۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۰۳
کد خبر: 82910800
T T
۰ نفر
بهره وری آب با اجرای سامانه نوین آبیاری 25درصد افزایش یافت

یزد - ایرنا - مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد كشاورزی گفت: 20 درصد اراضی كشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده است كه با اجرای این طرح 25 درصد میزان بهره وری آب افزایش یافت.

عباس زارع روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا در شهرستان خاتم افزود: بهره وری آب هر سال باید حدود 6 درصد افزایش یابد و در چند سال اخیر 25 درصد افزایش بهره وری داشته ایم ، هم اكنون بهره وری در كشور یكهزار و 260 گرم برای هر مترمكعب است.
وی تصریح كرد: جای بسی افتخار است كه در استان یزد این عدد یكهزار و 300 گرم در هر متر مكعب است.
زارع تاكید كرد: در سال 96 در اجرای طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری پیش بینی شد كه 250 هزار هكتار به این سامانه تجهیز شود كه سال گذشته این طرح در سطح 302 هزار هكتار انجام شد كه از این مقدار 180 هزار هكتار تجهیز و بهره برداری شد و بقیه تا پایان سال مالی تجهیز و بهره برداری می شود.
وی اظهار كرد: طرح یادشده در یزد هم سالانه در سطح یكهزار و 500 تا 2هزار هكتار اجرا می شود كه پارسال در سطح سه هزار هكتار طرح نوین آبیاری اجرا شد، هرچند نیاز استان بیش از این هست ولی در مجموع روند اجرای طرح صعودی است.
مشاور وزیر جهاد كشاورزی یادآور شد: باید در استان یزد كشت های گلخانه ای، متراكم و صنایع تبدیلی اجرا شود و این تغییر شیوه كشت نیاز به فرهنگ سازی دارد باید از طریق تغییر شیوه نگرش انجام شود.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد كشاورزی یادآور شد: یزد در كشت محصول گلخانه ای پیشگام است و بسیاری از گلخانه داران كشور بعضا از این استان هستند.
به گفته زارع با توجه به محدودیت منابع آب و خاك باید هنر سازگاری با اقلیم را همانند نیاكان خود انجام دهیم، البته دولت و نظام و مخصوصا مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به بخش كشاورزی و از جمله بخش آب و خاك دارند كه در بحث تخصیص منابع 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بخش كشاورزی اختصاص یافت.
همچنین فرماندار خاتم گفت: با توجه به كمبود و محدودیت منابع آبی باید بهره وری این ماده حیاتی را افزایش دهیم، این مهم با اصلاح الگوی مصرف و كشت گیاهان كم آبخواه انجام می شود.
فرجام فاضلی اظهار كرد: 40 درصد جمعیت خاتم در روستاها و مناطق عشایری سكونت دارند، و شغل اصلی اكثر مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به كشاورزی است.
وی یادآور شد: این شهرستان با توجه به كاهش چشمگیر بارندگی ها در ردیف شهرستان های با خشكسالی شدید قرار نگرفت كه در این زمینه مشكلاتی برای كشاورزان به وجود آمده است.
وی بیان كرد: تاكنون در این زمینه مكاتباتی انجام شد، امیدواریم با همیاری مسئولان بتوانیم این مشكل كشاورزان را رفع كنیم.
مشاور وزیر جهاد كشاورزی در سفر یك روزه به خاتم ضمن دیدار با فرماندار از نحوه برداشت محصول كلزا و همچنین طرح كشت آبیاری تیپ در سطح 30 هكتار بازدید كرد.
7534/ 2047/
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد