۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 82894259
T T
۰ نفر

شب آشفته پادشاه

۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 82894259
شب آشفته پادشاه

خبر حمله به كاخ پادشاه عربستان با انتشار ويديوهايي در فضاي مجازي كه مربوط به صداي تيراندازي در داخل يكي از كاخ‌هاي سلطنتي در محله الخزامي بود، شروع شد؛ پس از آن بود كه رسانه‌ ها خبر دادند كه كار انتقال ملك سلمان و فرزندش، محمد از قصر الخزاعي به يك پايگاه نظامي انجام شده است.

رسانه ها همچنين از بسته شدن آسمان پايتخت به روي تمامي پروازهاي تجاري و نظامي خبر دادند. بعد از آن شايعات زيادي در مورد علت اين حمله مطرح شد و هنوز ابهامات زيادي در مورد صحت آن‌ ها وجود دارد.

برخي آن را زمينه براي كودتا و قتل شاه و وليعهد، برخي ماجرا را زير سر عناصر برانداز وابسته به شبكه القاعده مي‌دانند كه احتمال آن كم است. دو ساعت بعد از حمله مقامات عربستان بالاخره سكوت خود را شكستند و عامل تير اندازي در كاخ را هلي شاتي يا پهپادي كه قابليت تصويربرداري از منطقه امنيتي كاخ را داشته اعلام كردند كه با ورود آن توسط پليس ساقط شد اما سوال اينجاست كه كجاي دنيا، پهپادها را آن هم در دل شب با ژ 3 يا كلاشينكف منهدم مي كنند؟ پس اين وسط، پدافند ضد هوايي و دستگاه هاي راداري چه وظيفه اي دارند؟

اينكه مقامات سكوت چند ساعته داشتند شايعه كودتا را قوي تر كرد ولي بازهم گمانه زني ها همچنان ادامه دارد. نكته قابل توجه اين است كه تنها چند روز پيش اجلاس الظهران از ترس حمله موشكي انصارا... به جاي رياض در الظهران برگزار شد. باوجود ادعاهاي پادشاه ، وضعيت در عربستان امنيت پايدار و مستحكمي ندارد. احتمال ديگري وجود دارد كه عاملان حمله، مخالفان داخلي وخارجي بن سلمان(از شاهزادگان معزول از قدرت تا بازداشت‌شدگان خاندان سلطنتي) باشند.

ديلي ميل هم نوشت: تيراندازي شديد نزديك كاخ سلطنتي عربستان، موجب بروز نگراني درباره برپايي كودتا در اين كشور شده است، اما مقامات سعودي ادعا مي كنند اين تيراندازي فقط مربوط به انهدام هواپيماي بدون سرنشيني است كه بسيار نزديك به محل اقامت ملك سلمان پرواز مي كرد.

** تسويه حساب ديگري در راه است؟
از سوي ديگر، برخي كاربران اينترنتي بر اين باروند آنچه در رياض در حال روي دادن است، نمايشي است تا شاهزادگاني كه محمد بن سلمان، وليعهد سعودي به آن‌ها مظنون است با عنوان كردن بهانه تلاش آن‌ها براي كودتا تصفيه شوند يا اينكه نمايشي است تا براي سرگرم كردن ملت سعودي و سرپوش گذاشتن بر مساله ديگري كه صورت گرفته است. در هر صورت حوادثي كه شنبه شب روي داد، بيانگر شرايط نابسامان امنيتي در اين كشور و نگراني و وحشت مقامات سعودي است.

** روايت يورو نيوز از ماجرا
شبكه تلويزيوني اتحاديه اروپا به نقل از مقامات عربستان سعودي اعلام كرد كه به هنگام تيراندازي، سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي در كاخ خود در رياض حاضر نبوده است. به گفته آن‌ها، پادشاه در مزرعه خود در حاشيه رياض مشغول استراحت بوده است.

سخنگوي پليس رياض هم گفت كه در ساعت 19:50 به وقت محلي، نيروهاي حفاظت كاخ در يك ايست بازرسي، پهپادي را شناسايي كرده و با توجه به دستوري كه داشتند به آن تيراندازي كردند و آن را ساقط كردند كه گويا اين پهپاد نظامي نبوده و يك پهپاد تفريحي كوچك، در حد اسباب بازي بوده است.اين مقام پليس اعلام نكرد كه آيا در اين حادثه فرد يا افرادي آسيب ديده‌اند يا خير. طول زمان اين تيراندازي نيز 30 ثانيه گزارش شده است.

** كارشناسان چه مي گويند؟
كارشناسان راجع به اظهار نظر درباره حوادثي كه در رياض روي داده است با احتياط عمل مي كنند زيرا در صورتي هم كه ادعاهاي سعودي دراين باره درست باشد اين هواپيما چالش بزرگي را براي تدابير امنيتي كاخ رياست پادشاهي در رياض ايجاد كرده است و آنچه مايه شگفتي بوده، اين است كه چرا نيروهاي امنيتي اين هواپيماي اسباب بازي را با استفاده از تجهيزات الكترونيكي سرنگون نكردند و به سمت آن تيراندازي كردند؟

** توييت هاي مجتهد
مجتهد، وبلاگ نويس مشهور عربستاني كه به درز دادن اطلاعات درباره امور داخلي حكومت عربستان مشهور است، در حساب توييتري خود نوشت: اطلاعاتي كه درباره تيراندازي در منطقه الخزامي تا كنون در دسترس قرار دارد،حكايت از آن است كه حمله با استفاده از خودروهاي حامل توپ 50 ميلي متري صورت گرفته است و پاسخ به اين حمله نيز بي هدف و كوركورانه بوده است. تاكنون هويت مهاجمان كه مخفي شدند و نيز هدف از اين حمله مشخص نيست. تعداد تلفات اين حمله نيز مشخص نيست. داستان پهپاد درونز اسطوره اي بوده است كه براي از بين بردن نگراني و دردسري كه به وجود آمد، ساخته شد».

** روايت ديگري از ماجرا
پايگاه اينترنتي «المشهد اليمني الاول» گزارش داد: فعالان شبكه‌ هاي اجتماعي چندين نوار ويديويي مربوط به درگيري و تيراندازي در كاخ پادشاهي در رياض پايتخت عربستان منتشر كردند. اين تصاوير و ويديوهاي منتشر شده بيانگر تيراندازي گسترده بين نيرو‌هاي گارد پادشاهي و مردان مسلح ناشناس است.يك كاربر فضاي مجازي با نام مستعار «بدون ظل» كه خود را افسر دستگاه اطلاعاتي امارات معرفي مي‌كند، درباره اين حادثه تيراندازي گفت: «آنچه در عربستان رخ داد يك نمايش برنامه ريزي شده از سوي دستگاه اطلاعاتي اين كشور بود كه با هدف كسب حمايت مردمي پس از افزايش كشته‌ هاي نظاميان سعودي و تهديدات انصارا...صورت گرفت و در همين حال اختيارات گسترده‌ تري به دست دولتمردان سعودي براي بازداشت‌ها و ترور‌هاي بيشتر مي‌دهد».

*منبع: روزنامه قانون؛ 1397،2،3
**گروه اطلاع رساني**9117**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش