۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82894735
T T
۰ نفر
خوزستان ظرفيت صادرات يك ميليون راس دام را دارد

اهواز - ايرنا - نايب رئيس مجمع ملي صادرات دام زنده و گوشت ايران گفت: استان خوزستان هم اكنون ظرفيت صادرات يك ميليون راس دام زنده سبك به كشورهاي همجوار را دارد.

خليل كريمي نسب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اهواز با اشاره به ممنوعيت دام زنده از گمركات استان افزود:چنانچه گره صادرات دام زنده سبك باز نشود دامداران خوزستان متضرر خواهند شد.
وي گراني گوشت را مرتبط با صادرات دام ندانست و افزود: هم اكنون كه صادرات دام زنده سبك و سنگين طبق بخشنامه اخير دولت ممنوع است قيمت گوشت در كشور بالا است بنابراين نبايد گراني گوشت گرم را با صادرات دام گره زد.
كريمي نسب ، گراني نهاده هاي دامي و واسطه گري را از علل گراني گوشت در كشور بيان كرد.
نايب رئيس مجمع ملي صادرات دام زنده و گوشت ايران با بيان اينكه بسياري از صادركنندگان دام زنده استان خوزستان بلاتكليف هستند و نتوانسته اند به تعهدات خود درقبال تجار خارجي عمل كنند، افزود: توقف يكباره صادرات دام زنده با توجه به مازاد بودن آن در كشور ، به دامدار و صادركنندگان آسيب زده و مي زند.

* بخشنامه واردات گوشت منجمد سد قاچاق
كريمي نسب با اشاره به بخشنامه اخير دولت در خصوص واردات گوشت منجمد در قبال صادرات دام زنده گفت: اين بخشنامه روند قاچاق و خروج غيرقانوني دام از كشور را متوقف كرده است.
وي آمادگي مجمع ملي صادرات دام زنده و گوشت ايران را براي واردات رسمي گوشت قرمز منجمد اعلام و ابراز اميدواري كرد با عملي شدن بخشنامه اخير دولت بتوان صادرات دام را از سرگرفت.
كريمي نسب با بيان اينكه صادرات دام زنده چرخه اشتغال در بنادر اروندكنار ، چوئبده ، آبادان و شادگان را به حركت در مي آورد افزود: هم اكنون بسياري از لنج هاي اين چهار بندر به علت توقف صادرات دام غيرفعال شده اند.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد جلوي صادرات را گرفت و اين خواسته اصلي بازرگانان و صادركنندگان دام است افزود: قانون صراحت دارد كه نبايد جلوي صادرات قانوني كشور گرفته شود چون اين مساله سبب مي شود تا بازارهاي هدف از دست رفته و در اختيار رقباي سرسخت ما قرار گيرد.
كريمي نسب افزود: با توجه به شعار حمايت از كالاي ايراني ، صادرات كالا بخش اصلي حمايت از كالاي ايراني و ورود كالاي ايراني به بازار جهاني و كشورهاي همسايه است.

* ممنوعيت واردات دام ايران از سوي كشورهاي حوزه خليج فارس
نائب رئيس مجمع ملي صادرات دام زنده و گوشت ايران با اشاره به ممنوعيت واردات دام زنده از سوي كشورهاي حوزه خليج فارس بجز عمان و قطر گفت: كشورهاي حوزه خليج فارس به خصوص كويت 'مانيفست' ايران را نمي پذيرند ولي مي توان با صادرات دام زنده ايران به كشور عمان و صادرات مجدد آن ، اين گره را باز كرد.
وي با اشاره به روابط خوب اقتصادي ايران با 2 كشور عمان و قطر اظهار كرد: بازار قطر با توجه به تحريم هاي اخير ، ظرفيت خوبي براي جذب دام صادراتي ايران دارد بنابراين بايد از اين فرصت براي حضور در بازار قطر استفاده كرد.
به گزارش ايرنا به تازگي نخستين محموله دام زنده خوزستان با 2 هزار راس دام سبك از بندر شادگان به عمان صادر شد.
پيش از ممنوعيت دام زنده ، بنادر آبادان و چوئبده در امر صادرات دام فعال و دهها فروند لنج باري در مسير كشورهاي حوزه خليج فارس در تردد بودند.
6065/6002

سرخط اخبار استان‌ها