۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82895936
T T
۰ نفر

افزایش 2.7درصدی نرخ مشاركت اقتصادی در 4سال اخیر

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82895936
افزایش 2.7درصدی نرخ مشاركت اقتصادی در 4سال اخیر

تهران- ایرنا- نرخ مشاركت اقتصادی در كشور از سال 1392 تا 1396 از 37.6 به 40.3 درصد افزایش یافته كه بیانگر افزایش تقاضا برای یافتن شغل در بازار كار است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مقایسه چكیده نتایج منتشر شده مركز آمار درباره نیروی كار از سال 1392 تا 1396 نشان می دهد در حالی كه نرخ مشاركت اقتصادی افزایش یافته نرخ بیكاری نیز از 10.4 به 12.1 درصد رسیده است.
نرخ مشاركت اقتصادی از جمعیت فعال(شاغل و بیكار) به جمعیت در سنین كار به دست می آید. بنابراین افزایش نرخ مشاركت اقتصادی بازتاب حضور بیشتر افراد در سنین كار به سوی بازار كار است.
براساس نتایج آماری اعلام شده، نرخ بیكاری جوانان 15 تا 24ساله در سال های یاد شده از 24 به 25.4 درصد رسیده كه این افزایش خود نشانه دیگری از افزایش نرخ مشاركت اقتصادی است.
برخی از مسئولان معتقدند، افزایش نرخ مشاركت اقتصادی در جامعه حكایت از تسری امید برای یافتن شغل دارد؛ نیروی كاری كه در سال های گذشته از یافتن شغل در بازار كار ناامید شده بود و در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری تحصیل می كرد، امروز برای اداره امور زندگی خود به سوی بازار كار روانه شده است.
«مسعود نیلی» مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در سال 1394 گفته بود، آنچه در 10 سال گذشته به طور باور نكردنی در اقتصاد ایران رخ داده اینكه باوجود افزایش جمعیت كشور، تعداد شاغلان ثابت بوده است. به بیان ساده‌تر، هر یك نفر شاغل، بتدریج نان آور تعداد بیشتری از افراد می‌شده و متوسط سن جمعیت كشور نیز در حال افزایش بوده است.
وی همچنین افزود:این وضعیت، می‌تواند به منزله هشداری برای سیاست‌گذار تلقی شود كه جمعیت غیرفعال كشور با مختصر امیدی كه نسبت به آینده پیدا كند، به سمت جمعیت فعال گرایش پیدا خواهد كرد و نرخ مشاركت با شدت بالایی در اقتصاد افزایش خواهد یافت؛ افزایش نرخ مشاركت بی‌آنكه رویداد مهمی در اقتصاد كشور به وقوع پیوسته باشد، می‌تواند نرخ بیكاری را افزایش دهد.
براساس داده های اعلام شده مركز آمار، تعداد بیكاران كشور در مدت یاد شده 721 هزار و 834 نفر و تعداد شاغلان نیز نزدیك به 2 میلیون افزایش یافته است.
بازار كار كشور تنها با رونق اقتصادی می تواند تحرك جدیدی بیاید و این رونق زمانی میسر خواهد شد كه كیك اقتصاد كشور بزرگتر شود و نیاز به نیروی كار بیشتر داشته باشد.
اقتصام**9123** 2023

سرخط اخبار اقتصاد