۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82895634
T T
۰ نفر

خوش‌چهره: كندن از دلار اقدامي قابل دفاع است

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82895634
خوش‌چهره: كندن از دلار اقدامي قابل دفاع است

تهران- ايرنا-محمد خوش چهره ، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و كارشناس ارشد اقتصادي در گفت و گو با خبرآنلاين در خصوص تصميمات اتخاذ شده براي تغيير سبد ارزي ايران از دلار به يورو گفت: اين مساله كه دلار نبايد در سبد ارزي ايران حرف اول را بزند نزديك به سه دهه است كه در محافل رسمي و كارشناسي مطرح شده است

محمد خوش‌چهره مي‌گويد:«تغيير ارز رسمي ايران از دلار به يورو اقدامي قابل دفاع است؛زيرا كندن از دلار البته به مفهوم كندن از تجارات بين المللي در جهان نيست و ايران لازم بود اين اقدام را در دستور كار قرار دهد.»
نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: كندن از دلار البته به مفهوم كندن از تجارات بين المللي در جهان نيست و ايران لازم بود اين اقدام را در دستور كار قرار دهد.

او با تاكيد بر اينكه كندن از دلار از دو جنبه قابل بررسي است ، گفت: من معتقدم يورو از ابزارهاي در سايه مقابله با يكجانبه گرايي آمريكا، پس از فروپاشي شوروي تلقي مي شود. اين ابزار مانعي در برابر تك قطبي شدن جهان توسط آمريكا است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: بسياري از كشورهايي كه از استقلال راي برخوردار بودند تاكيد داشتند كه ارزش پول هر كشور با توجه به توان و ظرفيت توليد آن كشور تعريف مي شود و بايد اين نكته را مد نظر قرار داد اين در حالي است كه جايگاه دلار، جايگاهي فراتر از توان و ظرفيت توليد آمريكاست.

نماينده اسبق مجلس اضافه كرد: توجه به اين نكته كه دلار نبايد ارز غالب باشد، تنها از سوي ايران پيگيري نشده و اتفاقا ديگر كشورها نيز اين موضوع را در دستور كار دارند.نگاهي به آمارهاي جهاني نشان مي دهد زماني 80 درصد معاملات و مبادلات جهان به واسطه دلار صورت مي گرفت و 70 درصد ذخاير ارزي جهان را نيز دلار تشكيل مي داد اما وضعيت در حال حاضر تغيير كرده است. در حقيقت ارزش واقعي اين پول سبب ايجاد چنين فضايي نبود بلكه اين ارز به دليل رايزني هاي سياسي و فضاي موجود در اين عرصه به ارز مسلط تبديل شده بود.

دلار ارز شكننده‌اي است

اين چهره مشهور اصولگرا ادامه داد: به دليل همين مولفه‌هاي سياسي بود كه دلار در سازمان هايي چون اوپك به ارز مسلط تبديل شد در حالي كه اين ارز با توجه به موقعيت واقعي اقتصاد آمريكا و توان توليد اين كشور ، ارزي شكننده محسوب مي شود.

وي در توضيح اين مطلب افزود: بدهي هاي كلان آمريكا از يك سو و نبود موازنه پرداخت در اين كشور از سوي ديگر خود نشان مي‌دهد كه شكنننده بودن دلار آمريكا امري عيني و واقعي است. سقوط معني دار دلار در سال هاي گذشته ، يعني سال هاي 2002 و 2007 نيز به نوعي نشان دهنده صحت اين گفتار است. از اين رو از منظر اقتصادي برتري دلار در سبد ارزي كشور براي اهل فن معنايي ندارد و لازم است به منظور كاهش آسيب پذيري ، كاهش وابستگي به دلار در دستور كار قرار گيرد.

مقابله با شيشه عمر آمريكا

او به دومين بعد اين ماجرا پرداخت و اضافه كرد: گذشته از اينكه كاهش وابستگي به دلار از منظر اقتصادي و فني توجيه دارد، ايران با موقعيتي خاص تر در اين حوزه روبروست.

خوش چهره ادامه داد: فضاي سياسي ميان ايران و آمريكا چنين اقدامي را توجيه مي كند چرا كه اگر ما در عرصه سياسي با آمريكا مقابله داريم بايد با شيشه عمر آمريكا كه پولش است، نيز مقابله كنيم.

او به ضرورت بازتعريف سبد ارزي ايران با تكيه بر همين موضوع اشاره كرد و ادامه داد: در چنين فضاي سياسي درست نيست پول اصلي در سبد ارزي كشور ، دلار باشد.

نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگر در عرصه داخلي مي بينيم كه دلار به پول مطلوب براي مردم تبديل شده است، به دليل جنبه سوداگرانه ماجراست و از سوي ديگر ضعف مديريت ارزي و عدم مديريت دقيق تقاضا باعث شده است كه چنين اتفاقي رخ دهد.

او گفت: بررسي ها نشان مي دهد بين 93 تا 94 درصد ارز تزريقي به بازار در ايران محصول خام فروشي نفت و صادرات ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي است كه به نحوي هر سه مورد با دولت ارتباط دارد.

او گفت:به اين ترتيب اين ارز يك كالاي انحصاري است و در نتيجه سعي دولت‌ها نيز همواره گران فروختن اين كالاي انحصاري بوده است.

او چنين نتيجه گيري كرد كه كنده شدن از دلار از منظر سياسي اقدامي قابل دفاع و منطقي است اما در حوزه اقتصادي لازم است با برنامه چنين امري پياده سازي شود چرا كه اگر در پرداخت ها، گشايش ال سي ها و ... برنامه ريزي لازم را نداشته و دقت به خرج ندهيم ممكن است هزينه مبادله به اقتصاد تحميل شود كه اتفاق خوبي نيست.

خبرآنلاين /3 ارديبهشت 97
اول*1566
۰ نفر