۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 82908449
T T
۰ نفر

جهانگیری: گفت وگو و تفاهم مشترك راه حل رفع مشكلات است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 82908449
جهانگیری: گفت وگو و تفاهم مشترك راه حل رفع مشكلات است

كرج -ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: مشكلات و چالش كشور با گشودن افق های جدید و از طریق گفت و گو و تفاهم مشترك رفع می شود.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در یازدهمین كنفرانس دو سالانه اقتصاد كشاورزی ایران در پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در كرج، با بیان اینكه 3 نهاد می توانند پیشرفت كشور را رقم بزنند، اظهار داشت: دانشگاه به عنوان مغز متفكر مسئولیت اصلی تولید علم، فناوری و تربیت مدیران كشور و متخصصان را بر عهده دارد و نهادی است كه پای ثابت در همه كشورها و ایران محسوب می شود.
وی اضافه كرد: نهادهای علمی و تخصصی به عنوان پایه دوم هستند، با این هدف كه با همفكری با هم برای پیشرفت كشور فعالیت كنند. نهادهای مدنی به واقع پای ثابت توسعه در كشور هستند.
جهانگیری گفت: پایه سوم نهادهای اجرایی و دولت هستند. در همه كشورها دولت ها نقش جدی در توسعه كشور دارند. گاهی ممكن است اینگونه گفته شود كه دولت همه كاره است كه با نقش پررنگ دولت در اقتصاد و سیاستگذاری این تفكر شكل می گیرد و به همین دلیل این كشورها از قافله توسعه عقب افتاده اند.
وی ادامه داد: این 3 پایه اصلی هستند كه باید به مسایل بنیادین و اصلی كشور و چالش های پیش روی كشور بپردازند. گفت وگو مهم ترین راه پرداختن به موضوعات است و پیام برگزاری چنین كنفرانس هایی به جامعه باید این باشد كه این 3 نهاد تخصصی با هم برای حل مسایل كشور فعالیت می كنند و نتیجه گفت وگو به گوش جامعه می رسد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: امروز كشور بیش از هر زمان دیگر برای حل مسایل اصلی نیاز به گفت وگو دارد، باید برای مسایل روزمره ای كه امروز پیش روی است، افق های جدید باز كرد. باید به گفت وگو بپردازیم. تشكیل هم اندیشی های علمی و تخصصی از جمله ضروریات حیاتی كشور هستند.
جهانگیری گفت: ما باید با هم فكر كنیم و با هم به راه حل های نو برای مسایل كشور برسیم، با هم به یك تصمیم واحد برسیم، چرا كه دیگر مسایل تك بعدی نیستند، برجسته ترین مسایل اصلی كشور مسایل سیاسی است، اینكه فهم درستی از مسایل پیچیده كشور پیدا كرده و برای حل آنها به طور مشترك فكر و به راه حل مشترك برسیم، در این مسیر ابعاد سیاسی بیش از همیشه خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: باید بر روی اولویت های كشور، اتفاق نظر داشته باشیم و فهرستی از مسایل پیش روی كشور به طور جدی تهیه كرده و به آنها بپردازیم، به عنوان مثال در مسایل اقتصادی فهرست بلندبالایی از چالش های جدی از جمله معیشت مردم، فقر جمعی از جمعیت كشور و بیكاری پیش روی ما قرار دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مسایل اجتماعی مانند محیط زیست امروز در بخش های مختلف به یك مساله جدی برای كشور تبدیل شده، در كلانشهرها و در جنوب و جنوب غرب با ریزگردها و در شرق كشور آب، آسیب های اجتماعی، تهدیدهای جدید منطقه ای و بین المللی مواجه هستیم. این فهرستی از چالش های روبرو است كه باید با یك خرد جمعی به آنها بپردازیم و به یك راه حل مشترك برسیم.
جهانگیری گفت: تمامی چالش ها راه حل های فنی و تخصصی دارد، اما بدون تفاهم همه جانبه در تمامی قوا و اركان ها نمی توان با این چالش ها مقابله كرد.
**عده ای نباید تلاش كنند جامعه مایوس شود
وی همچنین گفت: سیاست به معنای اطمینان بخشی به جامعه است. راه های حل مشكلات به این معنا است كه افق های جدیدی پیش رو بازكنیم، یعنی با جامعه مایوس به آینده نمی توان با چالش ها مواجه شد.
وی با تاكید بر اینكه سیاست یعنی اینكه راهكارهایی برای توسعه وحدت و همكاری در جامعه پیدا كنیم، گفت: عده ای نباید تلاش كنند كه آینده كشور را به گونه ای بحرانی جلوه دهند كه این روش لطمه به مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می زند و هزینه اداره كشور را بالا می برد. كشورها تلاش می كنند مشكلات بزرگ خود را كوچك جلوه داده و آنها را حل كنند.
**برخی می خواهند حس بی دولتی در جامعه ایجاد كنند
جهانگیری تصریح كرد: برخی مواقع به خاطر رقابت های ناصحیح مسایل كوچك كشور را بزرگ نشان می دهند كه مردم را ناامید كنند. امروز در كشور جریان های مخالف در داخل و عوامل آن در خارج از كشور سعی می كنند شرایط را به گونه ای القا كنند كه جامعه دولت ندارد و حس بی دولتی را در جامعه تقویت كنند. می خواهند زیرپای دولت را خالی كنند و مشكلات را همچنان باقی جلوه دهند.
وی ادامه داد: امروز كشور با بزرگ نمایی مشكلات روبرو است و به یك دستور كار تبدیل شده كه هدف این است كه در این دوره تاریخی به ایران لطمه و آسیب بزنند.
وی با بیان اینكه كسانی كه از آینده دولت بیمناك هستند به دنبال آن هستند كه حس بی دولتی را تقویت كنند، گفت: هیپچ مقطعی نبوده كه دولت ها با مشكلات اقتصادی روبرو نبوده باشند حتی در دیگر كشورها، هیچ وقت مشكلات اقتصادی یك دولت را متزلزل نمی كند. آنهم كشوری مثل ایران كه از دوره های سختی به سربلندی عبور كرده است.
وی ادامه داد: آن چیزی كه باعث آسیب زدن به دولت و تخریب سرمایه های اجتماعی می شود، گسترش سوء ظن و نفرت در جامعه است كه آینده كشور را به خطر می اندازد.
**ایران همه مسایل خود را حل می كند
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: ایران قادر است تمام مسایل خود را حل كند. ایران كشور بزرگی است كه فرصت های زیادی در آن قرار دارد. برای عبور از چالش های پیش رو باید با وحدت و با انسجام و با گفتگو راه حل هایی پیدا كنیم كه مشاركت تمام ذی نفعان را داشته باشد.
وی با تاكید بر انیكه ایران قادر است تمام مسایل و مشكلات خود را حل كند كه گویای آن عملكرد چندسال اخیر است، اظهار داشت: در تمام بخش ها نشان دادیم كشور توانمندی های بالایی دارد. ایران را در شرایطی قرار داده بودند كه یك ایرانی در خارج از ایران به ایرانی بودن خود نمی توانست افتخار كند.
**برجام نشان از قدرت منطقی و دیپلماسی قوی ایران دارد
جهانگیری افزود: تحریم های سختی علیه كشور، نفت، نظام بانكی كشور، اقتصاد و علم وضع كرده بودند. ما نشان دادیم كه كشور قدرت دارد و در پای میز مذاكره و در گفت و گو و جایی كه استدلال و منطق به كار می رود، مقابل قدرت های دنیا یك تنه می ایستد و از شرایط خود دفاع كرده و حرف منطقی خود را به كرسی می نشاند.
وی با تاكید بر اینكه برجام نشان دهنده قدرت سیاسی و دیپلماسی ایران است، گفت:
ما فقط با آمریكا مذاكره نكردیم، در حالیكه بسیاری از كشورهای اروپایی بودند. آژانس بین المللی و سازمان ملل هم در آن طرف میز بود. به توافقی رسیدیم كه جزو افتخارات دیپلماسی دنیا بود.
معاون اول رییس جمهوری افزود: نشان دادیم كه به تفاهم ها و تعهدات خود پایبند هستیم و امروز قدرت بزرگ دنیا با بی احترامی فریاد می زند كه سر ما كلاه رفته و آن را پاره می كنیم.
وی ادامه داد: گفت وگوها پشت پرده نبوده، بلكه روی صحنه بوده ولی ما برای اداره كشور در هر شرایطی آماده هستیم و برنامه تنظیم شده داریم. اگر بخواهیم برای شرایط سخت تر روی صحنه بیایند ما هم آمادگی داریم. برنامه ها را تنظیم كرده و آن را اجرا خواهیم كرد.
جهانگیری با تاكید بر اینكه در خصوص برجام به مصلحت كشور عمل می كنیم، اظهار داشت: در اقتصاد زمانی كه كه یك میلیون بشكه نفت بیشتر صادر نمی كردیم در زمانیكه 6 ماه بیشتر از دولت روحانی نگذشته بود، رشد منفی را مثبت كردیم.
