۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82897012
T T
۰ نفر

ابتلاي 40 درصد كودكان ايراني به عارضه قطع تنفس در خواب

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82897012
ابتلاي 40 درصد كودكان ايراني به عارضه قطع تنفس در خواب

تهران- ايرنا- رئيس انجمن پزشكي خواب ايران شايع ترين اختلال خواب در كودكان را قطع تنفس در خواب عنوان كرد و گفت: 40 درصد كودكان ايراني به علت بزرگي لوزه سوم به اين عارضه مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دكتر محمد فرهادي روز چهارشنبه در هشتمين همايش سراسري اختلالات خواب اظهار كرد: ممكن است كودكان از بدو تولد تا سن بلوغ به انواع و درجاتي از اختلالات خواب مبتلا شوند كه مهمترين و خطرناك ترين آنها قطع تنفس در خواب است؛ در اين عارضه به علت بزرگي لوزه سوم، راه تنفس در ناحيه حلق مسدود و بيمار دچار قطع تنفس مي شود.
وي مختل شدن رشد كودك، كم اشتهايي و سرماخوردگي هاي مكرر را ازجمله عوارض اين نوع اختلال خواب در كودكان دانست و به والدين توصيه كرد: براي پيشگيري از بروز مشكلات رشدي در كودكان، هرچه زودتر آنها را تحت درمان قرار دهند.
رئيس انجمن پزشكي خواب گفت: راه درمان اين عارضه جراحي است و درمان هاي ديگر مانند درمان هاي دارويي كه گاهي براي كوچك شدن لوزه تجويز مي شود، نمي تواند در اين زمينه موثر باشد.
فرهادي با تاكيد بر لزوم درمان به موقع و هرچه زودتر اين عارضه در كودكان اظهار كرد: درمان جراحي اين عارضه هيچ محدوديت سني ندارد و حتي كودكان چند روزه را نيز مي توان تحت اين روش درماني قرار داد.
وي افزود: اگر اين عارضه به موقع درمان نشود، به دليل اينكه در وعده هاي قطع تنفس اكسيژن لازم به مغز كودك نمي رسد، به تدريج مشكلات مغزي براي بيمار مي شود كه يكي از مهمترين آنها كم هوشي و ضعف حافظه است كه بيشتر در سنين ورود به دبستان خودنمايي مي كند.

** شيوع عارضه قطع تنفس در 10 درصد ايراني ها
رئيس انجمن پزشكي خواب ايران، گفت: در گذشته پنج درصد ايراني ها اختلال خواب داشتند اما اكنون طبق آمارهاي موجود به دلايلي كه مهمترين آن سبك غلط زندگي و چاقي است، 10 درصد ايراني ها به انواع و درجاتي از اختلال خواب مبتلا هستند كه علاوه بر ايجاد بيماري هاي مختلف، مشكلات زيادي را در زندگي روزمره و شغل آنها ايجاد مي كند.
فرهادي افزود: درصدي از ديابت هاي مقاوم به درمان با انسولين، فشار و چربي خون بالا، بيماري هاي چشمي و برخي مشكلات در دوران بارداري در اثر اختلالات خواب بروز مي كنند.
وي درخصوص برخي مشكلات و مخاطرات شغلي در اثر اختلالات خواب نيز گفت: اگر مشكل اختلال خواب در سنين كودكي درمان نشده و به سنين بلوغ برسد يا اينكه در بزرگسالي بروز كند و درمان نشود، علاوه بر عوارض ذكر شده، فرد را با مشكلاتي همچون خستگي روزانه، خواب آلودگي، سردردهاي صبحگاهي، كم حوصلگي و اختلالات رفتاري مواجه مي كند كه هر كدام از اين موارد مي تواند در مشاغل مختلف فرد درگير و افراد مرتبط با او را دچار مخاطرات جبران ناپذيري كند.
فرهادي آمارهاي موجود درخصوص تصادفات ناشي از اختلالات خواب را يادآور شد و افزود: طبق بررسي هاي صورت گرفته، 20 درصد تصادفات رانندگي در ايران در اثر اختلالات خواب همچون خواب آلودگي راننده اتفاق مي افتد.

** راه اندازي كلينيك هاي خواب
دكتر امين آمالي دبير علمي هشتمين كنگره سراسري اختلالات خواب با تاكيد بر لزوم توجه به درمان اختلالات خواب در حوزه سلامت كشور به عنوان زيربنايي براي پيشگيري از بسياري از بيماري ها و مشكلات اجتماعي گفت: به همين منظور آيين نامه راه اندازي كلينيك هاي خواب در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حال تصويب است.
وي افزود: علم خواب، رشته هاي مختلفي از علوم پايه تا انواع رشته هاي تخصصي پزشكي را شامل مي شود و در واقع يك علم بين رشته اي است كه نياز به كار گروهي پزشكي دارد؛ از اين رو لازم است متخصصان مختلف در درمان بيماران، در خصوص وضعيت خواب آنها نيز سوال كنند تا اگر درچار اختلالي بودند، در روند درماني آنها به رفع اين عارضه نيز به عنوان پايه بسياري از بيماري ها توجه شود.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه برخي از مراكز اختلال خواب استاندارد لازم را ندارد، گفت: با استانداردسازي كلينيك هاي خواب، مي توان در راستاي پوشش بيمه اي اين خدمات اقدام كرد.
دبير علمي هشتمين كنگره سراسري اختلالات خواب با اشاره به برگزاري سه كارگاه تخصصي درخصوص انواع اختلال خواب، گفت: اين كنگره از امروز تا هفتم ارديبهشت ماه در تالار امام بيمارستان امام خميني (ره) برگزار مي شود.
علمي**1834**1440
۰ نفر