20 نیروی دولتی افغانستان و 24 عضو طالبان كشته شدند

كابل- ایرنا- حملات متقابل و درگیری نیروهای دولتی افغانستان و گروه طالبان ظرف 24 ساعت گذشته كه در استانهای بلخ، قندوز، پروان، فاریاب، كابل و فراه رخ داد، منجر به كشته شدن 24 عضو طالبان، جان باختن 20 نیروی دولتی و زخمی شدن دهها نفر از طرفین درگیری شد.

گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی حاكی است؛ حوالی ساعت 2 بامداد امروز اعضای گروه طالبان در منطقه «قرلق» شهرستان دشت ارچی استان قندوز در شمال شرق افغانستان با نیروهای دولتی درگیر شدند كه در پی آن، هشت نیروی پلیس جان باختند و هشت نفر دیگر زخمی شدند.
این آمار را «محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد قندوز اعلام كرده اما «جمیل فروتن» یكی از پزشكان مسؤول در بیمارستان شهر تالقان مركز استان تخار كه نزدیك ترین مركز درمانی به محل درگیری قندوز است، به رسانه های محل گفته كه اجساد 13 نیروی ارتش ملی افغانستان و پیكر مجروح 9 نفر از آنها به این بیمارستان انتقال یافته است.
«تلویزیون یك» به نقل از وزارت دفاع افغانستان اعلام كرد كه شب گذشته در استان های فاریاب و فراه نیز درگیری میان مخالفان مسلح و نیروهای دولتی رخ داده كه هنوز در مورد تلفات احتمالی آن خبری منتشر نشده است.
لشگر 209 شاهین ارتش افغانستان در شمال این كشور نیز امروز با انتشار اطلاعیه ای از حمله نیروهای امنیتی و دفاعی دولت به یك محل تجمع گروه طالبان در روستای «كوشكه» شهرستان «چهاربولك» استان بلخ خبر داده است.
بر اساس این اطلاعیه، در نتیجه حمله هوایی و درگیری‌های نیروهای زمینی، 24 عضو گروه طالبان كه در میان آنها دو فرمانده ارشد به نام‌های داوود مسؤول اطلاعات و احمدی معاون یكی از سر گروهها كشته و 36 عضو طالبان زخمی شدند كه مولوی الله داد؛ یكی از فرماندهان محلی طالبان نیز در میان آنهاست.
لشگر 209 شاهین تأكید كرده كه در این عملیات، به نیروهای امنیتی و غیر نظامیان منطقه آسیبی وارد نشده است.
امروز همچنین طالبان به سه پاسگاه در «دره غوربند» استان پروان كه در نزدیكی استان كابل مركز افغانستان واقع است، حمله كردند.
«محمدصالح صالح» فرماندار شهرستان «المار» در استان فاریاب نیز امروز از كشته شدن 9 نفر از نیروهای ارتش در این شهرستان در پی حمله طالبان خبر داده است.
دیشب افراد مسلح به یك ایست و بازرسی پلیس در منطقه 13 شهر كابل پایتخت افغانستان حمله كردند كه در جریان آن 3 نفر از نیروهای پلیس كشته شدند.
طالبان كه حضور نیروهای خارجی را به عنوان مهمترین دلیل برای مبارزه مسلحانه خود مطرح می كند و مدعی است افغانستان را باید از سلطه و اشغال آمریكا آزاد كند، سه روز پیش باصدور اطلاعیه ای از تشدید حملات نیروهایش به عنوان عملیات بهاری خبر داد.
آمریكا در واكنش به این تصمیم طالبان، آن را نكوهش كرده و از آنها خواسته تا مسیر مذاكرات صلح را دنبال كنند.
آساق**1104**1504

سرخط اخبار جهان