۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82904886
T T
۰ نفر
چین و آمریكا در مورد برخی اختلافات تجاری به توافق رسیدند

پكن - ایرنا - چین و آمریكا دو اقتصاد بزرگ جهان، امروز جمعه بعد از دو روز رایزنی در پكن، سرانجام در مورد برخی از اختلافات اقتصادی و تجاری خود به توافق رسیدند اگرچه هنوز برخی اختلافات مهم به قوت خود باقی است.

به گزارش ایرنا مذاكرات تجاری و اقتصادی دو كشور در پكن روزهای پنجشنبه و جمعه میان ' لیو خه' معاون نخست وزیر چین و هیات اقتصادی آمریكا به رهبری 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریكا برگزار شد.
در پایان این نشست دو روزه، دو طرف توافق كردند با توجه به اینكه تثبیت روابط تجاری برای دو كشور مهم است حل مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت را از طریق گفت و گو و مشاوره پیگیری كنند.
دو طرف در مورد موضوعاتی مانند افزایش صادرات ایالات متحده به چین، تجارت دو جانبه، سرمایه گذاری دو طرفه، حمایت از حقوق مالكیت معنوی و نیز حل معضلات مربوط به تعرفه و غیر تعرفه به توافق رسیدند.
دو طرف همچنین با توجه به اختلافات قابل توجه حل نشده در برخی از مسائل، توافق كردند روی این موضوعات به سختی كار كنند.
آنها همچنین موافقت كردند مسائل حل نشده باقی مانده را از نزدیك دنبال كنند و یك مكانیسم كاری مناسب برای پیگیری این موضوع ایجاد كنند.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا به طور فزاینده ای از عدم تراز تجاری با چین ناراضی است سال میلادی گذشته، كسری تجاری سالانه ایالات متحده آمریكا با چین به ركورد بی سابقه بالای 375 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.
چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریكا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت كرده است.
آمریكا احتمالا از چین خواهد خواست تا این كسری تجاری را به میزان 100 میلیارد دلار كاهش دهد و از نقض حقوق مالكیت معنوی جلوگیری كند.
ایالات متحده آمریكا همچنین قصد دارد از طریق تهدید به اعمال تعرفه های اضافی بر طیف گسترده ای از كالاهای چینی، در پی كسب امتیاز از چین باشد.
امكان دارد این تعرفه ها طبق ماده 301 قانون تجارت ایالات متحده آمریكا اعمال شود كه به رئیس جمهور این قدرت را می دهد تا در واكنش به رویكردهای غیر منصفانه تجاری، تحریمات یك جانبه اعمال كند.
ماه میلادی گذشته نیز چین اقداماتی را جهت تقویت واردات از جمله كاهش تعرفه ها بر خودرو اعلام كرد اما در عین حال، در حال آماده شدن برای اعمال تعرفه های سنگین بر صادرات عمده ایالات متحده آمریكا از جمله سویا و هواپیما است.
روز گذشته نیز 'هوآ چون اینگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت تا زمانی كه این مذاكرات بر اساس مساوات و احترام متقابل باشد و نتایجش نیز به نفع هر دو طرف باشد، كشورش از این مذكرات استقبال می كند.
در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریكا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمركز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا در حال عمل به وعده ای است كه در كارزار انتخاباتی داده بود.
او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی كالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد او تا كنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی كرده است و از یك ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان