۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۳۲
کد خبر: 82910703
T T
۰ نفر

استيفاي حقوق هسته اي

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۳۲
کد خبر: 82910703
استيفاي حقوق هسته اي

اهواز-ايرنا- تبديل علم و فناوري هسته اي به عنوان فناوري برتر جهان مردم ايران را همگام با مواضع دولت و نظام جمهوري اسلامي در داشتن اين حق و ايستادگي در برابر زورگويي هاي ابرقدرت هاي جهاني مصمم تر كرده است.

به گزارش ايرنا، فناوري هسته اي در دوران مذاكره جهاني نشان داد كه دستيابي به اين دانش نقش مهمي در اقتدار و قدرت چانه زني يك كشور و جهت گيري ها و تصميمات بين المللي ديگر كشورها دارد.
پس از يك دهه مذاكره گروه 1+5 با ايران و تصويب يك قرارداد جهاني، اكنون اين توافق به واسطه رفتارهاي دور از منطق برخي كشورها در هاله اي از ابهام قرار گرفته است.
از آنجايي كه نتيجه نهايي اين قرارداد مي تواند آينده جهان كنوني را رقم زده و سمت و سوي مرزهاي كنوني ارتباط و گفت و گوها را تغيير دهد، رفتار عاقلانه و تعامل بين المللي در آن مهم و تاثيرگذار است.
از سوي ديگر، تبديل علم و فناوري هسته اي به عنوان فناوري برتر جهان مردم ايران را همگام با مواضع دولت و نظام جمهوري اسلامي در داشتن اين حق و ايستادگي در برابر زورگويي هاي ابرقدرت هاي جهاني مصمم تر كرده است.
مردم ايران كه هشت سال دفاع مقدس را با سختي اما با افتخار پشت سر گذاشتند و به گفته ظريف وزير امور خارجه، هيچ كشوري حاضر نشد براي دفاع در برابر تعرض خارجي سلاح در اختيار آن ها بگذارد، امروز بيش از هر چيزي بر داشتن حق مسلم خود درخصوص فناوري هسته اي اصرار دارند.
جنگي كه در آن روزها با ايستادگي مردم و با هزينه هاي چندين برابري سلاح به پيروزي رسيد، اين درس را به مردم كشورمان داد تا همواره از حق خود براي دفاع و توسعه و پيشرفت كشور دفاع و بر داشتن آن پافشاري كرده و با وجود فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم ها، همچنان بر داشتن حقي اصرار بورزند كه نه تنها مي تواند در برابر تعرضات خارجي براي آن ها سرنوشت ساز باشد، بلكه استفاده آن در علوم مختلف، مي تواند يك عنصر اساسي و مبناي ضروري براي توسعه پايدار به شمار آيد.

**عزت ايران نبايد در برابر زورگويي ها خدشه دار شود
به گفته محمد حسين راضي جلالي استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز، كشور ايران هم مانند بسياري از كشورهاي جهان در راستاي توسعه سياسي و اقتصادي در عرصه هاي مختلف و ظرفيت هاي داخلي به استفاده از فناوري هسته اي روي آورده اما بهانه ها براي اين كه ايران تبديل به كشورهايي مانند ليبي بدون دفاع و شكننده شود، باعث شده تا كشورهاي قدرتمند جهان در برابر اين حق مقاومت كنند.
وي در ادامه با اشاره به قدرت ايران در عرصه بين المللي عنوان كرد: مذاكره ابر قدرت ها با كشور ما، عزت و توانمندي ايران را مي رساند زيرا اگر قدرتمند نبوديم، كشورهاي جهان حاضر به نشستن بر سر ميز مذاكره نبودند.
استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به ضرورت داشتن حقوق هسته اي گفت: روند رو به كاهش نسبي سوخت هاي فسيلي در جهان در سال هاي گذشته، توليد انرژي راندمان بالا و هزينه اندك باعث شده تا كشورها به سمت انرژي هاي پاك و راندمان بالا بروند.
وي ادامه داد: در دهه هاي آينده درمان بسياري از بيماري ها، اختلالات و تومورها از تركيبات هسته اي ممكن خواهد بود و اين نوع فناوري جايگزين منابع سوخت فسيلي شده و بنابراين اين حق را داريم كه براي توسعه صنعت، علوم و پزشكي خود از آن بهره مند شويم.
راضي جلالي با تاكيد بر توان مقاومت و ايستادگي مردم ايران براي استيفاي حقوق خود تصريح كرد: مسئولان كشور بايد توجه داشته باشند كه عزت، جايگاه و اقتدار كشور نبايد در برابر زورگويي هاي برخي كشورها خدشه دار شود و اگر توافقي صورت مي گيرد، بايد در راستاي تامين منافع كشورمان باشد.
استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اين كه براي حقوق هسته اي خون دانشمندان خود را داده و هزينه زيادي كرده ايم، گفت: قطره قطره خون شهداي هسته اي كه براي جلوگيري از دستيابي كشور ما به اين نهضت علمي ترور شدند، ارزشمند بوده و بايد از آن دفاع كنيم.