وی افزود: تورم اقتصاد كشور را كاهش دادیم و جهت گیری توسعه كشور در مسیر صحیح خود قرار گرفت، تا این زمان شاخص های اصلی اقتصاد كشور هیچكدام نگران كننده نیست.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در پایان دولت دكتر خاتمی میزان برداشت نفت و گاز ما با قطر مساوی بود و در سال 84 قطری ها دو برابر ما برداشت می كردند، ولی امروز ما بیشتر از قطری ها برداشت می كنیم.
جهانگیری خاطرنشان كرد: در بخش آب و خاك كارهای مهمی انجام گرفت، با یك تصمیم گیری 8 میلیارد دلار آب در شبكه های مختلف كشور سرمایه گذاری كردیم.
تونل نوسود 45 كیلومتر در این دوره تكمیل شده كه دشت های كرمانشاه و ایلام را زیر كشت می برد. در خوزستان كار بزرگی صورت گرفت كه 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آن اختصاص یافت.
وی افزود: برای اراضی خوزستان 300 هزار هكتار تسطیح صورت گرفت. شبكه آبیاری رساندیم و زهكشی ایجاد كردیم و بهره وری زیادی ایجاد شد. در دشت سیستان برای 46 هزار هكتار اراضی با استفاده از صندوق توسعه ملی سیستم های مدرن ایجاد كردیم.
**افزایش بهره وری تولیدات كشاورزی بزرگترین دستور كار در كشور
جهانگیری با اشاره به اینكه كشور ظرفیت كارهای بزرگی دارد كه ظهور و بروز آن نیازمند همدلی و هماهنگی است، گفت: در مطالعات انجام شده در 6 دهه گذشته اهدافی كه برای بخش كشاورزی كشور تعیین می شده، همچنان در دهه های مختلف انجام می شده كه افزایش بهره وری تولیدات كشاورزی كشور از جمله آنان است و امروز بزرگترین دستور كار كشور است.
وی با تاكید بر اینكه ارتقای امنیت غذایی كشور هم نیز مطرح است، گفت: در 6 دهه گذشته ارتقای امنیت غذایی تقویت شده، در گندم به خودكفایی رسیده ایم و شاید امسال به واردات شكر نیازی نداشته باشیم یا نیاز خیلی كم باشد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: اقتصادی كردن كشاورزی یكی از مسایل مهم امروز و دیروز كشور است و هیچ فعالیت كشاورزی نمی تواند ادامه حیات دهد مگر اینكه اقتصادی باشد.
وی با تاكید بر ضرورت پایداری توسعه روستایی كشور، اظهار داشت: با كاهش جمعیت روستایی روبرو هستیم. برای حل این موضوع 11 هزار و 500 روستا گازرسانی شده اند. در دولت یازدهم 55 درصد جمعیت روستایی و امروز بیش از 85 درصد از نعمت گاز برخوردارند، ولی برغم این وضعیت جمعیت روستایی به سوی شهرها می آیند.
جهانگیری درباره اقتصاد مقاومتی نیز گفت: برنامه هایی كه تدوین شده آماده یك خیزش بزرگ است، یكی از رویكردهای اصلی اقتصاد مقاومتی دانش بنیان كردن كشور بوده است، حضور دولت در بخش كشاورزی حضور پررنگی نیست. عادلانه كردن بنیان اقتصاد، درون زا و برون نگر بودن آن مطرح شده، یعنی اینكه از همه ظرفیت های كشور استفاده كنیم و تعامل با دنیا نیز در این بخش وجود دارد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: پردیس كشاورزی یكی از قدیمی ترین موسسات در كشور است، به این معنا از قدیم مورد توجه بوده است. كه بخش كشاورزی و مراكز علمی باید با دنیا پیش برود.
وی ادامه داد: با داشتن 100 مركز تحقیقاتی حتی مرتبط با یك محصول، آیا بهترین بذر را برای مثلا چغندر با شرایط اقلیمی ایران تولید كردیم؟ این یكی از چالش های اصلی است كه برای دانش بنیان كردن بخش كشاورزی و بالا بردن سهم دانش در كشاورزی و اقتصادی كردن محصولات كشاورزی چه گام هایی باید برداشته شود؟
معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: دولت در این مسیر به عنوان یكی از مهم ترین اولویت های خود به كشاورزی توجه و هر هزینه ای نیاز باشد انجام می دهد، مهم این است مراكز علمی و دانشگاهی نیز این را در اولویت خود قرار داده تا بر این چالش ها غلبه كنیم.
7414/6155/1535
۰ نفر