به گزارش ایرنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پس از اجرای برجام، در مسیر نوسازی و گسترش ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، خرید 20 فروند هواپیمای منطقهای كوچك با حق گزینش 20 فروند دیگر نیز در دستور كار قرار گرفت.
هدف از خرید این هواپیماها كه از نوع ATR72-600 بودند، گسترش پروازهای منطقهای ایران و راهاندازی فرودگاههای كوچك كشور بود.
پیش از خرید این هواپیماها، تعداد كمی هواپیمای منطقهای و كوتاهبرد در ناوگان شركتهای هواپیمایی كشور حضور داشت كه هر چند برخی پروازهای محلی را انجام میدادند، اما توان تامین تقاضای موجود در بازار پروازهای منطقهای ایران را نداشتند.
اردیبهشت سال گذشته چهار فروند ای.تی.آر برای نخستین بار به ناوگان ایران ایر پیوستند. بعد از آن و به تدریج چهار فروند دیگر نیز وارد كشور شدند تا این هواپیماها صنعت هوانوردی داخلی ایران را رونق دهند.
ایرانایر با استفاده از این هواپیماها توانست مسیرهای جدید پروازی راهاندازی كرده، مقاصد جدیدی را به فهرست مقاصد خود اضافه كند. سنندج، ابوموسی، ساری، جهرم، خوی، پارسآباد مغان، بندرلنگه، ابوموسی و كلاله از جمله این مقاصد بودند.
همچنین مسیرهای استانی ایرانایر نیز با ورود ای.تی.آرها رونق بیشتری گرفتند. بندرعباس به عنوان قطب جنوب كشور ایرانایر انتخاب شد و دو فروند ای.تی.آر در این فرودگاه مستقر شدند.
پرواز میان شهرهایی چون رشت، تبریز. ارومیه، اصفهان، شیراز، مشهد، كرمان و زاهدان نیز افزایش یافت.
*رشد فرودگاههای كوچك
با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپیماها در سال 1396 كه توسط شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده، میتوان دریافت كه عملیات پروازی در بسیاری از فرودگاههای كوچك بعد از ورود هواپیماهای جدید هواپپیمایی جمهوری اسلامی ایران رشد قابل ملاحظهای داشته است.
به عنوان مثال، پس از آغاز پروازهای ایرانایر به پارسآباد مغان در تاریخ 13 بهمن 24 سورتی پرواز در سال 96 از این فرودگاه انجام شد و باعث شد كه فعالیت فرودگاه پس از 5 سال از سر گرفته شود. با آغاز پرواز به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه از 2 سورتی در سال 95 به 58 سورتی در سال 96 افزایش پیدا كرد.
همچنین نشست و برخاست این هواپیماها در فرودگاه اراك، تعداد نشست و برخاست را از 224 سورتی در سال 95 به 300 سورتی در سال 96 رساند و با رشد 34 درصدی مواجه كرد.
همچنین ایرانایر با استفاده از این هواپیماها، پرواز به فرودگاههای شمالی كشور را گسترش داد. تعداد پروازهای هفتگی به فرودگاههای رشت و گرگان افزایش پیدا كرد و پرواز به فرودگاههای رامسر، دشت ناز ساری و نوشهر مجددا از سر گرفته شد.
سال گذشته نشست و برخاست در فرودگاه سردار جنگل رشت 18 درصد و در فرودگاه گرگان 48 درصد رشد داشته است. این ارقام برای فرودگاههای ساری و نوشهر به ترتیب 9 درصد و 68 درصد بودهاند. نشست و برخاست در فرودگاه رامسر نیز 92 درصد رشد داشته است.
ورود ای.تی.آر ها برای مناطق جنوبی كشور نیز خوش یمن بوده است. در سالی كه گذشت، نشست و برخاست در فرودگاه بندرعباس 14 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است و این رشد را میتوان ناشی ازز تبدیل شدن این فرودگاه به قطب جنوب كشور دانست.
دو فروند ای.تی.آر كه در این فرودگاه مستقر هستند، پروازهای منظمی را به مقاصدی چون كیش، شیراز، بوشهر، ابوموسی، بندرلنگه، كرمان، چابهار و زاهدان انجام دادند.
در این میان فرودگاههای كوچك بیش از سایر فرودگاهها منتفع شدند. به عنوان مثال فرودگاه ابوموسی رشد 92 درصدی و فرودگاه چابهار رشد 10 درصدی را در تعداد نشست و برخاست هواپیماها تجربه كردند.
فرودگاههای زاهدان، كرمان و بوشهر نیز به ترتیب به رشد 7، 28 و 28 درصدی در تعداد نشست و برخاست دست یافتند.
هم اكنون 55 فرودگاه عملیاتی در كشور وجود دارد، اما ناوگان هوایی كشور برای خدمت رسانی به همه این فرودگاهها كافی نیست.
ورود هشت فروند ای.تی.آر تاكنون گام بزرگی برای بهرهبرداری از این فرودگاهها محسوب میشود. بیشك با ورود باقی هواپیماهای خریداری شده از این نوع، میتوان به رونق پروازهای محلی و منطقهای امیدوار بود.
اقتصام *2022* 3063
پس از برجام
خرید هواپیماهای جدید به فرودگاه های كوچك ایران رونق داد
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر:
82904222
تهران- ایرنا- آمار نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای كشور در سال 1396 نشان میدهد كه اضافه شدن هواپیماهای كوچك و منطقهای به ناوگان هواپیمایی ایران كه از جمله دستاوردهای برجام به شمار میرود، موجب رشد استفاده از فرودگاههای كوچك در كشور شده است.