملی را وجود معارضین خصوصی و یا گاه دولتی و همچنین موازی كاری و همپوشانی دستگاه های مرتبط عنوان و تاكید كرد : برای رفع این موارد باید همكاری دستگاه ها بیشتر شود.
وی گفت: در زمینه كاداستر اراضی ملی و نیز شناسایی و تثبیت اراضی 89 دستگاه و وزارتخانه از جمله محیط زیست، اوقاف و امور خیریه، نیرو، قضایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، و ... دخیل هستند.
منصور با بیان اینكه منابع طبیعی كشور ظرفیت های زیادی برای اشتغال پایدار بدون سوءاستفاده و تخلف را دارد افزود: ایجاد طرح های بوم گردی و گردشگری طبیعت با حفظ ضوابط زیست محیطی، زراعت چوب، تولید انواع گیاهان دارویی و صنعتی موجب اشتغالزایی و درآمدزایی می شود.

**طرح های عمرانی پیوست زیست محیطی را اجرا كنند
معاون حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درخصوص طرح های عمرانی و زیرساختی كه از گذرگاه های جنگلی و طبیعی عبور می كنند نیز گفت: دستگاه ها و شركت های دولتی و خصوصی ملزم شده اند در طرح های خود پیوست های زیست محیطی را رعایت كنند و اجرای پروژه های آنها بدون آسیب یا با كمترین خسارت به طبیعت همراه باشد.
به گزارش ایرنا، گردهمایی و كارگاه آموزشی معاونان حفاظت و امور اراضی ادارات كل منابع طبیعی و آبخیزداری كل كشور كه هر سه ماه یكبار به میزبانی یك استان برگزار می شود، چهارشنبه و پنجشنبه در ایلام برگزار شد.
7172/6034
۰ نفر