۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82902677
T T
۰ نفر

دستوری كه پمپئو به عربستان برد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82902677
دستوری كه پمپئو به عربستان برد

دوحه - ایرنا - 'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا در اولین سفر كاری خود به خاورمیانه شنبه شب وارد ریاض شد، ولی فقط یك شب در این شهر ماند و دیدارهایی جداگانه و كمتر از نیم ساعت در پشت درهای بسته انجام داد. گویا او فقط دستورات 'دونالد ترامپ' را به مقامات سعودی ارایه داد .

همزمان با حضور پمپئو در ریاض، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در بیانیه ای برای پذیرش بهتر آنچه دستور داده شده بود، اعلام كرد: عربستان نقش رهبری مهمی در كار برای آینده ای همراه با صلح و سعادت در منطقه ایفا می كند. مشاركت نیرومند آمریكا - عربستان در این تلاش، حیاتی است.
اگرچه از این سفر قطره ای از محتوای گفت و گوهای دو طرف منتشر شد، اما شنیده شد كه ترامپ به شاه سعودی دستور داده كه اختلافات با قطر را تمام كند.
دستور برای حل بحران درست در زمانی صادر شده كه در تازه ترین زمینه درگیریها بین ریاض و دوحه، 'عادل الجبیر' مرجع سخنان اخیر ترامپ در خصوص پرداخت هزینه های نظامی واشنگتن در سوریه را دولت قطر دانست.
رییس جمهوری آمریكا اخیرا در سخنانی اعلام كرده كه اگر كشورهای عربی خواهان حضور نیروهای آمریكایی در سوریه هستند، باید هزینه این حضور را پرداخت كنند.
در حالی كه پیشتر واشنگتن از ریاض خواسته بود، برای باقی ماندن نیروهای آمریكایی در سوریه 4 میلیارد دلار پرداخت كند، الجبیر سه شنبه شب گذشته گفت: قطر باید هزینه حضور نظامیان آمریكا را بپردازد.
الجبیر افزود: قبل از پایان حمایت ترامپ از قطر باید دوحه نسبت به اعزام نیرو به سوریه اقدام كند.
وی ادامه داد: اگر آمریكا پایگاه هوایی 'العدید' در قطر را تعطیل كند، نظام این كشور در كمتر از یك هفته سقوط خواهد كرد .
این مواضع بدون پاسخ نماند . روزنامه ها و رسانه های قطری روز بعد با حمله شدید به سخنان الجبیر او را 'فرد احمقی' لقب دادند كه 'توهم سخنگویی' ترامپ در سر دارد.
'شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم كه به پاریس سفر كرده بود، در گفت و گو با شبكه 'فرانس 24' ضمن اعلام مخالفت با اعزام نیرو به سوریه ، تاكید كرد: هر گونه اقدام نظامی، صحنه سوریه را پیچیده تر خواهد كرد.
او گفت: در آخرین دیدار از آمریكا، با مقامات كاخ سفید درباره چگونگی ضمانت جلوگیری از بازگشت گروههای افراطی به سوریه و حضور نیروهای بیشتر صحبت شد، اما این فقط یك ایده بود و همچنان در همین حد باقی مانده است.
شیخ محمد آل ثانی اضافه كرد: برای آمریكا روشن كردیم كه هر تصمیمی در مورد سوریه باید در چارچوب حل همه جانبه بحران باشد و هر تدبیری كه متضمن انتقال قدرت سیاسی بر اساس 'بیانیه ژنو 1' و تضمین حقوق مردم سوریه نباشد، تغییری در معادله ایجاد نخواهد كرد.
وی افزود: ما خواستار حل سیاسی موضوع، انتقال قدرت، مجازات مجرمان جنگی و بازگشت امنیت به سوریه هستیم.
وزیر خارجه قطر در پاسخ به سخنان اخیر الجبیر وزیر خارجه عربستان كه خواستار اعزام نیروهای نظامی قطر به سوریه و پرداخت هزینه جنگ در این كشور شده بود، گفت: این سخن ارزش پاسخ دادن ندارد. آگاهی جهان عرب بسیار بیشتر از آن است كه او (الجبیر) تصور می كند.
وزیر قطری تاكید كرد: همه می دانند منظور رئیس جمهوری آمریكا كدام كشور بود.
اما شبكه خیری 'سی ان ان' جمعه گذشته به نقل از منابع آگاه در كاخ سفید فاش كرد: ترامپ در گفت و گوی تلفنی با یكی از حكام عرب خلیج فارس به او گفته، در صورت خروج آمریكا از منطقه، آنها دو هفته هم نمی توانند در جایگاهی كه هستند، باقی بمانند.
بنابر این گزارش ترامپ در خصوص حجم هزینه های مالی كه بر آمریكا در منطقه تحمیل شده، ابراز ناخرسندی كرده است.
رئیس جمهوری آمریكا در گفت وگوهای شخصی خود با مقامات كشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات به دلیل عدم ارائه منابع كافی برای مبارزه با داعش در سوریه حمله كرده و گفته است : حكام ثروتمند این كشورها در صورت خروج آمریكا از منطقه مجبور خواهند شد تا با هواپیماهای شخصی و زندگی مجلل خود خداحافظی كنند.
بنابر گزارش سی ان ان به نقل از منابع آگاه، ترامپ افزوده كه بدون ما شما دو هفته هم نمی توانید در جایگاهی كه هستید، باقی بمانید و آن وقت باید به جای هواپیماهای شخصی با هواپیماهای عادی پرواز كنید.
ترامپ یكشنبه گذشته هم در جمع هوادارانش در ایالت 'میشیگان' یك بار دیگر مواضع خود در مورد سران عرب را تكرار كرد. او گفت : ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه خرج كردیم، می دانید برای چه، برای هیچی . چرا نباید كشورهای ثروتمند كه بیشترین نفع را می برند هزینه ماندن ما را پرداخت نكنند. آنها خیلی پولدار هستند، حتی نمی دانند با پول های خود چه كاری انجام دهند . آمریكا آنها را مجبور به پرداخت هزینه ها خواهد كرد.
تمام حسی كه ترامپ نسبت به كشورهای عربی منطقه دارد، در این چند جمله نهفته است. به معنی دیگر از نظر وی، اعراب ثروتمند منطقه از این پس می باید هزینه هر درخواستی را پیش از اجرا به آمریكا پرداخت كنند، لذا دعوا بر سر اینكه مرجع سخنان ترامپ این و آن یكی است، خیلی در اصل ماجرا تفاوت ندارد.
ترامپ خود را شریك سفره كشورهایی می بیند كه تاكنون امنیت را خریده اند . او اكنون دریافته كه با به راه انداختن هر معركه ای به راحتی می تواند غیر از تامین هزینه های ماجراجویی، بخشی از وضعیت نابسامان داخل آمریكا را از جیب كسانی در بیاورد كه خود را به او محتاج نشان داده اند و به اصطلاح به راحتی آنان را سركیسه كند. به راستی اگر حمایت های آمریكا نباشد ، برخی كشورها چند روز دوام خواهند آورد. یك هفته، دو هفته، چند هفته.
خاورم**1508**1651
۰ نفر