**اساس برجام حفظ منافع ملي ايران و احترام به منافع ديگر كشورها است
كوروش بختياري زاده بازيكن و مربي سابق فوتبال كشور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: انرژي هسته اي مانند همه منابع انرژي در جهان از جمله آب پشت سدها و خورشيد، حق مسلم هر كشور بوده و دولت ايران بايد ثابت قدم و استوار بر ادامه برجام پافشاري كند زيرا اين قرارداد بر اساس منافع ملي ما و با احترام به منافع ديگر كشورها بسته شده است.
وي تاكيد كرد: اجراي برجام تامين كننده منافع ايران خواهد بود و ما بايد تلاش كنيم از استعدادها و امكانات خود در جهت قوي تر شدن كشور در زمينه هاي مختلف استفاده كنيم.
محمد ربيعي فعال محيط زيست خوزستان نيز با اشاره به ضرورت استيفاي حقوق هسته اي ايران بيان كرد: اگرچه هر فناوري و پروژه اي محاسن و معايب خود را دارد با اين وجود فناوري هسته اي در مواردي از جمله پزشكي و درمان بيماري هايي مانند سرطان مي تواند كاربرد داشته باشد و از اين منظر داشتن آن بسيار ارزشمند است.

**تلاش كنيم حقوق خود را با تعامل با جهان حفظ كنيم
اميد علي كرم زاده شهني پروفسور برجسته كشور نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اين كه انرژي هسته اي بدون شك حق مردم ايران است، گفت: رفتار كنوني جهان در برابر برجام و مواضع امريكا در قبال آن نشان مي دهد كه برجام داراي نكات و مواردي در جهت منافع كشور ما بوده و به همين دليل در انتخابات رياست جمهوري سال 96 شجاعانه از روحاني براي تصويب برجام و كسب اين موفقيت براي كشور حمايت كردم.
وي ادامه داد: در كنار حفظ حقوق خود بايد تلاش كنيم بايد با جهان تعامل داشته باشيم و ضمن تقويت دانش و تكنولوژي در كشور، به گونه اي رفتار كنيم كه جهان به رفتار ما انتقاد نداشته باشد.
كرم زاده شهني يادآور شد: بايد تلاش كرده و جوانان را به خدمت به كشور تشويق كرده و با جهان تعامل كرده و انتقادات خود را به جهان در محلي مانند سازمان ملل داشته باشيم.
جميله حسني فرد معلم نمونه ناحيه يك اهواز نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به هزينه بالاي استحصال سوخت هاي فسيلي و نگراني ها براي اتمام آن، نياز است تا با آينده نگري به سمت دانش هسته اي به عنوان يك حق طبيعي برويم ولي اين انتخاب بايد با درايت و در نظر گرفتن منافع كشور باشد.
وي ادامه داد: بايد از راه هاي صلح آميز و گفتگوي بين المللي حق داشتن فناوري هسته اي را كسب و با ارتباط و تعامل با جهان، داشته هايمان را حفظ كنيم.
استفاده از انرژي هاي هسته اي از 40 سال پيش آغاز شده و در دوره پس از جنگ سرد، فعاليت ها براي تبديل مواد هسته ‌اي به سوخت هسته ‌اي غير نظامي ادمه يافت .
در حال حاضر اين فناوري كاربردهاي زيادي در علوم مختلف، صنعت و زيرساخت هاي صنعتي، پزشكي و دارو سازي و كشاورزي داشته و بيش از دو سوم مردم جهان در كشورهايي با اين فناوري زندگي مي كنند.
هم اكنون حدود 440 نيروگاه هسته‌ اي در 31 كشور جهان برق توليد كرده و سهم نيروي هسته ‌اي در تأمين برق در بيش از 15 كشور آن حداقل 25 درصد برق، در اروپا و ژاپن بيش از 30 درصد، در آمريكا 20 درصد است.
در سرتاسر جهان، دانشمندان بيش از 50 كشور با در اختيار داشتن 300 راكتور تحقيقاتي درباره فناوري هاي هسته ‌اي پژوهش كرده تا براي تشخيص بيماري و درمان سرطان، راديوايزوتوپ توليد كنند.
در حال حاضر دستيابي به دانش و انرژي هسته اي در سراسر جهان به دليل نيازهاي روز افزون بخش هاي كشاورزي، صنعت، پزشكي و نيز كاهش روز افزون اقبال سوخت هاي فسيلي، به يك ضرورت و حق تبديل شده است.
در كنار آن، توان هسته اي كه نقش مهمي در مناسبات بين المللي آينده ايفا خواهد كرد، نشاني از توان و اراده يك ملت در صحنه بين المللي است به همين دليل است كه كشورهاي قدرتمندتر در برابر دستيابي برخي كشورها از جمله ايران به اين دانش مخالف مي ورزند.
به نظر مي رسد هر گامي كه امروز در دو سوي توافق برجام نهاده مي شود، مي تواند نه تنها آينده جهان بلكه سرنوشت كشور و ملت ما را تغيير دهد بنابراين ضروري است تا با درايت هميشگي و صلح ذاتي مردم كشورمان حقوق به حق خود را مطالبه كنيم.
7148 /1596
۰ نفر