۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷
کد خبر: 82903964
T T
۰ نفر

احزاب سياسي با اجاره دادن تاج محل مخالفت كردند

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۷
کد خبر: 82903964
احزاب سياسي با اجاره دادن تاج محل مخالفت كردند

دهلي نو-ايرنا- احزاب سياسي مخالف، طرح دولت هند براي واگذاري بهره برداري از برخي آثار تاريخي اسلامي اين كشور از جمله تاج محل به بخش خصوصي را گامي به سوي هويت زدايي از اين اماكن معرفي كردند.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه 'گاردين' در هند در روز چهارشنبه، دولت هند در طرحي جديد قصد دارد مشهورترين آثار مربوط به ميراث تاريخي اين كشور از جمله تاج محل را در قراردادهاي ميليارد دلاري به شركت هاي خصوصي واگذار كند.
احزاب مخالف سياسي هند، نارندرا مودي نخست وزير اين كشور را متهم كرده اند بر اساس طرح 'يك ميراث را به فرزندي بپذيريد' مي خواهد با اجاره دادن ميراث تاريخي و فرهنگي عمدتا اسلامي اين كشور ،از آنها هويت زدايي كند.
براساس اين طرح ، قرار است نگهداري و محافظت از بيش از 97 مركز تاريخي و فرهنگي هند به بخش خصوصي واگذار شود.
در اين راستا وزارت جهانگردي هند روز شنبه از امضاي يك قرارداد به ارزش 3.7 ميليون دلار با شركت داليما بهارات جهت اجاره و نگهداري 'قلعه قرمز' دهلي نو ساخته شده در قرن هفدهم و يك قلعه تاريخي ديگر در ايالت آندراپرادش خبر داد.
علاوه بر آن دو مركز تاريخي ديگر موجود در ليست دولت هند، يكي تاج محل است كه هم اكنون دو شركت خصوصي هندي درحال رقابت براي بدست آوردن قرارداد آن هستند و ديگري مناره تاريخي 'قطب' در دهلي نو است كه در سازمان يونسكو به ثبت رسيده است. اين دو اثر تاريخي بي نظيز نيز قرار است به بخش خصوصي واگذار شود.
دولت مي گويد : قراردادهايي كه تحت اين برنامه اعطا مي شود تنها شامل توسعه، عمليات و نگهداري امكانات رفاهي اطراف قلعه قرمز در دهلي نو است.
مقامات دولتي هند اعلام كردند: شركت داليما بهارات مجاز خواهد بود كه تبليغات خود را انجام دهد، قيمت بليت ها را تعيين كند و تحت نظارت دولت از فروش خود درآمد كسب كند. تمام تمهيدات انجام شده ازسوي اين شركت بايد به بهبود اين مجموعه تاريخي منجر شود.
اما منتقدان بر اين عقيده هستند كه مناقصه اين مكان هاي تاريخي در واقع يك اقدام پوششي براي خصوصي كردن آنها مي باشد.
حزب كنگره هند ضمن مخالفت با اين تصميم دولت هند خواهان اداره ميراث فرهنگي اين كشور با بودجه دولت شد.
رعنا صفوي مورخ و فعال ميراث فرهنگي در دهلي نو گفت: مشخص نيست كه چگونه بر نحوه اداره اين مجموعه هاي فرهنگي توسط شركت هاي خصوصي نظارت مي شود. ميزان سرمايه گذاري شركت ها در اين پروژه ها نيز مشخص نيست اما بدون شك آنها درآمدي بيش از ميزان قرارداد خود خواهند داشت.
بسياري از مجموعه هاي تاريخي كه قرار است به بخش خصوصي واگذار شود مربوط به دوره حكام اسلامي در هند است و منبع تاريخي آنها از سوي گروه هاي ملي گراي هندو از جمله حزب بهارتيا جانتا پارتي (بي جي پي) به رهبري 'نارندرا مودي' مورد حمله قرار گرفته است.
يكي از ادعاهاي مطرح شده اين است كه تاج محل بر روي يك معبد هندو ساخته شده است. قبلا ادعاي مشابهي درباره يك اثر تاريخي بسيار شاخص مربوط به دوران حكومت مسلمانان در هند به نام مسجد بابري هم مطرح شده بود كه در نهايت به حمله گروه هاي هندو و تخريب كامل آن انجاميد. در نهايت پس از سالها كشمكش، دادگاه عالي هند حكم داد كه اين محل در اصل يك معبد هندو بوده است كه توسط مسلمانان تخريب شده بود و بايد اكنون در محل آن بار ديگر يك معبد هندو مستقر شود.
صفوي افزود: ما نمي دانيم از چه منابع تاريخي در فايل هاي صوتي و تصويري كه با هدف راهنمايي بازديدكنندگان ضبط مي شوند استفاده مي شود.
فعالان گردشگري هند نگرانند دولت با اين كار در هويت اسلامي اين آثار دست برده و اطلاعات غيرقابل استناد تاريخي درباره اين آثار اسلامي به گردشگران ارائه كند.
درهمين حال، دادگاه عالي هند اخيرا به دولت اين كشور درباره تغيير نگران كننده رنگ سنگ هاي تاج محل كه به خاطر شفافيت و مرغوبيت از شهرت جهاني برخوردارند هشدار داده و از دست اندركاران خواست براي جلوگيري از گسترش آن از منابع و كارشناسان خارجي كمك بگيرند.
تاج محل در سال 1631 ميلادي توسط شاه جهان امپراتور مسلمان مغول به عنوان مقبره براي همسر خود «ممتاز محل» احداث شده است.
براساس آمار دولتي هند در سال 2016 ميلادي، نزديك به هفت ميليون نفر از اين مكان بي نظير كه يكي از هفت شگفتي معماري تاريخ جهان است بازديد مي كنند.
برخي دست اندركاران محلي گردشگري در شهر آگرا، مقامات دولت ايالتي را متهم مي كنند كه تمام توجه خود را به ارتقاي گردشگري مذهبي به نفع آثار باستاني مربوط به هندوها معطوف كرده اند.
هند داراي 3 هزار و 700 آثار تاريخي است كه از اين ميان 37 اثر تاريخي در سازمان يونسكو به ثبت رسيده است.
شبك**آساق**267**1424**1392

سرخط اخبار جهان